شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#کتاب#کربلا

کتاب جدید علی محمد مؤدب در آستانه انتشار/ رویای ۱۵ ساله‌ درباره "شهید کربلا" که تعبیر شد/ شهرستان ادب به دوستی‌ها برکت داد


کتاب جدید علی محمد مؤدب در آستانه انتشار/ رویای 15 ساله‌ درباره "شهید کربلا" که تعبیر شد/ شهرستان ادب به دوستی‌ها برکت داد

علی‌محمد مؤدب از سرودن منظومه‌ای ۳۵ بیتی خبر داد که به زودی روانه بازار می‌شود. او می‌گوید رویای ۱۵ ساله‌اش برای سرودن شعر درباره یک شهید کربلا محقق شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از دیرباز، خراسان نقش بسیار مهمی در فرهنگ و ادب ایرانیان داشته و بسیاری از نویسندگان، شاعران و اهالی هنر از این خطه برخاسته‌اند. بدون شک، در رأس همه این هنرمندان ابوالقاسم فردوسی طوسی است که عمر خود را برای اعتلای ادب پارسی خرج کرد.

در عصر معاصر نیز شاعران بسیاری از خراسان معرفی شدند که آثار ماندگارشان زبانزد خاص و عام بوده است. در نسل گذشته چهره‌هایی مثل مهدی اخوان ثالث، محمدتقی بهار، محمود کیانوش و در نسل جدید شاعرانی نظیر مصطفی محدثی خراسانی،محمود اکرامی فر، علی محمد مؤدب و ... به چشم می‌خورند.

علی محمد مؤدب، متولد اسفند سال 1355، شاعر اصالتاً تربت جامی کشورمان است که عمده اشعار او در قالب نیمایی و سپید می‌گنجد اما در شعر کلاسیک نیز ید طولایی دارد. این چهره ادبی تاکنون آثار زیادی را به رشته تحریر درآورده است که از این بین دو مجموعه «عاشقانه‌های پسر نوح» و «مرده‌های حرفه‌ای» با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد.

مؤدب نخستین دفتر شعر خود را با عنوان «عاشقانه‌های پسر نوح» در سال 1382 منتشر کرد و در سال 1391 مجموعه شعر دیگری با عنوان «کهکشان چهره‌ها» را در اختیار علاقه‌مندان خود قرار داد؛ این کتاب نامزد سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شد. «دست خون»، «سفر بمباران»، «روضه در تکیه پروتستان‌ها»، «عطر هیچ گلی نیست»، «الف‌های غلط» و ... از دیگر مجموعه‌های شعری است که توسط این شاعر اهل خراسان به چاپ رسیده است.

انتخاب او به عنوان یکی از 5 نامزد چهره هنر انقلاب در سال 1399 بهانه‌ای شد تا ضمن نگاه به فعالیت‌های این چهره ادبی در سال 1399، گفت‌وگویی با او داشته باشیم. مؤدب چند سالی است که با تأسیس و هدایت مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب، نسل تازه‌ای از شعرا و نویسندگان متعهد به انقلاب اسلامی را تربیت کرد. موضوعی که باعث شده است او در کنار دو چهره ادبی دیگر به عنوان نامزدهای چهره هنر انقلاب انتخاب شود.

علی محمد مؤدب درباره فعالیت‌های ادبی خود در سال 1399 توضیح داد و گفت: سال 1399 از یک جهت برایم بسیار مبارک بود و آن هم دستیابی به آرزو و رویایی بود که در این سال محقق شد. آرزو داشتم که منظومه‌ای را درباره حضرت علی اصغر بنویسم و خوشبختانه موفق شدم نزدیک به 350 بیت شعر درباره این شهید کربلا به رشته تحریر دربیاورم. «خطبه اصغر» نام این منظومه مثنوی است که در ایام محرم نوشته شده است.

وی اضافه کرد: 10-15 سال پیش رویایی را دیدم و به همین دلیل بسیار دوست داشتم که کاری در این زمینه بکنم. بعد از این سال‌ها توفیق پیدا کردم که چنین کاری را انجام بدهم. این کتاب در آستانه چاپ است و بزودی  در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. تاکنون برای حضرت علی اصغر، چندین شعر کوتاه سروده بودم تا اینکه در سال 1399 نوشتن یک مثنوی بلند با این موضوع روزی‌ام شد. این سروده یادگاری بسیار خوبی برای من از سال 1399 با وجود تمام سختی‌هایش بود.

مؤدب با اشاره به سختی‌هایی که در سال 1399 دیده است، گفت: این سال از این جهت که مردم از نظر معیشتی و اقتصادی در عذاب بودند، برایم بسیار تلخ بود. چه از نظر فردی و چه از نظر مجموعه شهرستان ادب، شرایط دشواری را پشت سر گذاشتیم. وقتی هم می‌دیدم که مردم در مضیقه و سختی هستند، بیشتر ناراحت می‌شدم.

تأسیس مؤسسه فرهنگی و هنری شهرستان ادب یکی از اقدامات بسیار مثبتی بود که علی محمد مؤدب به همراه چند تن از شاعران و نویسندگان جوان رقم زد. مؤسسه‌ای  که آرام آرام تبدیل به یک محفل ادبی برای نسل جوان شد و از دل آن نویسندگان و شاعران خوش ذوق و متعهدی بیرون آمدند. برگزاری چندین دوره از اردوهای ادبی شعری «آفتابگردان‌ها» که به همت این مرکز برگزار شد، نتایج بسیار خوبی داشت.

مؤدب با اشاره به عمر یک دهه‌ای مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب گفت: شهرستان ادب در واقع همان جمع دوستانه‌ از شاعران  و نویسندگان جوان‌ است که آرام آرام به تشکل و توانمندی رسید و حالا در جریان ادبیات ایران به اثرگذاری رسیده است. این مؤسسه با همکاری شاعران و نویسندگانی نظیر محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، علی داودی، علی اصغر عزتی‌پاک جان گرفت و اتفاقی فردی نیست، البته من توفیق داشتم که خادم اول این مسجد ادبی بودم و ایده در ذهن من شکل گرفت اما بدون یاری دوستانم چنین اتفاقی ممکن نبود.

وی با اشاره به فضای دوستانه حاکم بر این مرکز گفت: از سال‌ها قبل از تأسیس شهرستان ادب به دنبال این بودم که این دوستی‌ها را شکل بدهم. خاطرم هست که از کنگره‌ای در قصر شیرین برمی‌گشتم و با خود فکر می‌کردم که پس از برگزاری این کنگره چنین جمع‌های دوستانه‌ای پراکنده می‌شوند در حالی که این جوانان باید در کنار یکدیگر و در فضایی دوستانه با هم برای ادبیات انقلاب کار کنند. از همان زمان ارتباطات را قوی‌تر کردم و حفظ دوستی‌ها برایم اولویت بود. زمانی هم که در مجله شعر و سوره کار می‌کردم همواره تلاش می‌کردم که حلقه‌های دوستی را حفظ کنم.

سراینده عاشقانه‌های پسر نوح خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی شهرستان ادب، همین دوستی‌ها به کارمان برکت داد و فضای آن را آرام آرام بالنده کرد. در حقیقت پایه و ریشه شهرستان ادب، محبت‌ها و دوستی‌هاست و تا به امروز هم این جریان ادامه داشته است. هرکدام از شاعران و مؤلفان جوان‌تر امروز تبدیل به چهره‌های انکارناپذیری در حوزه‌های خود شدند.

مؤدب درخصوص استعدادیابی از چهره‌های جوان و پرورش آنان گفت: تمام انرژی ظرفیت‌های اجرایی ادبیات کشور بیشتر صرف کشف استعدادها می‌شود اما ما سعی کردیم در کنار کشف استعداد، بخش بیشتری از انرژی خود را روی فرآیند پرورش این استعدادها قرار بدهیم. در حقیقت تلاش کردیم تا کاری کنیم که استعدادها در این فضا بمانند و رشد کنند. وقتی فقط به کشف توجه می‌کنیم، عملاً کشف و خنثی‌سازی کرده‌ایم. در حقیقت، وقتی استعدادی را در مقیاس ملی رونمایی می‌کنید اما رهایش می‌کنید. او را نابود کرده‌اید، وقتی این هنرمند رها می‌شود، سرخورده شده و فشار زیادی به او وارد می‌شود. با آسیب‌شناسی که داشتیم تلاش کردیم به داشت و پرورش استعدادها کمک کنیم. استعدادهایی که در حوزه‌های ملی و منطقه‌ای درخشیده‌اند را حفظ کنیم و بهشان کمک کنیم که کارهای جدی‌تری بنویسند و آرام آرام وارد جریان ادبی شوند.

او راه‌اندازی «مدرسه رمان» را اقدامی موفق و خلاقانه دانست و گفت: نتیجه این اقدامات این بود که هم در شعر و هم در رمان جریان مبارکی در شهرستان ادب ایجاد شد. در 10 سال عمر این مؤسسه حدود 3 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آموزش‌ها و همکاری با ما استفاده کردند. برای مثال می‌بینید که مؤسسه‌ای کوچک ده‌ها اردو برگزار کرده است. نهاد آموزشی آفتابگردان‌ها، انتشارات، مدرسه رمان، دفتر سرود و موسیقی و ... هر کدام مؤسسه هستند که با چابک‌ترین صورت در ذیل شهرستان ادب کار می‌کنند. درخصوص مدرسه رمان باید بگویم که برای اولین بار ایجاد شد و برای اولین بار آموزش نهادی رمان‌نویسی را در کشور انجام می‌دهد. «مدرسه رمان کودک» نیز نهادی تازه ایجاد شده است و کار تازه‌ای است که در شهرستان ادب دنبال می‌شود. این اتفاقات جز با لطف پروردگار و تجلی مفهوم برکت الهی امکان نداشت که رخ بدهد.

وی در پایان تأکید کرد: امیدوارم که بتوانیم در دهه بعدی، افق‌های جدیدتری را باز کرده و به سمت مخاطب‌ منطقه‌ای حرکت کنیم. اکنون برای چندین کتاب با ناشران خارجی قرارداد داریم که مرحله ترجمه آن به زودی تمام می‌شود و به چاپ می‌رسد. افزاش شمارگان و گستره مخاطب داخلی و خارجی در کنار پرداخت به موضوعاتی که در حوزه‌های مختلف مورد نیاز مردم ماست، اولویت‌مان است و تلاش می‌کنیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا استعدادها  تبدیل به چهره‌ها  و سرمایه‌های ماندگار ادبیات شوند.

انتهای پیام/