«محمدجواد جمالی نوبندگانی»، نایب رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک برجام گفت: باید به این موضوع اشاره کنم که استراتژی آمریکایی ها در رابطه با مسائل هسته ای ایران ثابت است و متاسفانه علیرغم اینکه بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد که حتما به برجام بر می‌گردد و راه تعامل را انتخاب می‌کند ولی بعد از انتخابات خلاف مباحث اعلامی عمل کرد.

او افزود: به نظر می رسد که آمریکایی به دنبال این بودند که از فشار حداکثری که ترامپ ایجاد کرده بود استفاده و به دنبال فشار بر جمهوری اسلامی بودند و به خصوص بدنبال اجماع سازی با اروپایی ها علیه کشورمان بودند.

نماینده پیشین مجلس تاکید کرد که آمریکایی ها به قول خودشان توپ را در زمین ایران می اندازند و صرفا شعار می دهند و تا به امروز عملا اقدامی برای برگشت به برجام نکردند. طنز تلخی که وجود داشت این بود که آنها از برجام خارج شدند و تعهداتشان را نقض کردند ولی از ما می خواستند که یک کاری برای برگشت آنها به برجام انجام بدهیم در صورتیکه خودشان باید اقدامات را تصحیح می کردند.

نوبندگانی عنوان کرد: بحث این است که رژیم صهیونستی به عنوان یک رژیم افراط گر به هیچ وجه نمی خواهد گشایشی در این موضوع صورت بگیرد، هم با موضع گیری های نتانیاهو و هم اقدامی که اخیرا در سایت شهید احمدی روشن انجام دادند که به نظر من، پیام های مختلفی داشت.

او اضافه کرد: دلیلی که آمریکایی ها را پای میز مذاکره آورد، غنی سازی 20 درصدی ایران بود اینها می خواستند دست ایران را خالی کنند که علیرغم ضربه ای که زدند الحمداله موفق نشدند تا غنی سازی 20 درصدی را متوقف کنند. مسئله ای که وجود دارد این است که قطعا آمریکایی ها گرچه اعلام می کنند که ما در این موضوع دست نداشتیم ولی باید تصریح کنیم که سیستم های امنیتی - اطلاعاتی آنها آنقدر، قوی و با صهیونیست ها مرتبط هست که از این قضیه مطلع باشند و اگر خودشان هم مستقیما به این موضوع کمکی نکردند، برای اینکه توانایی و دست پر ایران را در مذاکرات کاهش بدهند موافق این قضیه بوده اند.

نوبندگانی ادامه داد: بنابراین موضوعی که باعث شد آمریکایی ها وارد مذاکره شوند به نظر من غنی سازی 20 درصدی ایران بود و تقریبا دولت و مجلس به یک موضع نزدیک به هم رسیدند و یک صدای واحد بیرون رفت که به نظر من می توانست نقطه قوت جمهوری اسلامی باشد. ایران باید از تریبون مذاکرات و فضای رسانه ای نقش رژیم صهیونستی در تروریسم هسته ای را مطرح کند و درخواست از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رسیدگی داشته باشد و محکومیت این قضیه را درخواست کند. به نظر من مذاکرات 1+4 می تواند یک سکویی برای اعلام نظرات قانونی ما و محکوم کردن رژیم صهیونستی و مطالبه گری ما از آژانس باشد.

او در ادامه در خصوص تحریم ایران توسط اروپا خاطرنشان کرد: متاسفانه اروپایی ها علیرغم اینکه خیلی اعلام می کنند که برجام باعث بالارفتن ضریب امنیتی اروپا شده ولی حاضر نشدند که هزینه ای در این رابطه پرداخت کنند و با آمدن بایدن آنها هم همگرایی بیشتری با آمریکایی ها پیدا کردند. برای اولین بار بعد از چندین سال هفته جاری چندتن از مقامات ارشد نظامی و قضایی ما را تحریم کردند و این نشانه مثبتی از اروپایی ها نیست و نشان می دهد که آنها بدنبال این هستند که فشار را همگام با آمریکا بر ایران وارد کنند بدون اینکه، هزینه ای پرداخت کنند. اقدامات اخیر اروپایی ها در رابطه با برجام غیرسازنده است.

نوبندگانی در رابطه با مذاکرات غیرمستقیم ایران عنوان کرد: اگر ما وارد مذاکره شویم یعنی شرط غیرقابل قبول آمریکایی ها را پذیرفتیم، ما چندین سال مذاکره کردیم و در آخر آمریکایی ها از برجام خارج شدند. با آن همه تضمین و اقدامات خوب چه تضمینی وجود دارد که دوباره آمریکایی ها موضوع و شرط دیگری را، مطرح نکنند. شرط هایی هم که در مذاکرات آوردند برای اینکه برجام پلاس داشته باشند یعنی مسائل هسته ای و منطقه ای را مطرح کنند خطری است که با همکاری آمریکا، رژیم سعودی، امارات و اسرائیل صورت می گیرد و به دنبال برنامه جدیدی هستند و این موضع کاملا منطقی است که جمهوری اسلامی در رابطه با برجام اعلام کند ما که در برجام هستیم و مذاکره ای برای ورود به برجام دیگر، معنایی ندارد.

او متذکر شد: رابرت مالی با اعلام شکست فشار حداکثری باز هم اعلام کرد ایران باید گام هایی بردارد یعنی استراتژی آنها ثابت است و برخی از مسائلی که اعلام می شود، برای این است که ژست دیپلماتیک از خودشان نشان بدهند. به نظر می رسد اقدام عملی برای ورود آنها به برجام بدون پیش شرط وجود ندارد.

نوبندگانی در پایان تصریح کرد: یکی از ضعف های برجام این بود که در کنگره آمریکا به تصویب نرسید و صرفا امضای رئیس جمهور آمریکا را داشت. پیچیدگی قانونی در آمریکا وجود دارد که برخی از اختیارات به رئیس جمهور و برخی مربوط به کنگره و برخی دیگر مربوط به حق وتوها در ریاست جمهوری و سنا و جاهای دیگر است. ما باید به این موضوعات بیشتر دقت می کردیم که نشد و رئیس جمهور بعدی آمد و از برجام خارج و آن را ملغی اعلام کرد. به نظر می رسد که شرایط خیلی مهیا نباشد و آنها دنبال برجام های دیگری در رابطه با مسائل منطقه ای و دفاعی هستند که اصلا مورد پذیرش ایران قرار نخواهد گرفت. 9