شهر خبر

لاستیک ارزان خواهد شد؟

صنعت تایر سازی یا همان لاستیک خودرو از جمله صنایعی است که از اوضاع متلاطم بازار داخلی بی نصیب نبوده است. اما تولیدکنندگان داخلی لاستیک در همین شرایط نابسامان اقتصادی توانستند رکوردهای خوبی را بر جای گذارند.

اصناف لاستیک ارزان خواهد شد؟

شاید این تصور در ذهن شما ایجاد شود که تایر ها و لاستیک های ایرانی کیفیت لازم را نسبت به لاستیک های خارجی نداشته باشند.اما آزمایشات نشان می‌دهد که نه تنها لاستیک های تولید داخل از لحاظ عملکرد همسان با لاستیک های خارجی بوده بلکه در برخی از موارد به جهت آنکه تاریخ تولید آنها به روز تر است و نیاز به حمل توسط کشتی و طی مسافت های طولانی ندارد از کیفیت و استاندارد بسیار بالایی برخوردار هستند. همزمان کیفیت لاستیک‌ها و تایرهای تولیدات داخل به تایید سازمان استاندارد و مراجع ذیربط رسیده است.

 اکنون انواع لاستیکهای تولید داخل قدرت رقابت با انواع خارجی را هم دارند و حتی بازارهای صادراتی خیلی خوبی هم به خود اختصاص داده اند.

بر اساس آخرین آمارها میزان تولیدات خودرو داخلی در سال ۱۳۹۹ از مجموع خودروهای محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نهصد هزار و ۷۱۴ دستگاه بوده است که با رشد ۴.۳ دهم درصد نسبت به سال ۹۸ مواجه شد.بر این اساس اگر ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده در ۵ حلقه لاستیک ضرب شود حدوداً ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک نیاز کشور در سال گذشته بوده است.

 اما میزان تولید تایر در کشور طی سال ۹۹ حدود ۲۷۳ هزار و ۳۸۶ تن شامل ۲۵ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۴۰۷ حلقه تایر بوده است که اگر بیست و یک میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی فعال در کشور در نظر گرفته شود که هر ۶ سال نیاز به تعویض لاستیک داشته باشند با ضرب چهار حلقه لاستیک در ۳ میلیون و ۶۵۰,۰۰۰ خودرو حدود ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه اتومبیل نیازمند تعویض لاستیک هستند.

در مجموع حدود ۲۰ میلیون تن انواع تایر در کشور نیاز است که تولید کنندگان داخلی طی سال گذشته حدود ۲۵ میلیون تن یعنی پنج میلیون مازاد نیاز کشور تولید داشتند.

منبع: اکوناپرس