به گزارش برنا؛ محمد شریعتمداری در پایان سفر دو روزه خود به کشور عراق در تشریح دستاوردهای این سفر اظهار کرد: سند همکارهای مشترک دو کشور در حوزه روابط کار ، رفاه اجتماعی و مهارتی به امضای دو طرف رسید.

او از جمله مباحث مورد توافق را روابط کار، سه جانبه گرایی، مسایل کارگری و کارفرمایی، تشکیل اتحادیه ها و توسعه آنها ، ایمنی، حفاظت و بازرسی کار و استانداردهای مربوط به آن خواند و تصریح کرد: بدین ترتیب در طول پنج سال آینده دو دولت در این زمینه ها همکاری و آموزش های مشترک خواهند داشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آموزش های فنی و حرفه ای اظهار کرد: با توجه به نقش مهارت در کسب و کار دنیا و تغییراتی که در بازار کار آینده مشاهده می شود، طبیعی  است که همه دولت ها به فکر همکاری مشترک برای آموزش مهارتی در عرصه های گوناگون باشند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: با توجه به نقشی که علم و دانش در زمینه کسب فعالیت های اقتصادی دارد ، بنابراین مهارت از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

او تاکید کرد: در این سند، همکاری های گسترده ای در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای، تاسیس مراکز تربیت مربیان و مراکزی که در تدوین استانداردها همکاری دارند ،  بین دو کشور مورد بحث و توافق قرار گرفت.

او با بیان این که در این سند همکاری ، عرصه های مشاغل جدید نیز پیش بینی شده که در 5 سال آینده صورت می گیرد، بیان کرد: برای اولین گام در نجف اشرف ، ایجاد مرکز مشترک تربیت مربی و استفاده از مراکز آموزشی موجود به ویژه مرکز تربیت مربی در حوزه تربیت مربیان جهانگردی زیارتی و افزایش سطح استاندارد پذیرایی از زائرانی که از سراسر دنیا به به نجف اشرف مشرف می شوند مورد توافق قرار گرفت.  

شریعتمداری همچنین با اشاره به نیروهای جوان از  فراهم شدن زمینه های تبادل نیروهای مهارت یافته و آغاز همکاری های مشترک در این زمینه خبر داد .

او با بیان این که قرار بر این شده در اولین فرصت، همکاری های سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور  با استان نجف اشرف و در ادامه با کربلای معلا آغاز شود، بیان کرد: برای افزایش  سطح استانداردهای پذیرایی از زائران ، برخی مربیان در سطوح عالی در ایران آموزش می بینند.

او از دیگر موارد توافق یافته را ایجاد مراکز جوار کارگاهی در شهر نجف در عرصه های گوناگون،  فعالیت های خدماتی و گردشگری زیارتی بیان کرد که دو کشور از تجربیات یکدیگر بهره خواهند برد .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حوزه رفاه اجتماعی تصریح کرد: در این زمینه نیز دو کشور توافق کردند که با مجامع خیریه همکاری داشته باشند و به تاسیس مراکز خیریه کمک  و از تجربیات دو جانبه استفاده کنند و توان یابان نیز آموزش های لازم را ببینند.

شریعتمداری تاکید کرد: در حوزه های بیمه های حمایتی و اجتماعی هم همکاری هایی بین دو کشور به وجود خواهد آمد .