شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#ماه رمضان

یارانه ماه رمضان امشب برای چه کسانی واریز می شود؟

کدخبر: 405551
اقتصاد نیوز : بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها، بسته حمایت معیشتی ویژه ماه مبارک رمضان در ساعت ۲۴ امروز چهارشنبه به حساب ۶۰ میلیون نفر از افراد واجد شرایط واریز می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین ، حسن روحانی رییس جمهوری هفته گذشته در جلسه هیات دولت از پرداخت بسته حمایتی ویژه ماه رمضان به ۶۰ میلون نفر خبر داد. بودجه اختصاص یافته برای این بسته حمایتی نیز بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که مطابق با بودجه پرداختی دولت در هر ماه برای یارانه معیشتی است. که به این ترتیب می‌توان گفت تنها حدود همان ۶۰ میلیون نفری که یارانه معیشتی را دریافت می‌کننند، مشمول دریافت ابسته حمایتی ماه رمضان خواهند شد.

یارانه معیشتی بعد از گران شدن بنزین در آبان ماه ۹۸ به صورت ماهانه پرداخت می شود. از ۲۵ میلیون خانوار کشور، ۱۸ میلیون خانوار این کمک را می‌گیرند و ۷ میلیون خانوار هم از نظر اقتصادی توانمندترند، نمی‌گیرند. جمع افرادی که این کمک را می‌گیرند ۶۰ میلیون نفرند.

یارانه

بر این اساس عنوان می‌شود رقم بسته حمایتی ماه رمضان نیز که امشب واریز خواهد شد، مطابق با رقم واریزی یارانه معیشتی خواهد بود؛ خانواده های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

تاکنون انتقادهای زیادی از نحوه پرداخت یارانه‌های کمک معیشتی از سوی آنهایی که خود را مستحق دریافت آن می‌دانند مطرح شده است. بسیاری از مردم معتقدند که بدون دلیل از لیست یارانه‌بگیران کمک معیشتی حذف شده‌اند و تلاش بسیاری از آنها برای پیوستن به این لیست بی ثمر بوده است. این بار نیز حذف آنهایی که تاکنون از دریافت یارانه کمک معیشتی محروم بوده‌اند از لیست دریافت‌کنندگان بسته حمایتی ماه رمضان بر اساس اطلاعات عنوان شده، انتقادات آنها را به همراه داشته است.

حذف شدگان، چه کسانی هستند؟

 بر اساس تعاریفی که در خصوص دریافت یارانه معیشتی شده است، خانوارهایی با مشخصات زیر مشمول بسته حمایتی ماه رمضان نمی‌شوند؛ یه این معنا که تنها خانوارهایی امشب، بسته حمایتی ویژه ماه رمضان را دریافت خواهند کرد که یارانه کمک معیشتی را نیز به صورت ماهانه دریافت می‌کنند.

خانوارهایی بسته حمایت معیشتی دریافت می‌کنند که دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان نباشند یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی و همچنین خانوارهایی که ارزش ملک آنها در تهران و کلان‌شهرها ۱۲ میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها ۹ میلیارد ریال باشد، مشمول دریافت یارانه معیشتی نیستند.

خانوارهایی که دارای خودروی سواری به ارزش بیش از سه میلیارد رالا یا خودرو عمومی یا ارزش بیش از چهار میلیارد رالی باشند، بسته معیشتی تعلق نمی‌گیرد.

کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز، خانوارهای دارای بیش از سه سفر خارجی غیر زیارتی و گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ بیش از سه میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند مشمول این کمک ها نیستند.

میزان درآمد یکی دیگر از شاخص‌ها برای پرداخت سبد حمایت معیشتی است. بر اساس این شاخص حداقل درآمد ماهانه خانواده یک‌نفره باید چهار میلیون، خانواده دو نفره پنج میلیون، خانواده سه نفره ۶ میلیون و خانواده چهار نفره هفت میلیون و خانواده پنج نفر و بیشتر هشت میلیون تومان باشد.