شهرخبر
پهپاد نیروی زمینی ارتش در زمان تحریم شکل گرفت / ارتش به‌صورت پوشش دائمی در مرز‌های ایران حضور دارد
شهرام حسن نژاد، فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر نیروی زمینی ارتش:

پهپاد نیروی زمینی ارتش در زمان تحریم شکل گرفت / ارتش به‌صورت پوشش دائمی در مرز‌های ایران حضور دارد

شهرام حسن نژاد گفت: زمانی که تحریم‌های غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، در همین فضا پهپاد نیروی زمینی ارتش هم شکل گرفت. این نشان دهنده توانمندی علمی، پژوهشی، دانایی و عمل فرزندان این مرز و بوم در ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

اعتمادآنلاین|شهرام حسن نژاد فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن روز ارتش اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران که در 29 فروردین وارد مرحله جدیدی از حیات خود شد، نقش بسیار سازنده و بی بدلیلی طی این 4 دهه داشته است و بعد از جنگ تحمیلی شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش ارتش جمهوری اسلامی ایران و به خصوص نیروی زمینی هستیم.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر نیروی زمینی ارتش، 29 فروردین را ادامه پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: یکی از یادگاران بزرگ امام راحل نهادسازی در سال‌های اولیه انقلاب بود. در کنار آن یکی از نهاد‌هایی که تغییر، حیات مجدد و رشد شکوفایی پیدا کرد ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

 

وی افزود: در پرتو انقلاب اسلامی و امید و نگاه خوشبینانه به آینده ارتش پله پله و گام به گام رشد بسیار فزاینده‌ای پیدا کرد و امروز توانسته از علوم «های‌تک» در حوزه جنگال، پهپاد و سایبر بهره ببرد.

 

حسن‌نژاد با اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی و ریل گذاری آن توسط رهبر انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا گفت: بخش مهمی از این گام به علم و پژوهش بر می‌گردد. در این زمینه پهپاد‌ها نتیجه علم، پژوهش و تفکر بومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح هستند. روند این علم در کشور ما نهادینه شده که خروجی این علم و فناوری ظهور قدرت پهپادی در آجا و نزاجا در زمان تحریم بوده است.

 

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر نیروی زمینی ارتش گفت: زمانی که تحریم‌های غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران اعمال شد، در همین فضا پهپاد نیروی زمینی ارتش هم شکل گرفت. این نشان دهنده توانمندی علمی، پژوهشی، دانایی و عمل فرزندان این مرز و بوم در ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی محوری است.

 

وی افزود: ادامه این روند نیاز به پشتیبانی، ممارست، ارتباط بین تمامی دستگاه‌ها، ارتباط بین یگانه‌های پهپادی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی - پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان دارد که البته این ارتباطات تا حدود زیادی برقرار شده، اما کافی نیست باید توسعه بیشتری داشته باشد.

 

حسن نژاد یادآور شد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و شرکت‌های وابسته به آن توانستند در گام دوم انقلاب و قبل از آن زمینه بسیار خوبی را فراهم کنند و امروز به رشد و بالندگی و شکوفایی برای پشتیبانی نیرو‌های مسلح بخصوص در حوزه پهپادی برسند و در این راه جوانان خلاق کشور می‌توانند این مسیر را با شدت و حدت بیشتری ادامه دهند.

 

وی در ادامه گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در حوزه پهپادی می‌تواند مرز‌های جمهوری اسلامی ایران را همزمان در شمال شرق، جنوب شرق، جنوب غرب، غرب و شمال غرب پوشش دهد. ما به صورت پوشش دائمی در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران حضور داریم و بر اساس نص صریح قانون اساسی مبنی بر حفظ تمامیت ارضی توسط نیروی زمینی قهرمان و محوری ارتش در حوزه پهپادی این کار‌ها را انجام می‌دهیم.

 

وی با بیان این که نیروی زمینی تنها نیرویی نیست که دارای پهپاد است، گفت: در سطح آجا و نیرو‌های مسلح هم این ساختار و تشکل وجود دارد. ضمن اینکه یک همپوشانی بین نیرو‌های آجا در حوزه پهپادی، جنگال پایه، فاوا، رزمی و عملیات‌های تخریب دشمن در عمق و همینطور مراقبت و شناسایی به وجود آمده است.

این مقام عالی نظامی گفت: رزمایشی که در قالب اقتدار پهپادی در منطقه عمومی سمنان برگزار شد، نه تنها نشان دهنده توان پهپادی نیروی زمینی و ارتش بود بلکه نشان داد که پهپاد به عنوان یک ید واحده در ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند ماموریت‌های خود را در هوا در قالب یک یگان بدون سرنشین انجام دهد.

 

حسن نژاد با تشریح برنامه‌های یگان تحت امر خود در سال جاری گفت:یکی از این موارد توسعه ساختاری است یعنی در حوزه ساختار و هم در حوزه آمایش باید بیش از گذشته بتوانیم پوشش قابل ملاحظه‌ای در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم.

 

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر نیروی زمینی افزود: در واقع باید بتوانیم دشمن را در آن سوی مرز‌ها متوقف کنیم و یکی از ابزار‌هایی که در حوزه ساختاری و آمایشی می‌تواند کمک کند پهپاد‌ها هستند. چون این قابلیت را دارند که به صورت 24 ساعته رصد عمومی منطقه و رصد خصوصی منطقه را به عهده بگیرند.

 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی مداومت 24 ساعته را در گروه پهپاد با یک تایپ پرنده می‌توانیم انجام دهیم، گفت: البته مداومت پرواز یک پرنده خیلی شرط نیست. باید پرنده‌های متعددی داشته باشید که وقتی یک پرنده لندینگ می‌کند، پرنده بعدی تیک آف کند. به عنوان مثال پرنده‌ای 4 ساعت مداومت پرواز دارد زمانی که نشست، پرنده دیگر پرواز می‌کند و این فرایند بصورت 24 ساعته است.

 

حسن نژاد خاطرنشان کرد: البته پرنده‌ای هم داریم که بتواند 24 ساعت در دو سورتی کامل رصد منطقه را بعهده بگیرد. یعنی پرنده‌ای که بتواند یک شب کامل در آسمان باشد و پرواز پهپادی انجام دهد و رصد منطقه را برعهده بگیرد.

 

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر تاکید کرد: اولین نکته ما توسعه ساختار، سازمان و آمایش است برای این که بتوانیم رصد مناسبی در مناطق مرزی داشته باشیم. در حقیقت به دنبال ایجاد یک پوشش موزاییکی در مناطق مرزی هستیم.

 

وی ادامه داد: دومین نکته‌ای که در سال 1400 به دنبال آن هستیم و این هم با تدابیر فرمانده نیروی زمینی شکل گرفته توسعه تجهیزات بومی است.

 

حسن نژاد با بیان اینکه ما در حوزه تجهیزات بخصوص پهپادی به لبه علم رسیدیم، اظهار کرد: با تدابیر فرماندهی نیروی زمینی در سال 1400 از طریق صنایع داخلی و توانمندی‌های جهاد خودکفایی نیروی زمینی به دنبال تکمیل چرخه تولید و تامین پهپاد و تجهیزات جانبی آن در گروه پهپاد هستیم.

 

وی افزود: سومین نکته بحث توسعه نیروی انسانی متخصص است. عمر پهپاد در نیروی زمینی بسیار جوان است بنابراین می‌طلبد که جوانان در این ساختار حضور فعال داشته باشند. جذب، آموزش، به کارگیری و ارتقای توانمندی‌های آموزشی و علمی و میدانی جوانان یکی از اهداف ما در سال 1400 است. نیروی انسانی سرمایه ما هستند و آموزش به عنوان سرمایه‌گذاری در کنار یکدیگر می‌تواند یکی از اهداف پهپادی را در نیروی زمینی با تدابیر ارزنده سلسله مراتب فرماندهی ایجاد کند.

 

حسن‌نژاد یادآور شد: در حوزه پهپاد بحث عملیات خیلی مهم است بنابراین هر آنچه که در حوزه ساختاری، تجهیزاتی و نیروی انسانی تلاش می‌کنیم یک جا باید این تلاش‌ها خود را نشان دهد.

 

وی گفت: مناقشات اخیر در منطقه غرب آسیا مانند مناقشه قره‌باغ، تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی و درگیری‌هایی که طی چند سال گذشته در منطقه غرب آسیا وجود داشته، ضرورت استفاده از پهپاد در عملیات‌ها را بیشتر نشان داده است بر همین اساس برای سال 1400 رزمایش‌هایی را با محوریت نیروی زمینی پیش بینی کردیم که استفاده از پهپاد یکی از محور‌های اصلی این رزمایش‌هاست.

 

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر نیروی زمینی تاکید کرد: در کنار سایر توانمندی‌های نیروی زمینی ارتش اعم از توان زرهی، واکنش سریع، متحرک هجومی، توپخانه، هوانیروز پهپاد به عنوان یک پازل تکمیل کننده در حوزه آمادگی و توان رزمی می‌تواند به این نیرو کمک کند و این در قالب رزمایش‌ها و تمرینات صحرایی شکل خواهد گرفت.

 

حسن نژاد با تاکید بر اینکه پهپاد‌ها در نبرد‌های آینده نقش بسیار تاثیرگذاری بر صحنه عملیات خواهند داشت، گفت: نیروی زمینی مانند گذشته باید بتواند از این توانمندی خود استفاده کند و برای مردم ایران به خصوص در مناطق مرزی امنیت ثبات و آرامش به همراه داشته باشد.

 

وی در ادامه با تشریح پهپاد‌های نیروی زمینی و ماموریت‌های آن‌ها گفت: تایپ‌های پرنده نیروی زمینی متناسب با ماموریت‌های آن است. ما دارای تایپ‌های پرنده مراقبت، شناسایی، رزمی هستیم که این پرنده‌های رزمی به دو شکل عمل می‌کنند؛ یکی به صورت نقطه زن عمل می‌کنند یعنی به موشک‌های نقطه زن تجهیز می‌شوند و شکل دیگر پرنده‌های رزمی هستند که بعد از اصابت به هدف منفجر می‌شوند و تفاوت آن‌ها با موشک این است که در حین پرواز قابلیت کنترل دارند.

 

حسن نژاد با بیان این که به دنبال ایجاد سامانه‌های فاوایی و جنگالی هستیم گفت: پرنده‌های لازم برای ایجاد این سامانه‌ها را داریم، اما سامانه‌های آن را باید تست و ارزیابی کنیم تا در این حوزه بتوانیم گام‌های موثری را برداریم.

 

وی افزود: در حوزه تحقیق و پژوهش ممکن است از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شود، اما در بحث تولید به خصوص پرنده‌های پهن پیکر صنایع دفاعی با همکاری سازمان جهاد خودکفایی نیروی زمینی این کار را انجام می‌دهند.

 

فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر نیروی زمینی گفت: در سال 1400 ما به دنبال تولید انواع شبیه‌ساز‌های پهپادی هستیم تا بتوانیم برای اجرای تمرینات یا گذراندن بعضی از الزامات از پهپاد‌های سرخط استفاده نکنیم بلکه با شبیه‌ساز‌ها قسمتی از نیازمندی‌های پهپادی را تامین کنیم.

 

حسن نژاد افزود: برای اولین بار نیروی پهپادی ارتش در رژه 29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران قسمتی از توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارد.

 

وی به آموزش خلبانان پهپاد اشاره کرد و گفت: یکی از خلاقیت‌هایی که ارتش جمهوری اسلامی ایران داشته، استفاده بهینه از توانمندی‌های تمام نیرو‌ها در حوزه پهپادی است.

 

به خاطر همین دانشکده پهپاد در مرکز آموزش و دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی تاسیس شده و به صورت یک دوره کامل افسری و درجه داری آموزش‌های فنی و خلبانی در آنجا برگزار می‌شود. این افراد آموزش دیده در نیرو‌های مختلف ارتش به کار گرفته می‌شوند.