شهر خبر

کرونا برای دومین سال، سبک برگزاری مراسمات مذهبی در ماه رمضان را تغییر داد / مناجات‌خوانی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی


کرونا برای دومین سال، سبک برگزاری مراسمات مذهبی در ماه رمضان را تغییر داد / مناجات‌خوانی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی

ماه مبارک رمضان به دلیل منزلتی که در میان مسلمانان دارد، فرصت خوبی برای نیایش‌های جمعی و دورهمی‌های مذهبی است اما دو سال است که به دلیل شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییراتی شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ماه مبارک رمضان در حالی از امروز آغاز شد که برای دومین سال متوالی، ویروسی منحوس به نام "کرونا"، شیوه برگزاری برنامه‌های مرسوم این ماه را تغییر داد.

ماه مبارک رمضان به دلیل منزلتی که در میان مسلمانان دارد، فرصت خوبی برای نیایش‌های جمعی و دورهمی‌های مذهبی است اما  دو سال است که به دلیل شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییراتی شده است.

هیئت‌های مذهبی و برگزار کنندگان مراسمات مذهبی، سال گذشته اولین تجربه خود را در شرایط کرونایی گذراندند و شب‌های قدر و ایام شهادت حضرت علی (ع) را به‌صورت متمایز برگزار کردند که البته به گفته کارشناسان حوزه سلامت، با موفقیت از این تجربه جدید بیرون آمدند و نمره خوبی دریافت کردند. رهبر معظم انقلاب نیز از همراهی هیئت‌ها و محافل مذهبی تقدیر و تشکر کردند. تجربه‌ای که البته می‌تواند امسال نیز تکرار شود و فضای دیگری را دوباره رقم بزند.

با اینکه هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبه‌ای درباره برگزاری مراسمات مذهبی صادر نکرده است اما وزیر بهداشت در نامه‌ای، پیشنهاداتی برای برای بررسی تخصصی آن به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال کرده است. وزیر بهداشت خطاب به رئیسی نوشته است:‌ «در مورد شب‌‌های پرفیض قدر، مراسم احیا می‌تواند همچون سال گذشته با رعایت فاصله و تعداد محدود در فضای مناسب و باز در همه شهرها حداکثر به‌مدت 2 ساعت اجرا شود؛ لوازم کاملاً شخصی و ورودی و خروجی‌‌ها متعدد و بدون تماس باشد.» او همچنین از معاون خود خواسته "با تدوین شیوه‌‌نامه‌‌ای برای برگزاری نمازهای یومیه ‌ماه رمضان (یک وعده آن هم به‌مدت نیم ساعت) با حداقل نفرات و در فضای باز با رعایت حداکثر فاصله و ماسک و جانماز و سجاده اختصاصی در همه شهرها اجازه داده شود."

به این وجود، هیئت‌های مختلفی در سراسر کشور به برگزاری مراسمات مناجات‌خوانی در سحرهای ماه مبارک رمضان می‌پردازند. تجربه سال گذشته نشان می‌داد که متولیان محافل مذهبی، دغدغه این را دارند تا در کنار برگزاری آیین‌های مناجات‌خوانی و سوگواری، سلامت مردم عزیزمان هم حفظ شود. 

همراهی صدا و سیما و استفاده از پلتفرم‌های مختلف سبب شده تا برنامه‌های مناجات‌خوانی از طریق رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی به راحتی به نمایش گذاشته شود. برخی هیئت‌های شاخص نیز همانند سال گذشته به‌صورت حضوری و البته محدود و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برپایی مراسم در شب‌های ماه مبارک رمضان می‌کنند.

انتهای پیام/