شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق

عراق| ماموریت سفیر سعودی در بغداد/ واکنش شدید اللحن عراقی‌ها به موضع‌گیری فتنه افکنانه «ظافر العانی»


عراق| ماموریت سفیر سعودی در بغداد/ واکنش شدید اللحن عراقی‌ها به موضع‌گیری فتنه افکنانه «ظافر العانی»

پس از اینکه «ظافر العانی» نماینده پارلمان عراق مواضع طایفه گرایانه اتخاذ و علیه حشد شعبی موضع گیری کرد، این اقدام خشم عراقی‌ها را به دنبال داشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم مواضع طایفه گرایانه یک نماینده در حمایت از تروریست‌ها و علیه حشد شعبی، واکنش گسترده عراقی‌ها را به دنبال داشت.

« احمد الاسدی» نماینده پارلمان عراق به سخنان ظافر العانی در جلسه پارلمان عربی علیه حشد شعبی واکنش نشان داد و اعلام کرد: کسی که بین حشد شعبی با داعش، بین جنگ آزادی بخشی که عراقی‌ها به خاطر آن جگرگوشه هایشان را برای عزت و استقلال خود از دست دادند با نسل کشی که سران تکفیری آن را رهبری می‌کردند، فرق نمی‌گذارد، علاقه‌ای هم به کشور خود نخواهد داشت. ظافر العانی از گذشته تا حال و آینده با خود نفرت و کینه‌ای بعثی  داشته و دارد. درحالی که فرزندان حشد پل‌هایی به سوی آزادی هستند.

«محمد شیاع السودانی» نماینده پارلمان عراق در و اکنش به اظهارات اخیر ظافر العانی اعلام کرد: فرقه گرایی به ملی گرایی عراق ضربه می‌زند و این بد است که برخی از سیاستمداران آن فرقه گرایی را نبش قبر می‌کنند تا به صلح داخلی کشور آسیب وارد کنند. شرم آور است که از این گونه اقدامات در راستای اهداف انتخابات بهره برداری می‌شود. عراقی ها شایسته بهتر از اینگونه افراد فاسد هستند.

« حسن سالم» نماینده پارلمان عراق به اظهارات اخیر ظافر العانی نماینده پارلمان علیه گروه های مقاومت واکنش نشان داد و افزود: ظافر العانی نماینده ملت عراق نیست. او نماینده حزب بعث است که همچنان در راستای اهداف این حزب سخن می گوید. عجیب هم نیست. او هر بار پولی دریافت می کند تا علیه حشد شعبی سخنی بگوید؛ حشد شعبی که فراتر از آن است که افرادی مثل ظافر العانی با این سخنان دروغ آن را تخریب کنند. ما خواستار برکناری او از عضویت در پارلمان هستیم؛ چرا که این اقدام او خلاف قانون اساسی است و او ضمن حمله به یک نهاد امنیتی، افکار حزب بعث را ترویج کرده است.

«مازن الزیدی» نویسنده، روزنامه نگار و فعال رسانه ای عراقی به اظهارات اخیر ظافر العانی در جلسه پارلمان عربی واکنش نشان داد و اعلام کرد: مواضع ظافر العانی  حقیقتا بازتاب مواضع شریکی است که به شراکت باوری ندارد و چشم او  به گذشته است و دیگران را شهروندان درجه دو می‌بیند.

وی می‌افزاید: ظافر العانی زمانی که داعش در عراق قدرت داشت کجا بود؟ آیا یک سانتیمتر از خاک عراق را آزاد کرد؟ یا اینکه طبق عادت منافقان و مزدوران از پشت به شریف ترین مردمان خنجر می زد!

«فاضل جابر» نماینده ائتلاف فتح هم خواستار طرد ظافر العانی از پارلمان به دلیل مواضع طایفه‌ای و ایجاد شکاف میان عراقی‌ها شد و گفت: اظهارات العانی طایفه‌ای  نژادپرستانه و زاییده حال حاضر نیست بلکه دائمی است.

وی افزود: دشمنی العانی با حشد شعبی موضوع عجیبی نیست اما کاری از پیش نخواهد برد. هدف العانی این است که تروریست‌ها جزو ناپدیدشدگان به حساب آیند که این هرگز تا زمانی که چشمان باز وجود دارد، محقق نخواهد شد.

از سوی دیگر «حسن شاکر الکعبی» رئیس فراکسیون پارلمانی بدر از جمع آوری امضا برای طرد العانی از پارلمان پس از اظهارات طایفه‌ای او خبر داد و گفت: مواضع العانی نشان از نیات درونی او می‌دهد و فقط به درد خودش می‌خورد. اقدامات کوبنده علیه العانی در راه است و امضاهایی برای بیرون راندن او از پارلمان جمع آوری شده است.

وی گفت: ما طایفه گری را پشت سر گذاشته ایم و العانی می‌خواهد که دوباره عراق را به این سمت سوق دهد. نباید در قبال فردی که وجهه عراق را تخریب می‌کند، ساکت ماند.

ائتلاف فتح هم در یک بیانیه اعلام کرد: علت خشم العانی این است که حشد شعبی جرف الصخر را آزاد کرد و مهمترین معبر داعشی را بست.

ائتلاف فتح عراق با اشاره به اینکه ظافر العانی در راستای حمایت از بعثی‌ها و تروریست‌ها حرکت می‌کند، تاکید کرد: ار نماینده‌ای است که بوق بعثی‌ها بوده و برای جنگ‌های آنها علیه همسایگانش دست می‌زده و وابسته به رژیم بعث صدامی سرکوبگر و به وجود آورنده گورهای جمعی بوده است، عجیب نیست که حقایق را وارونه جلوه دهد  با کلمات و الفاظ بازی کند.

در این بیانیه آمده است: این تحرکات العانی راه به جایی نخواهد برد و واقعیت ایجاد شده در عراق طی سال‌های اخیر را تغییر نخواهد داد. مردم عراق شامل همه طیف‌ها علیه بزرگترین هجمه تکفیری که عراقی‌ها و مقدسات و هویت، نقظه و ثقل کشور ما را هدف قرار داده بود، ایستادند.

ائتلاف فتح بیان کرد: حشد شعبی با فتوای تاریخی مرجعیت ایجاد شد و به نیابت از ملت و امت اسلامی با داعش جنگید.

در این بیانیه آمده است: داعش بدترین الگوی حاکمیت افراطی را در تاریخ در سال‌های حمله به شهرها و روستاهای عراق به نمایش گذاشت. العانی از دفاع از بعثی‌ها و پروژه هدف قرار دادن طایفه ای و کشتارهای جمعی به دفاع از داعش به ادعای حمایت از سنی‌ها برآمده است همان طیفه بزرگواری که حشد شعبی برای آنها جانفشانی کرد و خون‌های پاکی داد تا آنها را از داعش مصون نگه دارد.

ائتلاف فتح بیان کرد: علت خشم ظافر العانی از حشد شعبی است که جرف الصخر را آزاد کرد و مهمترین معبر داعشی‌ها را قصد ورود از آن به مناطق دیگر عراق اعم از کربلا و بغداد و دیگر مناطق را داشتند، بست.

در این بیانیه آمده است: حشد شعبی او را عصبانی کرده است که داعش را از کربلا دور کرد و رویاهای تکفیری‌ها برای رسیدن به بغداد را برباد داد. العانی حامی داعش است. شیرمردانی که در خاکریزها به داعش درس فراموش نشدنی دادند، اذناب داعشی را هم رها نخواهند کرد.

«محمد البلداوی» نماینده وابسته به فراکسیون صادقون عراق هم در واکنش این موضع‌گیری فتنه افکنانه و طایفه‌ای العانی اعلام کرد: این اولین باری نیست که وی مواضع طایفه‌ای اتخاذ می‌کند و بیشتر موضع گیری‌ها او در راستای حمایت از بعثی‌های گور به گور شده است.

وی افزود: العانی جانفشانی نیروهای امنیتی و حشد شعبی را فراموش کرده است. آنچه مایه تاسف است مواضع او نیست بلکه اینکه نماینده ای در پارلمان عراق است. وی سخنگوی بعثی‌هاست. افرادی باید نماینده عراق باشند که واقعا مواضع عراق را در محافل بین المللی به نمایش بگذارند. مواضع العانی در راستای حمایت از تروریست‌هاست.

«سمیر عبید» نویسنده و تحلیلگر مسائل راهبردی عراق هم در این زمینه اعلام کرد: ظافر العانی نماینده پارلمان از سوی خودش چیزی نمی‌گوید؛ بلکه طرف‌هایی آمریکایی و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند  است که به او دیکته می‌کنند و این در راستای سیاست‌های جدید آمریکا در منطقه است که براساس دو معیار شکل گرفته است:

1. پرونده حقوق بشر

2. پرونده آزادی بیان.

پرونده‌ای قطور علیه رهبران، مسئولان، احزاب و گروه‌های عراقی روی میز «بایدن» و «بلینکین» است و زمان اجرای تحریم‌ها نیز نزدیک شده است.

وی همچنین درباره ماموریت سفیر سعودی در عراق هم اعلام کرد: ماموریت سفیر عربستان سعودی  در عراق شامل این موارد است؛

1. ماموریت او در عراق مثل ماموریت سفیر سابق عربستان در پاکستان و لبنان (احمد عسیری) است که نقش زیادی در اختلاف بین شیعیان در پاکستان و لبنان داشت!

2. او طرح ایجاد اختلاف بین رسانه‌ها ، مطبوعات، شیوخ قبایل و سیاستمداران عراق را دارد و به دنبال این است تا با تطمیع جبهه‌های درگیری را از این افراد به وجود آورد.

انتهای پیام/