شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#تهران

اهمیت همکاری های ایران و روسیه

هدف از سفر وزیر خارجه روسیه به تهران بیشتر بحث همکاریهای استراتژیک میان ایران و روسیه می باشد.

سفر آقای لاوروف به تهران مصادف با زمانی است که جلسات ایران و گروه 1+4 در وین برگزار می شود.

برخی شاید بخواهند این سفر را به این جلسات ربط دهند اما در واقعیت آنگونه که به نظر می آید هدف از سفر بسیار فراتر از بحث برجام و توافق هسته ای است و بیشتر بحث همکاریهای استراتژیک میان ایران و روسیه می باشد.

حدود بیست روز پیش ایران و چین یک سند همکاری جامع مشترک 25 ساله امضا کردند امری که منجر شد بلا فاصله کشورهای اروپایی و آمریکایی به تکاپو بیافتند تا ایران را راضی کنند و مشاهده کردیم بدون مطرح کردن بحثهایی که می توانست خشم ایران را بر انگیزد، یعنی بحث برنامه دفاعی ایران و یا ارتباطات ایران با متحدین اش در منطقه و یا حضور عربستان سعودی و اسرائیل در گفتگوها، همه سریع به وین رفتند و اظهار داشتند که توافق هسته ای همانگونه که در سال 2015 امضا شد باید اجرا شود.

می توان گفت باز شدن باب گفتگو ها آنگونه که مد نظر ایرانی ها بود یکی از ترکش های سند همکاری ایران و چین به حساب می آید.

آیا همکاری های نظامی-فنی ایران و روسیه در گرو غرب است؟

ایران و روسیه حدود 20 سال است یک سند همکاری مشابه را فیما بین دارند اما این سند در حد همکاری های نظامی و امنیتی و سیاسی و اقتصادی مورد نظر طرفین نبوده و نیاز به انجام تغییراتی در این سند وجود داشت، که ظاهرا این تغییرات انجام شده و سند همکاری فیمابین دو کشور تمدید گشته.

طبق برخی اخبار درز کرده به احتمال خیلی زیاد به زودی شاهد امضای سند همکاری مشترک فیما بین چین و روسیه هم خواهیم بود.

به این ترتیب می توان گفت امروزه ایران – روسیه و چین در حال تشکیل یک ائتلاف بسیار قدرتمند هستند که دیر یا زود کشورهای دیگر نیز به آن اضافه خواهند شد.

کشورهایی که هر کدام به تنهایی سالها است حریف ایالات متحده و غرب شده اند و حالا توان خود را با هم جمع کرده اند تا با اقتدار بیشتر در مقابل زورگویی های آمریکا در جهان بایستند.

پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و بلوک شرق آمریکایی ها امیدوار بودند که دیگر ارباب اول جهان باشند و کنترل همه جهان را در اختیار داشته باشند، در واقع هم دیگر رقیبی برای آنها وجود نداشت.

اصلی ترین دلیل فروپاشی بلوک شرق در این بود که هیچ کدام کشورهای وابسته به این بلوک توان ایستادن مستقل روی پای خود را نداشتند و همه به قول معروف آویزان شوروی بودند، همین جریان منجر به آن شده بود تا کمر شوروی از تامین هزینه های چند کشور بشکند.

اما امروزه کشورهایی مانند ایران و چین کشورهایی هستند که هر کدام به تنهایی در جهان قدر قدرت به حساب می آیند و وقتی توان سه کشور در کنار هم قرار گیرد یک بلوک بسیار قدرتمند تشکیل می شود.

 روسیه در بین ۵۰ کشور خوشبخت دنیا
© Fotolia / Sergey Nivens

مدتی است آمریکایی ها تلاش دارند اوکراینی ها را وادار کنند وارد جنگ با روسیه شوند و تهدید های زیادی را بر علیه روسیه مطرح می کنند، بماند تحریم هایی که توسط کشورهای غربی بر علیه روسیه وضع شده.

همین تهدید های مشابه نیز بر علیه چین مطرح است و ایران هم که خودمان در آن هستیم مشاهده می کنیم با چه تهدید هایی از طرف آمریکا و متحدین اش مواجه است.

دلیل اصلی جسارت متحدین آمریکا بر علیه ایران و روسیه و چین این است که آنها تصور می کنند که هر کدام اینها را تنها گیر آورده اند.

حالا وقتی که این ائتلاف شکل بگیرد و دیگر کشورها هم به آن بپیوندند دیگر روسیه در مقابله با آمریکا و کشورهای اروپایی تنها نیست، ایران هم در مقابله با آمریکا و متحدین اش در منطقه تنها نیست و چین هم در مقابله با آمریکا تنها نیست.

توجه داشته باشید که اینبار این متحدین آمریکا هستند که محتاج آمریکا می باشند و آمریکا است که مجبور است خلاء های آنها را جبران کند.

هیچ کدام از متحدین فعلی آمریکا به تنهایی شانس بقا در جنگل جهانی را ندارند و در همه جاها این آمریکا است که هم باید هزینه کند و هم اینکه نیرو بفرستد تا از آنها حمایت کند.

به نظر می رسد اینبار شرایط زمان وجود بلوک شرق به سمت ائتلاف غرب برگشته و ادامه روند خصومت آمریکا و متحدین اش با ایران و روسیه و چین نه فقط می تواند موجب فروپاشی بلوک غرب می گردد بلکه می تواند موجب فروپاشی خود ایالات متحده نیز گردد.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.