شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#دوشنبه#تجهیزات#کانادا#وزیر خارجه

در پی مناقشه قره باغ؛

کانادا مجوز صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه را لغو کرد

وزیر خارجه کانادا روز دوشنبه از لغو مجوز صادرات نظامی این کشور به ترکیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «مارک گارنئو» وزیر خارجه کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که در پی انجام تحقیقات و روشن شدن این مسئله که تسلیحات صادراتی کانادا به ترکیه در مناقشه قره باغ به کار رفته است، مقامات اُتاوا مجوز صادرات نظامی به ترکیه را لغو می‌کنند.

وزیر خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در پی این بررسی، که شواهد معتبری مبنی بر بکارگیری تکنولوژی [نظامی] صادراتی کانادا به ترکیه را در [مناقشه] قره باغ به خوبی نشان می‌داد، امروز لغو مجوزهایی را که در پاییز ۲۰۲۰ به حالت تعلیق درآمده بودند، اعلام می‌کنم. بکارگیری این تسلیحات نه با سیاست خارجی کانادا و نه با تضمین‌های ارائه شده از سوی ترکیه مبنی بر توقف استفاده از آنها همخوانی ندارد».

گفتنی است که در جریان مناقشه قره باغ، دولت ترکیه حمایت قاطع خود از جمهوری آذربایجان را اعلام کرد. البته مقامات باکو تأکید می‌کنند به تنهایی آماده حراست از منافع خود بوده و هیچ‌گونه کمک نظامی از آنکارا یا سایر کشورهای خارجی دریافت نکرده‌اند.

شایان ذکر است پاییز گذشته، ارمنستان و جمهوری آذربایجان شاهد تشدید مناقشه چندین دهه‌ای خود بر سر منطقه قره باغ بودند که به درگیری نظامی و در نهایت تلفات غیرنظامی برای هر دو طرف انجامید. در ماه نوامبر، دو کشور یک توافق آتش بس با میانجی‌گری روسیه امضا کرده و متعهد شدند که به مناطقی که در زمان آتش بس تحت کنترل خود دارند، بسنده کنند.

این در حالی بود که جمهوری آذربایجان طی این درگیریهای نظامی کنترل بخش‌هایی از منطقه قره باغ را در دست گرفته بود.

از آن زمان تاکنون هزاران نیروی حافظ صلح روسیه برای نظارت بر آتش بس به خط تماسی اعزام شده‌اند.