شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

اکونومیک تایمز:

تمایلات جدید هند در خصوص بند چابهار!

به گزارش منیبان؛ به نقل از رسانه هندی اکونومیک تایمز، دولت هند در حال بررسی برای تامین دو جرثقیل متحرک اسکله ای در بندر چابهار تا اواسط سال جاری میلادی برای مدیریت ترافیک رو به افزایش (انتقال کالا) است. دهلی نو پیش از این در سال جاری نیز دو جرثقیل در چهارچوب قراردادی به ارزش بیش از ۲۵ میلیون دلار تامین کرده بود.

بر اساس این گزارش، هند در پی تلاش ها برای احیای توافق هسته ای با ایران، در نظر دارد با ارائه تجهیزات بیشتر اقدام به توسعه و گسترش بندر استراتژیک چابهار ایران کند و در این چهارچوب نگاهی هم به ایفای نقش کلیدی در  روند صلح افغانستان دارد.

بر اساس این گزارش، "منسوخ مانداویا" Mansukh Mandaviya وزیر کشتیرانی هند قصد دارد در آینده ای نزدیک با سفر به ایران از بندر چابهار بازدید کند.

همچنین طرح هایی برای تامین جرثقیل های ریلی وجود دارد که مناقصه برای آنها در حال انجام است. این درحالی است که تا ۳۱ ژانویه دستکم ۱۲۳ کشتی در پایانه بندر پهلو گرفته اند.

طرح هایی نیز برای اتصال بندر چابهار به کریدور بین المللی ترانزیت شمال- جنوب INSTC در دست بررسی است تا ظرفیت و انگیزه تجارت با روسیه و اوراسیا افزایش یابد. بهره برداری از این کریدور از محورهای گفت و گوهای هفته گذشته بین لاوروف و جی شانکار  وزیران خارجه روسیه و هند بود.

این کریدور زمان مورد نیاز برای انتقال کالا بین هند و روسیه را کاهش می دهد و زمینه اتصال اورآسیا به آسیای مرکزی را تسهیل کند.

بندر چابهار نه تنها تجارت با حجم بالاتری کالاها را امکان پذیر می سازد بلکه امکانی برای گسترش و تعمیق مشارکت راهبردی هند با آسیای مرکزی بخصوص ازبکستان و قزاقستان  فراهم می سازد. هر دوی این کشورها علاقمند به راه اندازی پایانه های خود در مجتمع بندری چابهار هستند. ایران، ازبکستان و هند قالب سه جانبه ای برای استفاده مشترک از این بندر تشکیل داده اند.

بندر چابهار به عنوان یک درگاه ترانزیت تجاری برای منطقه و همچنین تسهیل انتقال کمک های انسانی بخصوص در دوره شیوع کرونا ظهور کرده است.

هند در سپتامبر ۲۰۲۰ با استفاده از این بندر ۷۵ هزار تن گندم به عنوان کمک غذایی به افغانستان ارسال کرد و همچنین با ارسال ۲۵ تن مالاتیون malathion به ایران برای مبارزه با هجوم ملخ ها کمک کرد.

این بندر همچنین جا به جایی چندین محموله از کشورهای روسیه، برزیل، تایلند، آلمان، اوکراین و امارات متحده عربی را مدیریت کرده است.