به گزارش برنا، الاعرجی گفت :برای ایجاد امنیت پایدار و رفع سوء تفاهم ها و همچنین جلوگیری از شکل گیری تهدیدات آینده لازم است گفتگوهای مستقیم میان کشورهای منطقه افزایش یابد.

وی افزود: در این چارچوب پیرامون برگزاری کنفرانسی با حضور مسئولین امنیتی کشورهای منطقه به منظور منسجم کردن تلاش های امنیتی و تبادل اطلاعات جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و همچنین رفع برخی اختلافات میان کشورهای منطقه  گفتگوهای بسیار خوبی با مقامات ایرانی انجام شد .

مشاور امنیت ملی عراق  مسائلی چون امنیت مرزها و مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اسلحه  را از دغدغه های اصلی مسئولین امنیتی دو کشور عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: حضور و فعالیت برخی گروهکهای تروریستی در مناطق مرزی دو کشور از جمله موضوعات بسیار مهمی است که با همکاری مشترک  دستگاههای مسئول در ایران و عراق  باید  با آن برخورد جدی شود.

الاعرجی با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت جدی و همه جانبه از ملت عراق در مبارزه با گروهک های تروریستی القاعده و داعش و دیگر گروه های تروریستی افزود:جمهوری اسلامی همواره از عراق متحد،یکپارچه و قدرتمند حمایت کرده و در جریان این سفر نیز  مسئولین ایرانی بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر و موثرتر عراق قدرتمند در منطقه تاکید کردند.

وی که با نور نیوز گفت وگو می کرد با اشاره به تلاش مستمر نخست وزیر عراق برای حفظ استقلال سیاسی، نظامی و اقتصادی این کشوز افزود: نیروهای ائتلاف بین المللی حاضر در عراق کمکهای قابل تقدیری برای مبارزه با تروریسم به ما کردند لیکن بدلیل ایجاد ظرفیتهای نظامی و اطلاعاتی لازم در نیروهای مسلح عراق تاکید بر این است که تداوم این مبارزه توسط نیروهای عراقی دنبال شود.

مشاور امنیت ملی عراق موضوع پیگیری پرونده شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس و همراهانشان را یکی از محورهای گفتگو با مقامات ایرانی بر شمرد وگفت:این موضوع در این سفر مطرح شد و اکنون این پرونده در دستگاه قضایی عراق است و دادگاه عراق حکم قضایی و بازداشت در این زمینه صادر کرد و این موضوع در حال پیگیری است.

مشاور امنیت ملی عراق درباره موضوع  لغو روادید بین دو کشور گفت: دولت آقای عادل عبدالمهدی گام های بزرگی را در این راه برداشت و هزینه روادید را رایگان کرد ولی به دلیل  اپیدمی کرونا در تکمیل اقدامات آغاز شده، وقفه ای ایجاد شد
وی افزود: دولت و ملت عراق مشتاقانه  از حضور زوار ایرانی استقبال می کند و معتقدیم که اجتماعات مذهبی مشترک، قدرت ارزشمندی برای ما و ملت های منطقه است.

مشاور امنیت ملی عراق درپایان گفت: معتقدم روابط بین دو کشور ایران و عراق ریشه دار و تاریخی است و مشترکات دینی و فرهنگی یکی از مهمترین عوامل پیوند دو ملت است .
الاعرجی گفت:گسترش و تعمیق روابط دوکشور بدون آن که بر علیه کشور ثالثی باشد به طور قطع تامین کننده منافع مشترک و افزایش ثبات و امنیت در منطقه است و می تواند الگوی مناسبی برای روابط میان سایر کشورهای منطقه باشد.