شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#دولت#مسکو

اندیشکده روسی|محاسبه اشتباه اوکراین تهدیدهای نمادین را به درگیری تبدیل می‌کند


اندیشکده روسی|محاسبه اشتباه اوکراین تهدیدهای نمادین را به درگیری تبدیل می‌کند

تحلیلگر روس معتقد است که هرگونه محاسبه اشتباه از جانب دولت اوکراین می‌تواند تهدیدهای نمادین را به درگیری‌های واقعی بین مسکو و کیف بکشاند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بسیاری گمان می‌کردند که اختلافات بین روسیه و اوکراین در دوره زلنسکی وارد مرحله جدیدی شود و یا حداقل از صورتبندی عادی خود خارج شود. اما وضعیت اختلافات مانند سابق ادامه داشت و در حمایت‌های غرب از اوکراین نیز تغییر زیادی صورت نگرفت.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که مسئله اوکراین، دونتسک، لوهانسک و دونباس وارد مرحله جدیدی شده و دولت کیف تلاش می‌کند تا برای خود موقعیت بهتری را ایجاد کند. همین مورد کافی است که مسئله اوکراین و روسیه به مهمترین اخبار روز در جهان تبدیل شود و بیشتر کارشناسان به بررسی سناریوها و طرح‌های احتمالی از جانب هر دو طرف و حامیان آنها بپردازند.

ایوان تیموفیِف، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌المللی طی یادداشتی در اندیشکده باشگاه مباحثه والدای، به بررسی اهداف و سناریوهای احتمالی از مرحله جدید درگیری‌های دولت اوکراین و جدایی‌طلبان می‌پردازد.

تیموفیف در این مقاله می‌نویسد: تهدیدها نسبت به رژیم آتش بس دونباس در زمستان ظاهر شد و در تاریخ 31 مارس سال جاری طرف اوکراینی طی گروه تماس مسکو-کیف در مورد حل اختلاف، مسئله بیانیه آتش بس جدید را مطرح کرد. در واقع به معنای این بود که کیف توافق نامه موجود را با استناد به مواردی از تیراندازی و خسارت نظامی فاقد اعتبار دانست. این مسئله مورد انتقاد مسکو قرار گرفت. مقامات اوکراین در مورد حمایت آمریکا در صورت جنگ با روسیه صحبت می‌کنند و استناد آنها گفت‌وگوی وزیران دفاع اوکراین و ایالات متحده آمریکا است.

حمایت آمریکا مشروط است!

وی ادامه می‌دهد: تشدید نظامی ممکن است به عنوان یکی از سناریوها در نظر گرفته شود. یک تجربه از جنگ اوت در گرجستان وجود دارد، زمانی که میخائیل ساکاشویلی یک کارزار نظامی را ایجاد کرد که حمایت ایالات متحده آمریکا در شکل‌گیری آن مؤثر بوده است. بعدها معلوم شد که چنین حمایتی مشروط است، اما در هر صورت اعتماد به آن می‌تواند محرکی برای تصمیمات رادیکال باشد. همچنین تجربه جنگ اخیر در قره باغ کوهستانی وجود دارد، مدت‌ها اعتقاد بر این بود که پیروزی در درگیری قره باغ برای هر دو طرف دشوار است. در نتیجه، آذربایجان با استفاده از تاکتیک‌های جدید و با کمک هواپیماهای بدون سرنشین به پیروزی رسید.

سناریوهای احتمالی کیف: یک درگیری جدید هزینه زیادی برای روسیه خواهد داشت

تحلیلگر روس معتقد است: اوکراین نیز قصد دارد از هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه استفاده کند، کیف همچنین ممکن است معتقد باشد که یک درگیری جدید هزینه زیادی برای روسیه خواهد داشت، حتی در صورت شکست نیروهای مسلح اوکراین، مسکو بعید است جرأت کند از مرزهای موجود دونتسک و لوهانسک عبور کند. همچنین تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال خواهد شد، شاید مقامات اوکراین به خوش شانسی نیز امیدوار باشد یا حتی موفقیت‌های تاکتیکی در دونباس بتواند موقعیت اوکراین را تقویت کند. اینها می‌تواند برآورد احتمالی کیف باشد.

حمایت سیاسی با مداخله نظامی متفاوت است

وی اضافه می‌کند: این سناریوها همچنان برای اوکراین خطرناک است. در سال‌های گذشته روسیه به خوبی نشان داده است که آمادگی اقدامات قاطع را دارد. مسکو می‌داند که در هر سناریویی، غرب طرف اوکراین خواهد بود، اما حمایت سیاسی با مداخله نظامی متفاوت است. بعید به نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش با چنین مداخله‌ای موافقت کنند. حتی تهیه تسلیحات کشنده نیز محدویت‌هایی خواهد داشت. آنها آمادگی رزمی نیروهای مسلح اوکراین را افزایش خواهند داد، اما دستیابی به برتری کیفی و کمی در مقیاس ادعا شده طی عملیات نظامی نیز بعید به نظر می‌رسد.

در این مقاله آمده است: ارتش روسیه نوسازی شده و قادر است واحدها و ساختارهای کاملاً آموزش دیده را به سرعت متمرکز کند. تهدید به تحریم نیز بازدارنده نخواهد بود، بدون شک به اقتصاد روسیه آسیب می‌رساند، اما بعید است در صورت بروز درگیری نظامی مسکو را متوقف کنند.

ممکن است تهدیدهای نمادین به درگیری واقعی تبدیل شود؛ سیاست همواره غافلگیرکننده است

تیموفیِف به خطرات محاسبه اشتباه و سناریوهای تهدیدزا اشاره کرده و می‌نویسد: ظاهراً رهبری اوکراین قصد ندارد موضوع را به درگیری مستقیم برساند، این بیشتر در مورد تشدید اوضاع و تلاش برای جلب توجه شرکای غربی، همچنین کسب امتیاز برای آینده است. به احتمال زیاد مانورهای کنونی نتیجه نقشه مقامات کیف باشد و نه بازی موذیانه غرب. اگرچه دیپلمات‌های آمریکا و اتحادیه اروپا ممکن است از چنین مانورهایی برای تحت فشار قرار دادن روسیه بهره‌برداری کنند. تهدید اصلی، از دست دادن کنترل وضعیت است و در شرایطی ایجاد می‌شود که اقدامات نمادین به درگیری واقعی تبدیل شود.

وی تأکید می‌کند: باید گفت که سیاست به غافلگیری علاقه دارد. محاسبات غلط، جاه طلبی‌های شخصی رهبران، ویژگی‌های تصمیم گیری گروهی، حوادث تصادفی و موارد دیگر می‌تواند منجر به ایجا یک سناریوی جدید شود. جنگ در این مورد یک "قوی خاکستری" است و نه قوی سیاه.

انتهای پیام/