شهرخبر

ورق برگشت/نتیجه انتخابات ریاست جمهوری عوض شد!+جزییات

به گزارش منیبان؛ به نقل از روزنامه ال پریودیکو اسپانیا، با شمارش بیش از ۹۷ درصد آراء، «گیرمو لاسو» نامزد محافظه کار اکوادور با بیش از پنج امتیاز از «آندرس آرائوز» یار مورد حمایت «رافائل کورّه آ» رئیس جمهوری پیشین اکوادور پیشی گرفت و به عنوان رئیس دولت جدید این کشور انتخاب شد.

به این ترتیب نتایج انتخابات اکوادور، به رغم اعلام قبلی نظرسنجی ها، در پای صندوق های رأی به طرف حزب دست راستی چرخید. آندرس آرائوز از حزب چپ در دور اول انتخابات (۱۹ بهمن ۱۳۹۹) با اختلاف بسیار پیشتاز دور اول انتخابات ریاست جمهوری شد و در نظرسنجی‌های صورت گرفته پیش از دور دوم انتخابات نیز گزینه برتر بود. با این همه گیرمو لاسو بانکدار پس از دو بار تجربه شکست در دوره های کاندیداتوری خود در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ این بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری اکوادور شد.

براساس اعلام شورای ملی انتخابات اکوادور نامزد انجمن محافظه‌کار «کرئو» با کسب حدود ۵۲ درصد آراء در برابر ۴۷ درصد رأی های آرائوز، به عنوان رئیس جمهوری منتخب اکوادور اعلام شد.

گیرمو لاسو که پس از اعلام نتایج شمارش اولیه با زیرکی در صفحه توئیتر خود نوشت «از حمایت اکوادور در پای صندوق های رأی ممنونم. طبق روال، منتظر نتایج رسمی می مانیم» بلافاصله در پی اعلام تفاوت پنج امتیازی برگشت ناپذیر آراء به نفع خود، با فراخوانی به برگزاری جشن پیروزی، گفت: دموکراسی پیروز شد.

لاسو که با اختلاف بسیار ناچیز نسبت به «یاکو پرز» نامزد جنبش بومیان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اکوادور توانسته بود به دور دوم این انتخابات راه پیدا کند، در دور نخست انتخابات تنها ۲۰ درصد از آرا را از آن خود کرده بود. اما وی در طول مبارزات تبلیغاتی خود همواره تاکید می کرد که تنها کسی است که از بازگشت کورّئیسم (طرفداران رافائل کوره آ) به قدرت جلوگیری خواهد کرد.

به گفته تحلیلگران، پیروزی لاسو به عوامل مختلفی بستگی داشته است: از سویی، قسمت زیادی از افراد مردّد در انتخابات بودند که در لحظات آخر، از برنامه های محافظه کاران حمایت کردند و از سوی دیگر، رهبران جوامع بومی بودند که مقابله تاریخی با کورّه آ داشتند. به نوشته نیویورک تایمز، برنده های گمنام این انتخابات، بومیان بودند. همچنین براساس ارزیابی ها، ۱,۷ میلیون نفر از مردم اکوادور رأی های خود را باطل کردند که این موضوع نیز به نفع پرچمدار حزب کرئو تمام شد.

 

منش آرائوز و کورّه آ در پذیرش نتیجه انتخابات

در طرف مقابل، آرائوز اقتصاددان با به رسمیت شناختن نتایج انتخابات گفت: این تنها یک حادثه انتخاباتی است و به هیچ وجه شکست سیاسی و اخلاقی شمرده نمی شود. او همچنین اعلام کرد که طی تماسی تلفنی با لاسو به وی تبریک گفته و منش دموکراتیک خود را به نمایش می گذاریم. ما باید با گسترش روابط به اجماع برای اکوادوری واحد برسیم.

آرائوز با بیان اینکه در خط پایان نیستیم، بلکه شروع مرحله ای ضروری برای کشور است، خطاب به لاسو وی را به گفتگویی به دور از تعقیب و آزار فراخواند و گفت: شما را به رعایت قانون دعوت می کنم. ما نمی خواهیم مردم اکوادور به دلیل تفاوت نگرش خود زندانی شوند.   

همچنین رافائل کورّه آ نیز در صفحه توئیتر خود با تایید اظهارات آرائوز نوشت: به گفته آندرس این خط پایان نیست. از همه بخاطر حمایتهایشان قدردانی می کنم. ما فکر می کردیم که برنده می شویم اما برنامه هایمان اشکال داشت. برای گیرمو لاسو آرزوی موفقیت می کنم، موفقیت او موفقیت اکوادور خواهد بود. فقط از او می خواهم که سوء استفاده از سیستم قضایی را که به قیمت زندگی خانواده های بسیاری تمام می شود متوقف کند.

 

چالش‌های عظیم دولت جدید

رئیس جمهوری جدید اکوادور که  ۲۴ می (سوم خرداد) زمام امور را در دست خواهد گرفت، در حالی وارد گود مسئولیت خطیر خود می شود که با کشوری روبروست که برای احیای اقتصاد راکدش به نفس نفس افتاده است. اقتصاد این کشور صادرکننده نفت در حال حاضر به خاطر بهای پایین نفت خام در بحبوحه پاندمی کرونا بسیار ضعیف شده است. پاندمی کرونا یک سوم از جمعیت اکوادور را به فقر کشانده و باعث بیکاری نیم میلیون تن دیگر شده است.

گیرمو لاسو مدیریت کشوری را به دست خواهد گرفت که اقتصادش بر اثر شیوع بیماری کرونا ۸ برابر کاهش داشته است، بیش از ۱۷ هزار نفر برا ثر کووید ۱۹ زندگی خود را از دست داده اند و با افزایش حدود ۲۹۰ هزار مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا شمار مبتلایان آن به بیش از ۳۴۶ هزار تن رسیده است.  جمعه گذشته به دلیل بیماری همه گیر کرونا محدودیت‌های «وضعیت استثنایی» ‌ به مدت ۳۰ روز در ۸ استان این کشور به اجرا درآمد.

با این وجود، لاسو که پیش از این وعده داده بود از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت مالی از بخش کشاورزی اشتغال‌زایی خواهد کرد، در این رابطه گفت: در ۲۴ می که مسئولیت تغییر کشور را به عهده خواهیم گرفت، اکوادور را به سوی سرزمین فرصت ها و سعادت همگانی که آرزومندیم پیش خواهیم برد.

مدیر سابق کوکاکولا و وزیر اقتصاد پیشین اکوادور در دوره کوتاه مدت سقوط مالی ۱۹۹۹ میلادی در حالی به پیام های تبریک «ایوان دوکه» و «لوئیس لاکایه» به ترتیب روسای جمهوری کلمبیا و اوروگوئه، همتایان موافق خود در منطقه روی خوش نشان می دهد که با کوهی از مطالبات انجام نشده روبروست و بر مسند «لنین مورنو» رئیس جمهوری سابق اکوادور تکیه می زند که بخاطر سوء مدیریت در بحران همه گیری دوره ریاست جهوری خود را با محبوبیتی کمتر از ۷ درصد به پایان می رساند؛ ۳۴ درصد مردم فقیر هستند و در بهترین حالت آن پذیرندگان حواله هایی از دلارهای ارسالی از طرف بستگان خود در اروپا و آمریکا هستند.

از برنامه های دولت آتی اکوادور حفظ سیاست «دلاریزه» کردن اقتصاد این کشور است. همچنین به گفته لاسو، اولین تلاش هایش در جهت تقویت زیرساخت های بهداشتی و بیمارستانی و واکسینه کردن ۹ میلیون نفر در ۱۰۰ روز اول ریاست جمهوری اش خواهد بود. به گفته برنده انتخابات، او با چالشی عظیم از غلبه بر مشکلات بحران بهداشت عمومی و اقتصادی ویران روبروست که به همراه بیکاری و تولید اندک منعکس کننده رشد ناچیز این کشور است. معضلاتی که نشریه «ال کومرسیو» پرو، در سرمقاله یکشنبه خود اینطور نوشت «اینها بزرگترین چالش ها هستند و حاکمیت عامل اساسی آن است».

مردم اکوادور به امید احیای اقتصاد راکد کشور خود، روز یکشنبه ۱۱ آوریل (۲۲ فروردین)  در میان محدودیت‌های کرونایی به پای صندوق های رأی شتافتند.