شهرخبر

هاشمی‌نسب: السد مدعی اصلی قهرمانی آسیاست

به گزارش منیبان، مهدی هاشمی نسب مربی تیم فولاد خوزستان درباره پیروزی برابر العین، صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا و دیدار مقابل السد قطر صحبت کرد.

*اگر موافق باشید از بازی برابر العین امارات صحبت کنیم. پیش از بازی تصور می‌کردید که با چنین نتیجه‌ای به پیروزی برسید؟
می‌دانستیم بازی سختی است. از هفته‌ها قبل از دیدار برابر العین و حتی حین برگزاری مسابقات لیگ برتر و جام حذفی، بازی‌های العین را آنالیز می‌کردیم. تا قبل از سفر به عربستان شش، هفت بازی این تیم را دیده بودیم و شناخت کاملی از العین داشتیم. پنج، شش بازی این تیم را هم همین جا تماشا کردیم و نکات کلیدی حریف را به بازیکنان گفتیم. نقاط ضعف و قوت تیم‌ حریف را بطور کامل به بازیکنان گوشزد کردیم و به اسم و شماره پیراهن درباره بازیکنان العین با بچه‌های خودمان حرف زدیم. خطوط سه‌گانه العین را هم به صورت جزیی و برای چند بار آنالیز کرده بودیم. می‌دانستیم بازی سختی پیش‌رو داریم اما خوشبختانه بازیکنان با حواس جمع و تمرکز بالا وارد زمین شدند. جدا از نتیجه‌ای که کسب شد، همیشه به دنبال چنین تمرکزی در بین بازیکنان بودیم. خوشبختانه در این بازی همه چیز خوب پیش رفت و توانستیم گل اول را به ثمر برسانیم و بعد از آن با کنترل بازی به گل‌های بعدی رسیدیم. می‌دانستیم از بازی چه می‌خواهیم و خدا را شکر با تلاش بازیکنان توانستیم به این پیروزی برسیم. واقعیت این است اگر قبل از بازی کسی می‌گفت چنین نتیجه‌ای می‌گیریم، این پیش‌بینی مثل یک شوخی می‌ماند ولی بازیکنان با تلاش‌ زیاد مزد زحمات، تمرکز و تاکتیک‌پذیری‌شان را گرفتند. جا دارد از همه بازیکنانی که بازی کردند، یا ذخیره بودند و کسانی که روی سکو بودند اما با قلب‌شان تیم‌ را همراهی کردند، تشکر کنم.

*لوسیانو پریرا در نشست خبری بعد از بازی گفت که بخوبی العین را آنالیز کرده بودید. حتما این کاری کردید به بازیکنان کمک زیادی کرد.

ما خط به خط و به صورت اختصاصی با بازیکنان صحبت کرده بودیم. درباره بازیکنان رودروی هم با بازیکنان خودمان حرف زده بودیم. فکر می‌کنم بازیکنان  خیلی خوب از وضعیت تیم حریف و بازیکنان مستقیم‌شان آگاهی داشتند.

*العین از نگاه سایت ترانسفرمارکت چهار برابر گرانقیمت‌تر از تیم شما بود اما در بازی این اختلاف قیمتی مشخص نبود و حتی بالعکس فولاد از نظر فنی چهار برابر العین بهتر بود.

قطعا در فوتبال پول همه چیز نیست. بارها دیده‌اید که بازیکنان ایرانی در شرایط سخت اتفاقاتی را رقم زدند که باعث تعجب شده است. می‌دانستیم العین از نظر مالی هزینه کرده‌ و بازیکنان میلیون دلاری دارد اما در رختکن هم به بازیکنان گفتیم که فرق ما با آنها در این است که ایرانی هستیم و تلاش و غیرت و تعصب می‌تواند به ما کمک کند. تمرکز خیلی زیادی داشتیم. خواستیم، بردیم و خوب هم بردیم.

*بعضی بازیکنان نظیر صالح حردانی برای نخستین بار در چنین مسابقاتی حاضر شدند اما تیم عملکرد خیلی خوبی داشت. چگونه این بازیکنان در تجربه نخست‌شان توانستند چنین نمایشی ارائه کنند؟

با بازیکنان صحبت‌های خیلی زیادی انجام شد. ما کادر فنی با تجربه‌ای داریم که میدان‌های به مراتب سختتری را پشت سر گذاشته‌اند و انتقال تجربیات اعضای این کادر به بازیکنان از نظر روحی و روانی کمک زیادی می‌کند. اگر هر کدام از اعضای کادر فنی یک تجربه‌شان را در اختیار این بازیکنان جوان قرار دهند، آنها نه تنها در این مسابقات بلکه در میادین بزرگتر از لیگ قهرمانان هم می‌توانند موفق شوند. من خودم همیشه به بازیکنان می‌گویم که از نظر فنی هیچ وقت ادعایی ندارم ولی واقعیت این است که می‌توانم از تجربیات و اشتباهاتی که داشته‌ام درس‌های بزرگی به بازیکنان بدهم. همیشه هم به آنها می‌گویم تفاوت بهترین بازیکنان با معمولی ترین بازیکنان پنج، شش ماه تمرین است. قبل از بازی با بازیکنان خیلی صحبت کردیم. با صالح حردانی هم حرف زدیم و خوشبختانه مثل بازیکنان دیگر عملکرد خیلی خوبی ارائه کرد.

*در مصاحبه‌های اخیر بازیکنان فولاد آنها تاکید می‌کنند که برد برابر العین را فراموش کرده‌اند و به فکر دیدار برابر السد هستند. چه کار می‌کنید که بازیکنان فولاد مغرور نشوند.
وقتی یک بازی را انجام می‌دهیم، معمولا تا دیدار بعدی پنج، شش روز فاصله داریم بازیکنان فرصت دارند دو روز از زحماتی که کشیده‌اند در کنار خانواده و دوستانشان لذت ببرند اما الان چون سه روز دیگر بازی داریم، فرصت آنچنانی برای شادی نداریم و در 24 ساعت پرونده آن بازی را بستیم. از دیروز روز دیگری برای ما شروع شد و با تمام قوا دوباره استارت زدیم تا بتوانیم برابر السدی که بیشتر از العین هزینه کرده با تمرکز بالا و آنالیز بیشتر نتیجه خوبی بگیریم. بنظرم السد مدعی اصلی قهرمانی در این رقابت‌هاست و باید تلاش کنیم عملکرد خوبی برابر این تیم ارائه کنیم. در اینجا باید  از آقای آذری تشکر کنم که قبل از بازی بخوبی شرایط را مدیریت کرد و به بازیکنان از نظر روحی و روانی خیلی کمک کرد که این باور را در خودشان ایجاد کنند که می‌توانیم برابر العین به موفقیت برسیم. پارسال از ابتدای حضورش در فولاد مدام تاکید می‌کرد که این تیم شخصیت کسب سهمیه آسیا را دارد که در نهایت هم این اتفاق افتاد. قبل از این بازی هم در چندین جلسه آقای آذری تاکید می‌کرد العین را می‌بریم و راحت هم می‌بریم که برای من به عنوان عضوی از کادر فنی کمی سخت بود بتوانیم براحتی در این بازی به پیروزی برسیم اما آقای آذری با انگیزه‌ای که به بازیکنان داد آنها توانستند عملکرد خیلی خوبی ارائه دهند. همانطور که  گفتم پرونده بازی با العین برای ما دیروز بسته شد و تمام تمرکزمان روی بازی با السد است تا بتوانیم بازی خوبی ارائه کنیم. قبل از بازی هم ما در کادر فنی و هم آقای آذری به بازیکنان تاکید کردیم که دنبال این نیستیم که شما را برای گرفتن نتیجه تحت فشار بگذاریم و تنها دنبال ارائه یک بازی خوب هستیم و همینطور هم شد. همیشه قبل از بازی‌های لیگ هم به بازیکنان تاکید می‌کنیم دنبال این هستیم بازی خوب و شرافتمندانه‌ای انجام بدهیم.
*می‌دانید السد بدون باخت قهرمان لیگ قطر شده است و بازیکنان میلیون دلاری زیادی دارد. چه شناختی از السد دارید؟
در این روزها مشغول بازی‌های این تیم هستیم و تلاش داریم بازیکنان را از لحاظ ذهنی آماده کنیم. با توجه به نزدیکی بازی‌ها نمی‌شود تمرین آنچنانی انجام داد. اما با آنالیز باید بازیکنان را بلحاظ ذهنی آماده کنیم تا با تمرکز بالا وارد زمین شوند. می دانیم السد بازیکنان بزرگی دارد و در هر سه خطوط بازیکنان اسمی دارند. مربی آنها ژاوی است که آینده سرمربیگری بارسلوناست و می‌دانیم تیم‌های بزرگ کشورمان خاطرات خوبی از السد ندارند.

*وقتی فولاد در لیگ بازی دارد بخاطر عملکرد خوبی که فصل قبل داشتید معمولا تیم‌ها مقابل شما بازی بسته‌ای ارائه می‌کنند اما داستان لیگ قهرمانان متفاوت است و تیم‌ها باز بازی می‌کنند. این به نفع شماست یا به ضرر شما؟

قطعا به سود ماست. نوع بازی العین و نتیجه‌ای که رقم خورد را دیدید. شرایط فوتبال ایران خیلی فرق می‌کند. آخرین بازی ما در لیگ برابر آلومینیوم بود که یکی از بدترین بازیهای دو سال اخیرمان رقم خورد ولی یک هفته بعد در آسیا نمایشی ارائه کردیم که کمتر کسی فکر می‌کرد. در کل فکر می‌کنم شرایط فوتبال ایران متفاوت است. نه تنها فولاد بلکه هر تیمی از ایران به لیگ قهرمانان آسیا می‌آید می‌تواند کیفیت بهتری از خودش ارائه کند.

*بعد از بازی تصاویری از نیمکت و رختکن فولاد منتشر شد که نشان‌دهنده اتحاد تیمی فولاد بود. چطور این وضعیت در فولاد حاکم شده است؟

سلسله مراتب در تیم ما خیلی مهم است. از آقای آذری و جواد نکونام تا بقیه همه همسو و همدل هستند و اگر همدل نباشیم در کارمان دست انداز به‌وجود می‌آید اما فکر می‌کنم بسیار فراتر از آنچه مردم و هواداران می‌بینند تیم ما متحد و یکدل است. یکی از رموز موفقیت ما همین است. پارسال به ویژه اواخر فصل از نظر همدلی یک تیم رویایی شدیم که توانستیم در پایان سهمیه هم بگیریم. امسال هم خدا را شکر همه بازیکنان با هم همدل و رفیق هستند و ان‌شاءا... برای موفقیت فولاد تلاش می‌کنند. جا دارد بعنوان عضوی از کادر فنی از رییس کارخانه، هیات مدیره محترم و آقای آذری و بازیکنان که با تمام وجود برای نام فولاد می‌جنگند، تشکر کنم.
*بعد از این برد در این خصوصا خوزستان و اهواز خیلی از مردم خوشحال شدند.

در بحث ورزش اصلی‌ترین دلخوشی مردم خوزستان فوتبال است و خوشحالی کمترین حقی است که آنها از فوتبال دارند.