شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نیویورک

بررسی اهداف سیاسی نتانیاهو از حادثه نطنز از نگاه نیویورک تایمز

کدخبر: 405352
اقتصاد نیوز : روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره سانحه تاسیسات غنی سازی ایران در نطنز نوشت: این عملیات باعث مطرح شدن این سوال شد که آیا رژیم صهیونیستی، خود علیه ایران اقدامی انجام داده است تا دیپلماسی آمریکا را در موقعیتی که دولت بایدن به دنبال احیای توافق هسته ای می باشد، تضعیف کند یا عملیاتی سازگار با منافع آمریکا انجام داده است، از طریق اقدامی شریرانه که موضع ایران را در مذاکرات تضعیف کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نیویورک تایمز در گزارشی به اهداف احتمالی بنیامین نتانیاهو در بهره برداری سیاسی از سانحه نطنز، تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران پرداخت.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره سانحه تاسیسات غنی سازی ایران در نطنز نوشت: این عملیات باعث مطرح شدن این سوال شد که آیا رژیم صهیونیستی،  خود علیه ایران اقدامی انجام داده است تا دیپلماسی آمریکا را در موقعیتی که دولت بایدن به دنبال احیای توافق هسته ای می باشد، تضعیف کند یا عملیاتی سازگار با منافع آمریکا انجام داده است، از طریق اقدامی شریرانه که موضع ایران را در مذاکرات تضعیف کند. 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: کاخ  سفید روز دوشنبه تقریبا چیزی درباره انفجار انجام شده در داخل تاسیسات نطنز نگفت که موجب تخریب منبع تامین برق سانتریفیوژها شد. 

این روزنامه همچنین در ادامه درباره  بهره برداری سیاسی از این موضوع در قدس اشغالی نوشت: در اسرائیل  برخی این سوال برایشان ایجاد شد که آیا حمله در راستای هدفی داخلی برای نتانیاهو بوده است تا اینکه صرفا یک هدف سیاست خارجی را به دنبال داشته باشد. نتانیاهو که به خاطر فساد با محاکمه رو به روست در تلاش است یک دولت ائتلافی جدید پس از انتخاباتی همگانی در ماه گذشته که هیچ یک از حزب ها در آن رای اکثریت را کسب نکرد، تشکیل دهد. برخی تحلیل گران گفته اند که به باور آن ها، یک تقابل عمومی با ایران ممکن است به نتانیاهو کمک کند شرکای مردد ائتلافش را قانع کند الان موقع برکنار کردن یک نخست وزیر با تجربه نیست. 

چاک فریلیچ یک معاون پیشین مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در این باره گفت: ممکن است که او هم بخواهد وجهه ای برای خود بسازد و هم موجب ایجاد کمی بحران در سیاست خارجی شود که به او کمک می کند بحران ائتلاف را حل کند. 

همچنین در این گزارش مطرح شد: اما آمریکا و اسرائیل وجهه ی متحدان صمیمی را حفظ کرده اند. لیود آستین وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک در قدس اشغالی اصلا به ایران اشاره نکرد در حالی که نتانیاهو روز یکشنبه فقط به طور غیر مستقیم به آن اشاره کرد. 

نیویورک تایمز با پرداختن به موضع آمریکا درباره تاثیر احتمالی این سانحه بر مذاکرت وین ادامه داد: در واشنگتن، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت که انتظار دارد مذاکرات وین با ایران روز چهارشنبه طبق برنامه قبلی ادامه خواهد یافت و  «انتظار داریم مذاکرات سخت و طولانی باشند. هیچ چیزی مرتبط با تغییری در مشارکت در این مذاکرات به ما اعلام نشده است».