شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#قدیمی

گزارش مهر؛

فرش هایی که زینت بخش حرم حضرت عباس(ع) هستند

فرش هایی  که زینت بخش حرم حضرت عباس(ع) هستند

فرش های حرم حضرت عباس(ع) تار و پودی سررشته از پای زائرانی دارد که سراسر از عشق و محبت پر است.فرش های قدیمی اکنون در موزه و در آستانه ماه مبارک فرش های جدید در صحن پهن شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه ماه مبارک رمضان، اماکن حرم حضرت عباس (ع) ضدعفونی و برای پذیرایی از زائران با فرش‌های جدید مفروش شد. همچنین فرش‌های قدیمی حرم حضرت عباس (ع) در انبارداری حرم قرار داده شده است.

گفتنی است فرش‌های نادر و هدیه به حرم حضرت عباس (ع) در موزه الکفیل وابسته به آستان قدس عباسی نگهداری می‌شود.

فرش و منسوجات دستی موجود در این موزه نادر بوده و در سایر موزه‌ها یافت نمی‌شوند، همچنین فرش‌های اهدایی به حرم مطهر حضرت ابوالفضل عباس (ع) در این قسمت نگهداری شده و تیمی از کارشناسان بر فعالیت‌هایی از جمله مرمت، ثبت هویت فرش‌ها و محافظت از آنها به روش‌های دقیق و حرفه‌ای نظارت دارند.

مهمترین مراحلی که فرش‌ها پس از تحویل آنها از بخش هدایا و نذورات پشت سر می‌گذارند به شرح ذیل است:

۱. تصویربرداری از فرش؛ بررسی کامل آن همراه با تعمیرات اولیه مورد نیاز که پس از آن به کارشناسان متخصص در زمینه ترمیم و نگهداری فرش‌ها تحویل داده خواهد شد.

۲. بارکد گذاری؛ ایجاد پایگاه داده‌ها برای اشیا که هویت آنها ثبت شود و در آن تصویر ثبت شده نوع آسیب دیدگی احتمالی، جنس نخ‌های مورد استفاده در بافت آن، کیفیت طرح و نقش موجود در آن، ابعاد فرش محل ساخت و میزان عمر فرش مشخص می‌شود.

۳. اقدامات ترمیم فرش به روش‌ها و تکنیک‌های جدید و تحت نظارت متخصصین انجام می‌شود؛ این اقدامات بر حسب کیفیت هر تخته فرش، عمر و میزان آسیب دیدگی آن انجام می‌گیرد سپس در انبار فرش مجهز به دما و رطوبت کافی نگهداری می‌شود تا از پوسیدگی آن جلوگیری شود.