شهر خبر

برای اولین بار پس از مصالحه؛

امیر قطر تلفنی با پادشاه عربستان گفتگو کرد

امیر قطر تلفنی با پادشاه عربستان گفتگو کرد

امیر قطر اخیرا با پادشاه عربستان سعودی به صورت تلفنی گفتگو کرد تا اولین تماس میان دو طرف پس از تحقق مصالحه، برقرار شده باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به صورت تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، امیر قطر در جریان تماس تلفنی مذکور فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به سلمان بن عبدالعزیز تبریک گفت. این اولین تماس تلفنی میان امیر قطر و پادشاه عربستان سعودی پس از تحقق مصالحه میان دو طرف محسوب می‌شود.

پیش از این نیز، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به صورت تلفنی با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر گفتگو کرده بود. وی در جریان تماس تلفنی مذکور، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را به رئیس جمهور مصر تبریک گفت.

سران عربستان سعودی و قطر در جریان برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در حدود ۳ ماه پیش توافق مصالحه با یکدیگر را به امضا رساندند. پس از امضای این توافق بود که مقامات دو طرف اعلام کردند که روابط در حوزه های مختلف به تدریج از سر گرفته می شود.

عربستان سعودی درحالی تَن به مصالحه با قطر داد که بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی از این اقدام سران ریاض به عنوان «آشتی اجباری» با دوحه یاد کردند. با این حال، رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها و در رأس آنها شبکه‌های «العربیه» و «الحدث» تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا نزد افکار عمومی از مصالحه سران آل سعود با مقامات دوحه به عنوان یک پیروزی و دستاورد بزرگ برای ریاض یاد کنند.

القا پیروزی بزرگ عربستان در پرونده مصالحه با قطر در حالی توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود که طی سال‌های گذشته هیچیک از شروط سران ریاض برای لغو محاصره و تحریم علیه قطر مطرح کرده بودند، محقق نشدند.