شهر خبر

هواداران گروه‌های مذهبی به خیابان ها ریختند/درخواست اخراج سفیر فرانسه است!

به‌ گزارش منیبان، منابع خبری پاکستان روز دوشنبه تصریح کردند، شهرهای مختلف این کشور شاهد تجمع و تحصن صدها هوادار گروه تحریک لبیک است و نهادهای مجری قانون از بیم تظاهرات معترضان در اسلام‌آباد، تدابیر شدید امنیتی در پایتخت پاکسـتان وضع کردند.

مسوولان این گروه مذهبی در اعتراض به بازداشت "امیر سعد" رئیس تحریک لبیک، تنها چند روز مانده به موعد برگزاری تظاهرات سراسری این گروه در اعتراض به عدم اخراج سفیر فرانسه از پاکستان، به خیابان آمده و اعلام کردند: آنان تا زمان پذیرش مطالبه گروه تحریک لبیک از سوی دولت پاکستان، آزادی رهبر معترضان و اخراج سفیر فرانسه دست از تحصن بر نمی‌دارند.

دولت پاکستان بیست و هفتم آبانماه ۱۳۹۹ خواسته اصلی هزاران نفر از معترضان به توهین شارلی‌ابدو به ساحت مقدس پیامبر اعظم (ص) که در مجاورت اسلام‌آباد پایتخت این کشور دست به تحصن زده بودند، مبنی بر اخراج سفیر فرانسه و کاهش روابط دیپلماتیک با این کشور را پذیرفت و قول داد که این موضوع را در پارلمان ملی مطرح کند.

فراخواندن سفیر پاکستان از فرانسه و تحریم رسمی کالاهای فرانسوی در شهرهای پاکستان از دیگر مطالبات متحصنین بود که در توافق‌نامه مشترک میان نمایندگان دولت و معترضان قید شد.

منابع خبری پاکستان گزارش دادند: هواداران گروه تحریک لبیک قرار بود ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) در اعتراض به عدم تعهد دولت به مطالبه صورت گرفته مبنی بر اخراج سفیر فرانسه، دست به تظاهرات بزنند اما رئیس این گروه توسط پلیس بازداشت شد.

هم اکنون شهرهای کراچی، لاهور، راولپندی و مولتان شاهد تحصن معترضان است و فضای اسلام‌آباد پایتخت پاکستان نیز امنیتی شده و نیروهای ضدشورش برای هرگونه رخداد ناخوشایند در حالت آماده باش هستند.

گروه نهضت تحریک لبیک، بزرگترین نهاد مذهبی در پاکستان که طی ماه‌های اخیر علیه اسلام هراسی در فرانسه، دست به تحصن و تظاهرات زده بود، قرار بود ۲۸ بهمن گذشته (۱۶ فوریه) دوباره در اسلام آباد دست به تحصن بزند که با توافق میان معترضان و دولت، این گردهمایی اعتراضی به ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل) موکول شد.

حزب جمعیت علمای اسلام به رهبری «مولانا فضل الرحمان» با اعلام حمایت از تظاهرات ضدفرانسوی در محکومیت توهین به مقدسات مسلمانان، به دولت هشدار داد که اگر مطالبه معترضان پذیرفته نشود، هزاران نفر از حامیان این حزب نیز به خیابان‌ها خواهند آمد.

پیش‌تر دولت پاکستان قرار بود مطالبه گروه‌های مذهبی این کشور مبنی بر برخورد جدی دیپلماتیک و سیاسی با اقدامات اسلام ستیزانه پاریس و همچنین اخراج سفیر فرانسه از پاکستان، را در پارلمان مطرح کند.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان چهارم آبانماه ۹۹ اظهارات و مواضع رییس جمهوری فرانسه درباره انتشار کاریکاتورهای موهن علیه پیامبر اسلام را موجب جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان جهان دانست و تاکید کرد: اظهارات مکرون باعث تشدید اسلام‌ هراسی و فضاسازی برای افراط‌گرایان می‌شود.