شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
بسته خبری 24 فروردین 1400

جلسه فوق العاده اول صبح در سازمان بورس

کدخبر: 405202
اقتصاد نیوز:رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار جلسه فوری و فوق العاده را برای 7 صبح امروز (سه‌شنبه) گذاشته تا روال‌های معمول بررسی با سرعت طی شود و به بازار کمک شود. 10 هلدینگ متقاضی، دیروز در جلسه آنلاین با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بودند.

به گزارش اقتصاد نیوز سفرها و دیدوبازدید مقامات خارجی از تهران نیز به بهانه تحولات احیای برجام شتاب گرفته است. در این میان حادثه انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز دوباره نگرانی‌ها را بر سر مانع‌تراشی‌ها در ادامه تحولات وین بیشتر کرده است.

اخبار کلان 24 فروردین 1400

به گزارش اقتصاد نیوز، در تازه‌ترین تحولات مربوط به احیای برجام، تهران میزبان وزیر خارجه روسیه است و روز شنبه وزیر خارجه صربستان به ایران می‌آید. بحث بر سر تحولات برجامی مهم‌ترین موضوع این دیدارها خواهد بود. در همین حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری گفته است:  مذاکرات و گفتگوها در چهارچوب رفع تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا از روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

امروز البته مشاور رهبر انقلاب در روز دوم حضور نخست‌وزیر کره جنوبی در ایران با وی بر سر آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران به بحث و گفت‌وگو پرداختند. در همین حال عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه با قائم‌مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز هم‌زمان دیداری را به عمل آوردند. با حادثه انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز حالا ایران به‌طور رسمی اسرائیل را عامل حادثه مزبور دانسته است و در نامه‌ای از رئیس سازمان ملل درخواست کرده که در خصوص خرابکاری در سایت نطنز تحقیقات لازم را به عمل آورد. برخی رسانه‌ها گفته بودند که حسن روحانی، رئیس‌جمهور قرار بوده جلسه‌ای با نخست‌وزیر کره جنوبی داشته باشد که البته دفتر وی آن را تکذیب کرد. در میانه همه این تحولات سیاسی، هم‌زمان با تحریم 8 مقام ایرانی توسط اتحادیه اروپا، ایران اعلام کرد: گفت‌و‌گوهای جامع با اروپا را تعلیق کرده است. اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که شش فرمانده ارشد نظامی، دو مقام امنیتی و سه زندان ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

لاریجانی

در همین حال گزارش‌ها حکایت از این دارد که پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق آزاد می‌شود. حمید حسینی، دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید باوجود شرط دشواری که دولت عراق بر سر راه شرکت‌ها گذاشته اما پول‌های ایران در عراق امکان جابجایی پیداکرده‌اند. همچنین بناتر اطلاعاتی که منابع آگاه در اختیار «دنیای اقتصاد» گذاشته‌اند، رنو قصد دارد بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها و با استفاده از خلأ حضور هم‌وطنش پژو، به ایران برگردد و فعالیتی جدید و البته متفاوت از گذشته را در خودروسازی کشور آغاز کند. دیروز هم ایران ایر از بوئینگ خواسته بود که وضعیت قراردادش را روشن کند. به نظر می‌رسد تحولات احیای برجام رنگ جدی‌تر به خود گرفته است.

هم‌زمان با تصمیمات جدید سیاست‌گذار در رابطه با تحولات مربوط به بازار سهام (بورس و فرا بورس)، عصر دوشنبه یکی از مهم‌ترین تصمیمات اتخاذ شد. البته فردا هم به نظر می‌رسد ادامه همین تصمیم، اقدامات جدیدی اتخاذ شود. بر مبنای تصمیم جدید، سازمان بورس ۴۸ ساعت آینده موافقت اصولی به‌منظور انجام فرایند مذکور را برای متقاضیان صادر می‌کند. همچنین به‌منظور اطمینان از تخصیص منابع به خرید سهام، این ارقام به‌صورت تدریجی به بازار تزریق می‌شود. علاوه بر ۲۴ هزارمیلیاردتومان نهایی شده، درخواست‌های جدید از سوی شرکت‌ها پذیرفته می‌شود. این تصمیم در دیدار آنلاین شرکت‌های بزرگ و هلدینگی با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صورت گرفته بود. میثم فدایی، مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار دراین‌باره گفته است: اولین درخواست کتبی برای انتشار هزار میلیارد تومان اوراق بدهی(اجاره سهام) به سازمان بورس ارسال شد.  او تأکید کرده بود: بورس از هزارتا 5 هزار میلیارد تومان متقاضی داشته است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار جلسه فوری را برای 7 صبح امروز (سه‌شنبه) گذاشته تا  روال‌های معمول بررسی با سرعت طی شود و به بازار کمک شود. 10 هلدینگ متقاضی، دیروز در جلسه آنلاین با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بودند.

بورس در حالی به دنبال اعتمادسازی است که همچنان بسیاری جدی‌ترین اتهامات را به دولت حسن روحانی در خصوص وضعیت بی‌اعتماد در بازار سهام وارد می‌آورند. وزیر اقتصاد در جدیدترین اظهارنظر تأکید کرده دولت از بورس سوءاستفاده نکرده  و به‌شدت این اتهامات را رد می‌کند. در توضیح فرهاد دژ پسند آمده است، از بورس ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی شده که البته سهم دولت از این میزان، عددی نیست. این‎گونه نبوده که دولت از حوض بازار سهام سوءاستفاده کند. به گفته او برخی فکر می‌کنند کاهش نرخ ارز، باعث ریزش بازار سرمایه می‌شود که به باور بنده اشتباه است. کم شدن هزینه جانبی بنگاه‌ها موجب بهبود بازار سرمایه می‌شود

اخبار صنایع 24 فروردین 1400

بر اساس سناریوهای بانک مرکزی رشد اقتصادی در سال‌۹۹ مثبت گزارش شود، اما از نگاه آمارهای مرکز آمار ایران رشد اقتصادی منفی گزارش شود، تنها در صورتی رشد اقتصادی سال‌۹۹ از سوی مرکز آمار مثبت اعلام خواهد شد که در فصل زمستان شاهد رشد فصلی بیش از ۶/ ۴ درصد باشیم. بنابراین به نظر می‌رسد دو روایت متفاوت از رشد اقتصادی سال‌۹۹ خواهیم داشت.

در کنار ارزیابی‌ها از وضعیت رشد اقتصادی در ایران، دو تصمیم مهم اتخاذ شد، واردات کالاهای غیرضروری ممنوع ماند؛ در جلسه سران قوا، ممنوعیت واردات کالاهای غیرضرور در حمایت از تولید داخلی تمدید شد. در همین حال یک مصوبه جدید دیگری به ابلاغ هیئت دولت رسید؛ بر اساس این مصوبه، مقرر شد در راستای تسهیل رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و تکمیل مصوبات جلسه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، جلسه‌ای با حضور رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت و معاون ارزی بانک مرکزی تشکیل و متن بسته پیشنهادی که مورد تائید رئیس‌کل بانک مرکزی نیز باشد، تهیه‌شده و پس از تائید معاون اول رئیس‌جمهور، برای تصویب به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارسال و اجرایی شود. در خبر دیگری، مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از مهلت 10 روزه این کمیسیون به دولت برای تصویب تنفس خوراک در قانون حمایت از صنایع نفت خام و میعانات گازی موسوم به پتروپالایشگاها در هیات امنای صندوق توسعه ملی خبر داد.

اخبار شرکت ها 24 فروردین 1400

عصر دیروز فرا بورس اعلام کرد، بانک سرمایه ٧/۴١ درصد سهام پتروشیمی اصفهان (شصفها) را به قیمت پایه هر سهم 14098.2 تومان در تاریخ ٣١ فروردین عرضه می‌کند. پیش تر ناظر بازار در اواسط ظهر اعلام کرده بود که عرضه عمده مزبور لغو شده است. همچنین سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) قصد دارد تعداد 125 میلیون سهم معادل 52.3 درصد سهام شرکت مجتمع های توریستی و رفاهی آبادگران ایران (ثاباد) را متعلق به خود، از طریق عرضه سهام به صورت عمده (کنترلی) اقدام کند.

در همین حال ناظر بازار سهام از دو عرضه بلوکی خبر داد؛ بدین ترتیب تعداد 582 میلیون سهم معادل 58/22 درصد سهام کنترلی سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین (سنوین) با قیمت پایه کل 1164 میلیارد تومان روز چهارشنبه یکم اردیبهشت از طریق بازار پایه فرا بورس ایران عرضه میشود. همچنین میزان 19/89 درصد سهام مدیریتی غیر کنترلی بیمه نوین (نوین) با قیمت پایه هر سهم معادل 1700 تومان روز چهارشنبه یکم اردیبهشت از طریق بازار اول فرا بورس ایران، مورد عرضه قرار می‌گیرد. همچنین سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) قصد دارد تعداد 125 میلیون سهم معادل 52.3 درصد سهام شرکت مجتمع های توریستی و رفاهی آبادگران ایران (ثاباد) را متعلق به خود، از طریق عرضه سهام به صورت عمده (کنترلی) اقدام کند.

دو شرکت بورسی از نتایج مناقصات خود خبر دادند؛ حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس (حفارس) اعلام کرد: ابلاغ عقد قرارداد حمل در استان های اصفهان، قزوین، گلستان، تهران، قم، کردستان، گیلان، لرستان و چابهار به شهرهای داخل استان و سایر استانهای کشور بر اساس اعلام صاحب کالا  با مبلغ قرارداد: 428 میلیارد تومان صورت گرفت. ماشین سازی اراک (فاراک) اعلام کرد: این شرکت برنده مناقصه خرید و حمل و‌ نصب تاورهای PDH مجتمع پتروشیمی مهر پترو کیمیا با مبلغ قرارداد: 515.9 میلیارد تومان شد.

آلومینیوم ایران (فایرا) اعلام کرد:‌  تهاتر 8244 تن شمش آلومینیوم به شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در ازاء تسویه مبلغ 100 میلیارد تومان از بدهی شرکت آلومینیوم ایران به شرکت مادر تخصصی توانیر که منجر به صدور رای قطعی علیه شرکت آلومینیوم ایران مبنی بر تحویل 8244 تن شمش آلومینیوم به شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس.

سرمایه گذاری معیار صنعت پارس (ومعیار) اعلام کرد: ‌شرکت فرعی شهرکهای صنعتی پارس گستر نیزار نسبت به واگذاری حق بهره برداری 5.1 هکتار از اراضی خود اقدام کرد. از گروه بهمن (خبهمن) نیز خبر می‌رسد که بهره برداری از کارخانه تولید انبوه موتورهای پرقدرت، کم مصرف یورو 6 در شرکت قوای محرکه تیوان در دستور کار است.