شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال گذشته#گرد و غبار

افزایش ۲۳ درصدی بیماری‌های تنفسی در پی فعالیت یک آتش‌فشان

افزایش ۲۳ درصدی بیماری‌های تنفسی در پی فعالیت یک آتش‌فشان

متخصصان هشدار دادند که گرد و غبار آتش‌فشانی ناشی از یکی از بزرگترین فوران‌های ۲۰۰ سال گذشته در ایسلند باعث افزایش ۲۳ درصدی بیماری‌های تنفسی شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، کارشناسان از انگلستان و ایسلند تاثیرات فوران گدازه در منطقه‌ی آتش‌فشانی "Holuhraun" در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ را بررسی کردند که طی شش ماه ۱۱ میلیون تن دی‌اکسید گوگرد منتشر کرده بود. در حالی که این غبار در ابتدا از ایسلند و اقیانوس اطلس به سمت انگلیس و اروپا رفته بود اما جریان باد آن‌ را به ایسلند برگرداند.

به همین دلیل، طبق گفته‌ی محققان، ساکنان شهر ریکیاویک(Reykjavík)، پایتخت ایسلند، که ۱۵۵ مایل (۲۵۰ کیلومتر) از محل فوران فاصله داشتند چندین بار در معرض آلودگی قرار گرفتند.

علاوه بر آن با ادامه‌ی گسترش غبار در جو ترکیبات آن از گاز تبدیل به ذراتی شدند که به اعماق ریه نفوذ و برای سلامتی مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

محققان می‌گویند: این یافته‌ها، نشان می‌دهد که آماده بودن مسئولین برای مقابله با عوارض ایجاد شده در پی بازگشت دوباره‌ی ذرات ناشی از این فوران‌ها اهمیت زیادی دارد.

اوجنیا ایلینسکایا(Evgenia Ilyinskaya) آتش‌فشان‌شناس و نویسنده‌ی اصلی این مقاله از دانشگاه لیدز(Leeds) می‌گوید: آتش‌فشان‌ها منابع قابل توجهی برای آلودگی هوا هستند که قابل کنترل کردن نیستند.

فوران‌های بزرگ آتشفشانی می‌توانند باعث ایجاد آلودگی‌های مضر هوا در لحظه‌ی فوران و در هنگامی که آلودگی دوباره به منطقه باز می‌گردد شود. این اتفاق ممکن است بدون ایجاد هشدار آلودگی رخ دهد.

تحقیقات ما نشان می‌دهد که طی آتشفشان‌های طولانی‌مدت مانند "Holuhraun" هر دو نوع گازهای جوان و گازهایی که تبدیل به ذرات ریز شده‌اند وجود دارند و در گردشند و این موضوع باعث افزایش خطرات برای سلامتی افرادی می‌شود که در مناطق آتش‌فشانی زندگی می‌کنند.

این گروه دریافتند که قرار گرفتن در معرض گازهای آتش‌فشانی در سال ۲۰۱۴ با افزایش ۲۳ درصدی بیماری‌های تنفسی و همچنین افزایش ۱۹.۳ درصدی مصرف داروهای مربوط به آسم ارتباط دارد. بازگشت ذرات به ایسلند باعث اعلام خطر نشد زیرا کاهش میزان دی‌اکسید گوگرد به این معنا بود که دیگر میزان آن از استاندارد کمیسیون اروپا عبور نکرده است.

تخمین زده می‌شود که حدود ۸۰۰ میلیون نفر در جهان در نزدیکی آتش‌فشان‌های فعال زندگی می‌کنند و می‌توانند تحت تاثیر آلودگی هوای ناشی از فوران آتش‌فشان قرار بگیرند.

در حقیقت ایسلند به تازگی یک رویداد آتش‌فشانی دیگر نیز تجربه کرده و کوه "Fagradalsfjall" اولین فوران گدازه‌ای خود را در طول ۸۰۰ سال گذشته را در ماه مارس تجربه کرده است.

تصور می‌شود قرار گرفتن در معرض ذرات ریز، چه طبیعی باشند و چه در اثر فعالیت‌های انسانی به وجود آمده باشند، در کوتاه و طولانی مدت باعث مرگ زودرس سالانه بیش از سه میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود.

یافته های کامل این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام