شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبر انقلاب#طبیعی
سیدحسن خمینی پس از مشورت با رهبر انقلاب کاندیدا نمی‌شود

سیدحسن خمینی پس از مشورت با رهبر انقلاب کاندیدا نمی‌شود

با توجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند.

اعتمادآنلاین| بحث درباره کاندیدای نهایی همانطور که بحثی است دامنه‌دار و از آن موضوعاتی که تا دقیقه 90 در جناح اصولگرا ادامه خواهد داشت، اصلاح‌طلبان نیز در این باره از مدت‌ها پیش وارد گفت‌وگو و رایزنی شده و بعید است که تا همان روزهای خردادماه سال جاری که ماهِ انتخابات خواهد بود، به نتیجه‌ای روشن برسند. به‌خصوص آنکه اصلاح‌طلبان همواره با مشکلی دوچندان به‌لحاظ عبور از سد نظارت استصوابی شورای نگهبان مواجه بوده و این یعنی قاعدتاً دیرتر به این نتیجه خواهند رسید که کاندیدای نهایی‌شان کیست.

 

به گزارش اعتماد، با این همه اما زمزمه‌های حضور یک کاندیدای متفاوت میان اصلاح‌طلبان که ازقضا طی روزهای پایانی سالی که گذشت و این چندهفته نخست سالی که حالا در ابتدای آنیم، اوضاع را اندکی برای اصلاح‌طلبان متفاوت ساخته بود؛ چه آنکه این کاندیدا کسی نبود جز سیدحسن خمینی؛ یادگار امام. چهره‌ای که به‌باور اغلب اصلاح‌طلبان به دلایلی متعدد با وضع و اوضاعی متفاوت از دیگر گزینه‌های احتمالی کاندیداتوری در این جریان سیاسی مواجه بود و در صورت کاندیداتوری می‌توانست شرایطی متفاوت را نیز در انتخابات پیش‌رو برای اصلاح‌طلبان رقم بزند.

 

انتخاباتی که اصلاح‌طلبان از ماه‌ها پیش گمان می‌کرده و می‌کنند شرایطی دشوار برای پیروزی در آن دارند؛ شاهد این مدعا را نیز اولاً تجربه مشارکت حداقلی در انتخابات مجلس یازدهم عنوان می‌کردند و این قانون نانوشته که در صورت مشارکت اندک، احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان کاهش خواهد یافت و البته و بالا گرفتن نارضایتی عمومی در کشور، آن‌هم در حالی که این 7، 8 سال دولت در اختیار کسی بوده که با حمایت اصلاح‌طلبان پاستورنشین شده بود.


به هر روی اما با جدی شدن زمزمه کاندیداتوری سیدحسن خمینی، اصلاح‌طلبان با امیدی دوچندان خود را برای انتخابات پیش‌رو مهیا می‌کردند و باورشان این بود در صورت حضور یادگار امام در صحنه انتخابات نه‌تنها احتمال پیروزی آنان افزایش خواهد یافت، بلکه احتمال افزایش مشارکت انتخاباتی نیز به‌طور کلی بیشتر می‌شد. نکته‌ای که برخی نظرسنجی‌های معتبر داخلی نیز موید آن بود و از این حکایت داشت که سیدحسن خمینی در صورت کاندیداتوری دست‌کم می‌تواند رقیبی بسیار جدی برای رقبای اصلی در جناح راست باشد. بماند که این نظرسنجی‌ها در شرایطی انجام شده بود که بحث از کاندیداتوری خمینی جوان، به‌مراتب جوان‌تر و تازه‌پدیدتر از بحث درباره کاندیداتوری گزینه‌های اصلی اصولگرا بود.


این‌ها و مواردی از این دست حالا ظاهراً سیدحسن خمینی را بر آن داشته که بنابر عرف رایج در مناسبات سیاسی و انتخاباتی جمهوری اسلامی نظر رهبر انقلاب را درباره این تصمیم مهم سیاسی جویا شود و آن‌طور که سیدیاسر خمینی، برادر سیدحسن خمینی شامگاه گذشته در اظهاراتی که پایگاه خبری-تحلیلی جماران اقدام به انتشار آن کرد، توضیح داده و گفته است: «در هفته‌ها و بلکه ماه‌های اخیر، اقبال زیادی به اخوی گرامی جناب حاج حسن آقا شد و بزرگان زیادی از عاشقان امام، ایثارگران، مذهبیون، خانواده‌های شهداء، سیاسیون و دانشگاهیان کشور ایشان را تنها کسی دانستند که می‌تواند کشور را با شعار «همه با هم» امام خمینی متحد کند.»

 

او با بیان اینکه حاج حسن آقا هنوز این درخواست‌ها را نپذیرفته بودند، گفته است: «ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه امروز مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می‌دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.» سید یاسر خمینی تصریح کرد: «با توجه به این توصیه، طبیعی است که تصمیم ایشان روشن است و اخوی یقینا تصمیمی برای کاندیداتوری ندارند.»

 

او در پایان با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری پرشور انتخابات پیش‌رو، گفت: «لازم است، به نیابت از اخوی از همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که از ایشان دعوت کردند تشکر کنم. ایشان خود را خدمتگزار مردم می‌داند و براى صلاحدید مردم و انقلاب حاضر به هرگونه ازخودگذشتگى است و در هر جایى باشد خدمتگزار و دلسوز مردم است.»