شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انرژی

اعلام آخرین جزئیات از بررسی فنی حادثه نطنز +فیلم

فریدون عباسی - کراپ‌شده

رئیس کمیسیون انرژی شورای اسلامی درباره بررسی‌های فنی حادثه نطنز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در برنامه پرونده ویژه شبکه سوم سیما اظهار کرد: با برخورد علمی به موضوع خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نطنز می‌گویم طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده است و فکر کردند و با به کارگیری متخصصان شان به گونه‌ای انفجار را انجام دادند که هم از سیستم توزیع برق آسیب برسد و هم کابلی که از قسمت باتری‌ها می‌آید.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در حادثه نطنز چنین پیش‌بینی صورت نگرفته بوده است، تصریح کرد: وقتی گفتگو می‌کنید و یک مصوبه پارلمانی دارید که اقتدار را به تیم مذاکره‌کننده بازمی‌گرداند، همچنین عقبه ایجاد شده که تکالیف تحمیلی برجام را که از حقوقش بهره‌مند نشدیم، کنار می‌گذاریم، افزون بر این‌ها با تعداد بیشتری سانتریفیوژ در غنی سازی کار می‌شود، باید انتظار اقدامات خرابکارانه اینچنینی را می‌داشتیم.

وی بیان کرد: با توجه به اطلاعاتم از سایت هسته‌ای نطنز در هشت سال گذشته و همچنین گفته متخصصان در حدود دو روز اخیر، در این سایت پست برق وجود دارد که برق را به زیرزمین و حدود ۴۰ تا ۵۰ متری عمق زمین می‌برد.

این نماینده مجلس ادامه داد: این زیرزمین با دیدگاه احتمال حمله‌های موشکی مستحکم ساخته شده است، در نتیجه دشمن با حملات سایبری، خرابکاری افراد و خرابکاری در تجهیزات وارد عمل می‌شود تا با حوصله اقدام خود را انجام دهد.

عباسی اضافه کرد: دشمن ممکن است در طی ده سال تجهیزات معیوب بفرستد و به مرور زمان استفاده شود. در سایت نطنز هم قسمت توزیع برق و کابل مربوط به باتری‌هایی که از قسمت دیگری می‌آید تا زمان قطع برق، آن‌ها را قطع کند، این انفجار رخ داده است.

وی بیان کرد: برق موشن سانتریفیوژ نباید قطع شود؛ در سایت فردو هم سال ۹۱ چنین کاری را انجام دادند و برق را از چهار کیلومتری قم یا ۳۰ کیلومتری فردو قطع کردند. دشمن دکل‌های برق را با مواد منفجره قطع و نفوذی‌ها همزمان با انفجار در داخل سایت، از قسمت‌هایی که دوربین وجود نداشت بخش باتری‌ها را قطع کردند.

عباسی با بیان اینکه ما آن زمان پیش بینی قطع برق را می‌کردیم، گفت: در نتیجه برق سانتریفیوژها را از پست برق جماران نگرفتیم و برای برق داخلی هم یک نوع ژنراتور داشتیم. همچنین برای سه ماه نیز گازوئیل ذخیره کرده بودیم که مانند یک عملیات پیش بینی‌ها را در نظر داشتیم با این حال ضربه می‌زدند، ولی برای ماشین‌های ما اتفاقی نیفتاد.