شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#طالبان

افزایش ۲۹ درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان/ طالبان گزارش یوناما را رد کرد


افزایش 29 درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان/ طالبان گزارش یوناما را رد کرد

در حالی که گزارش سازمان ملل بخشی از افزایش تلفات غیرنظامیان در ۳ ماه نخست سال ۲۰۲۱ میلادی را به طالبان نسبت می‌دهد اما این گروه در بیانیه‌ای آن را رد کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) اعلام کرد که در 3 ماه نخست سال جاری میلادی 573 غیرنظامی کشته و 1210 تن نیز زخمی شدند که افزایش 29 درصدی تلفات در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته را نشان می‌دهد.

«دبورا لاینز» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در واکنش به یافته‌های تازه یوناما گفت: «تعداد کشته و زخمی افراد غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان آزار دهنده است؛ من از طرفین می‌خواهم فوراً راهی را برای توقف این خشونت پیدا کنند».

رئیس یوناما افزود: باید از هر فرصت ممکن برای صلح استفاده شود، اگر میزان خشونت بلافاصله کاهش نیابد، کشته شدن هزاران غیرنظامی افغان در طی سال 2021 توسط هموطنان خودشان ادامه می‌یابد.

یافته‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که مخالفان مسلح دولت افغانستان مسئول اکثریت یعنی 61 درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان هستند و 27 درصد تلفات نیز در نتیجه عملیات نیروهای موافق دولت ایجاد شده است.

بر اساس گزارش یوناما، طالبان مسئول 43.5 درصد تلفات (229 کشته و 550 زخمی) شناخته شده و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز مسئول 25 درصد (137 کشته و 306 زخمی) خوانده شده است.

این در حالی است که «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش سازمان ملل اظهارداشت: «ما گزارش یوناما که در آن بار دیگر 61 درصد تلفات به ما نسبت داده شده را رد می‌کنیم».

وی افزود: مسئولیت اکثریت مطلق تلفات غیرنظامیان با نیروهای دولت کابل و حامیان اشغالگر خارجی آن است، آنها علیه غیرنظامیان بمباران می‌کنند و خانه‌ها را هدف توپخانه قرار می‌دهند.

انتهای پیام/.