به گزارش برنا؛ ماه مهمانی خدا آغاز شده است. بر اساس توصیه مراجع دینی روزه‌داری برای تمامی افراد مکلف و سالم واجب است. با وجود افزایش دمای هوا و افزایش طول زمان روزه‌داری توجه به نکات تغذیه‌ای از اهمیت برخوردار است.

راهکارهایی برای مهار تشنگی روزه‌داران

سید ضیاالدین مظهری، پزشک متخصص تغذیه در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: با توجه به توصیه‌ها دینی در ماه مبارک رمضان روزه‌داری برای افراد مکلف و سالم واجب است. افراد مبتلا به بیماری خاص قبل از روزه‌داری با پزشک معالج مشورت کنند. برای مثال مبتلایان به دیابت، بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به غلظت خون، نارسایی کلیوی، مبتلایان به بیماری چاقی، لاغری و ... در معرض تهاجم تمامی ویروس‌ها به ویژه کووید 19 هستند.

مظهری درباره مهار تشنگی روزه‌داران ادامه داد: تامین آب بدن از اهمیت برخوردار است. از زمان سحر تا افطار مدت روزه‌داری طولانی است. در این ایام می‌توان کمتر از پروتئین حیوانی و چربی‌ها استفاده و بیشتر پروتئین بدن را از  غلات و حبوبات در بر دارنده فیبرهای محلول و نامحلول تامین کرد.

کاهش مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار در افطار و سحر

 او تاکید کرد: مصرف سالاد فراوان، سبزی خوردن و نوشیدن تدریجی آب در طول مدت افطار تا سحر به شکل جرعه به جرعه و مداوم توصیه می‌شود. این نوع تغذیه در افزایش زمان سیری  و تامین آب بدن از اهمیت برخوردار است. کاهش مصرف نوشیدنی‌های کافیئن‌دار در زمان سحر تا افطار پیشنهاد می‌شود. افراد می‌توانند از میوه جات، آب سبزیجات، دمنوش‌های سنتی همچون بابونه، گل گاو زبان، چای سبز و... استفاده کنند.

مظاهری افزود: آب بدن نباید در افطار، شام و سحر از مواد کافئین‌دار همچون چای داغ، نوشیدنی‌های گازدار و آب یخ تامین شود.

این پزشک تغذیه تاکید کرد: استفاده کمتر از منابع پروتئین حیوانی مصرف آب را کاهش می‌دهد. البته افراد در معرض تشنگی فعالیت بدنی را کاهش دهند و انجام حرکات ورزشی را به شب و قبل از خواب منتقل کنند.

کاهش مصرف فست فود، نمک و طعم دهنده‌های مصنوعی در ماه رمضان

او تصریح کرد: برای روزه‌داران عدم مصرف انواع سس‌های صنعتی و نمک توصیه می‌شود. روزه‌داران در طول ماه مبارک رمضان از مصرف فست فودها، غذاهای بسته بندی شده و طعم دهنده‌های مصنوعی خودداری کنند.

//انتهای پیام: 3