شهرخبر

اختصاصی| راهکاری جالب برای سنجش سطح شنوایی در منزل/ اگر از هندزفری استفاده می کنید حتما بخوانید

اختصاصی| راهکاری جالب برای سنجش سطح شنوایی در منزل/ اگر از هندزفری استفاده می کنید حتما بخوانید

اختصاصی|  راهکاری جالب برای سنجش سطح شنوایی در منزل/ اگر از هندزفری استفاده می کنید حتما بخوانید
رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه آمار ابتلا به موارد جدید کم شنوایی در جهان به شدت افزایش یافته و حدودا 10 برابر شده است، بیان داشت: کم شنوایی تمام جوانب مختلف زندگی از جمله امرار معاش و روابط با دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افسردگی و انزوا در فرد خواهد شد.

دکتر سعید محمودیان با اشاره به اینکه بیش از 15 عامل  باعث ایجاد کم شنوایی ها می شوند، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: از جمله عوامل تشدید کننده کم شنوایی می توان به آلودگی های صوتی، مصرف خودسرانه داروهای مربوط به گوش، بیماری های گوش چون عفونت های گوش و بیماری های جنینی و ژنتیکی اشاره کرد.

حدود 6 درصد از مردم ایران دچار کم شنوایی هستند

وی اضافه کرد: میانگین شیوع آمار کم شنوایی در جهان  حدود /55 درصد است و این درصد با درصد کم شنوایی در کشور ما نیز هم خوانی دارد. البته آمار کم شنوایی در کودکان ما در بدو تولد 7/2 و در سنین بالای 65 سالگی به 25 درصد هم می رسد و عامل سن میزان کم شنوایی را بالا می برد.

این شنوایی شناس خاطرنشان کرد: خوشبختانه پوشش غربالگری شنوایی در نوزدان کشور در بدو تولد به حدود 80 درصد می رسد اما این درصد غربالگری در کودکان 3 تا 5 ساله هنوز کم است و در حال پوشش بهتر و بیشتر این دوره سنی مهم نیز هستیم.

محمودیان از افزایش موارد ابتلا به کم شنوایی در دنیا خبر داد و گفت: علی رغم پیشرفت علمی و به کارگیری موارد بهداشتی در دنیا، آمار ابتلا به موارد جدید کم شنوایی به شدت افزایش یافته  و حدودا 10 برابر شده است.  مثلا در سال 2005 میلادی رتبه کم شنوایی در میان بیماری های دیگر 14 بوده است و در سال 2017 به رتبه 4 رسیده است.

استفاده نادرست از هندزفری و افزایش کم شنوایی

رئیس ادراه سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت افزود: یکی از علل افزایش کم شنوایی در مردم جهان این است که به علائم اولیه کم شنوایی افراد توجه نمی شود. مثلا بالا بردن صدای هندزفری در گوش، در طی زمان و به مرور آسیب های جدی به گوش وارد می کند و پس از چند سال فرد دچار سرگیجه و وزوز گوش می شود که از علائم کم شنوایی است اما مردم کمتر به آن توجه دارند.

وی در خصوص خطرات استفاده زیاد و طولانی مدت از هندزفری و میزان بالای  صدای هندزفری (ولوم) بر سلامت گوش هم اظهار داشت: چون هندزفری در کانال گوش قرار می گیرد، استخوان را مرتعش می کند و چون صدا از طریق استخوان مستقیما روی سلول شنوایی عصب اثر می گذارد و نزدیک پرده گوش است، خطر عفونت گوش هم بالا می رود.

هنگام استفاده از هندزفری چه اصولی را باید رعایت کنیم

مدیر هسته تحقیقات علوم اعصاب شنوایی و وزوز گوش کشور به بهداشت نیوز گفت: در ضمن استفاده از هندزفری های غیر استاندارد و قلابی که از متروها و توسط دستفروشان خریداری می شود نیز از عوامل آسیب زننده به گوش است.

محمودیان تأکید کرد: همه ی افراد به خصوص جوانان و نوجوانان  باید نسبت به میزان صداهای هندزفری در گوش خود دقت داشته باشند و حداکثر ولوم 60 را برای شنیدن موسیقی و فایل صوتی انتخاب کنند، چون بیش از ولوم 60 برای گوش آسیب زننده است.

این شنوایی شناس ادامه داد: همچنین استراحت دادن به گوش در حین استفاده از هندزفری مهم است یعنی هر یک ربع یکبار هندزفری را از گوش دربیاورید و پس از چند دقیقه مجددا استفاده کنید.

وی گفت: بنابراین اگر به درستی از هندزفری استفاده نشود، صدای بلند بتدریج سلول های شنوایی که مویرگ های خیلی حساسی دارند را می شکند و سلول می میرد.

کم شنوایی؛ بیماری خاموش اما خطرناک

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با بیان اینکه گاهی علائم اولیه کم شنوایی با وزوز گوش و کمی سرگیجه بروز پیدا می کند، تصریح کرد: بتدریج فرد از صداها ناراحت می شود و حتی به اطرافیان می گوید بلند حرف نزنید و اینطور تصور می کند که شنوایی اش خیلی قوی است در صورتیکه چون سلول های شنوایی خارجی او صدمه خورده اند، دچار فراشنوایی شده  و صداهای کم هم او را آزار می دهند.

وی مطرح کرد: بنابراین امکان دارد کم شنوایی مانند دیابت سال ها به طور خاموش به جلو می رود و حتی به جایی می رسد که شاید دیگر نتوان کاری کرد و شنوایی فرد از دست می رود.

اپلیکیشن هایی که سطح شنوایی شما را در خانه می سنجند

دکتر سعید محمودیان خود مراقبتی را به منظور حفظ سلامت  گوش مهم دانست و گفت: مردم می توانند غربالگری و شنوایی سنجی را از طریق اپلیکیشن های موجود انجام دهند، یعنی هر فرد می تواند به وسیله هندزفری، هدفون و بلندگوی موبایل خود، سطح شنوایی خود را با شاخصه های این اپلیکیشن ها در اتاق ساکتی در منزل بسنجد.

این شنوایی شناس اظهار کرد: نتایج این تست ها تا حدودی وضعیت شنوایی فرد را تعیین می کند و امکان دارد فرد را برای بررسی دقیق تر وضعیت شنوایی اش به متخصصین گوش و حلق و بینی یا شنوایی شناس ها  ارجاع دهد.

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت به بهداشت نیوز گفت: کم شنوایی تمام جوانب زندگی از جمله امرار معاش و روابط با دیگران  را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث افسردگی و انزوا در فرد خواهد شد. بنابراین هر چه مشکل شنوایی فرد زودتر شناسایی شود شانس درمانش بالاتر است.

گفتگو: مشکات سخاوتی