بنزین باید ۲۰ هزار تومان شود

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس « جمهور» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویام مستقل که با عنوان « تحول در حکمرانی، عدالت و کارآمدی» برگزار شد، گفت: قدم اول برای ایستادن جلوی رانت، فساد، رشوه و قاچاق این است که FATF‌ داخلی داشته باشیم. FATF خارجی به ما گفت که در کشور پولشویی داریم و راست هم می گفت. به شخصه معتقدم که اگر سازوکار FATF را اجرا می کردیم هزاران میلیارد اختلاس صورت نمی گرفت. FATF ساختاری شبیه فیفا دارد و اساس نمی توانیم آن را اجرا نکنیم. پس دو راه داریم یا اینکه FATF داخلی و مطابق با استانداردهای خارجی داشته باشیم و یا اینکه سازوکارهای FATF خارجی را بپذیریم.

نایب رئیس دهمین دوره و نماینده مردم تبریز در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در توضیح برنامه انتخاباتی خود برای انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: من معتقد به بازار آزاد و اخذ مالیات از مردم هستم. به نظرم باید سازوکاری تعیین شود که براساس کدملی، کدپستی و... واحدهای مالیاتی تشکیل دهیم و آن را به بانک ها متصل کنیم. آنگاه لازم نیست دنبال مفسد بگردیم چرا که هر پولی که جابه جا شود رصد می شود. معتقدم که شفافیت چرخه مالی باید مشخص شود و به طور همزمان دولت موظف است کسری بودجه خود را جبران کند.

پزشکیان با بیان اینکه چطور می توانیم برنامه ای برای موبایل تنظیم کنیم که همه کوچه ها و خیابان ها را به صورت شفاف و جزئی نشان دهد، گفت: اگر ۸۰۰۰ واحد تشکیل دهیم و هر واحد جمعیت ۱۰ هزار نفری را پوشش دهد و در هر واحد ۱۰ نفر را مستقر کنیم که از مردم دارایی هایشان را بپرسند می توانیم یک نظام مالیاتی خوب تشکیل دهیم. ممکن است عده ای بگویند که مردم می توانند دارایی هایشان را به طور کامل ارائه نکنند. پاسخ این است که هر کس که دارایی اش را اعلام نکرد آن دارایی را از دست خواهد داد چرا که خودش اظهار کرده است که فلان ملک یا فلان ماشین را ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا رصد اطلاعات مالی مردم، سرک کشیدن به زندگی خصوصی نیست؟ گفت: ما نمی خواهیم در زندگی مردم سرک بکشیم اما قانون دنیا این است. اگر فردی در یک کشور خارجی مالیات نپردازد هنگامی که خانه اش آتش می گیرد آتش نشانان برای خاموش کردن خانه او اقدامی انجام نمی دهند چرا که پول خاموش کردن آتش خانه اش را نپرداخته است. هر کسی در این کشور زندگی می کند و حکومت برای او امکاناتی فراهم کرده موظف است هزینه اش را بسته به دارایی و پولی که دارد بپردازد. قرار نیست اطلاعات دارایی مردم را به دیگران بدهیم، بنا بر این است که یک سیستم با امنیت قوی وجود داشته باشد تا با رصد دارایی مردم مالیات را به صورت پلکانی از مردم بگیرد.

وی ادامه داد: زمانی فکر می کردم در کشور قانون نداریم اما زمانی که نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بودم متوجه شدم که برای بسیاری از مسائل قانون وجود دارد. مثلا دو قانون جینف و کاداس برای تعیین دارایی افراد و قرارگیری منطقه ای آن ها وجود دارد.

پزشکیان از تصمیم و برنامه اش مبنی بر تفویض اختیار بیشتر به استان ها خبر داد و گفت: به نظرم مملکت درست نخواهد شد مگر اینکه اختیارات بیشتری به استان ها تفویض شود. مشابه ساختاری که در کشور ما وجود دارد در هیچ جای دنیا نیست.

این نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص اختیارات ریاست جمهوری گفت: در ایران معمولا مسئولان اختیار تام ندارند به همین خاطر مسئولان همیشه از نشدن ها حرف می زنند. به همین خاطر به نظر ما می رسد که همه دارند از زیر کار درمی روند. قوه قضاییه می گوید ما وظایف خود را انجام دادیم اما فلان اتفاق نیفتاد. مجلس می گوید که قانون نوشتیم و نظارت کردیم اما فلان اتفاق نیفتاد و دولت هم به همین ترتیب. به نظرم مسئله حکمرانی در ایران مسئله چگونگی تفویض قدرت از مراکز به واحدهای پایینی است. هم اکنون اختیارات در کشور ما جزیره ای است. نظر من این است که به هر کسی که می خواهید اختیار بدهید حتی امام جمعه اما اول اختیارش به معنی قدرت واقعی باشد و دوم فرد مسئول پاسخگو باشد نه منتقد.

وی در بخش دوم سخنرانی در خصوص ماجرای آبان ۹۸ و افزایش قیمت بنزین گفت: بنده معتقدم که بنزین را باید به قیمت بازار آزاد یعنی ۲۰ هزار تومان بدهند اما به هر ایرانی چندین لیتر سهمیه بدهند. اگر آن شهروند بنزین اش را مصرف کرد که کرد اما نکرد بتواند بنزین اش را در بازار آزاد بفروشد. فرض کنید یک فرد روستایی ماهی ۲۰ لیتر بنزین داشته باشد. می تواند بنزین اش را به قیمت ۲۰ هزار تومان یعنی ۴۰۰ هزار تومان بفروشد و اگر خانواده ای ۵ نفره داشته باشد ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گیرش می آید. ما با روشی که در آبان ۹۸ اتخاذ کردیم فقرا را فقیرتر و ثروتمندان را ثروتمندتر کردیم. به همین خاطر مردم برای اعتراض به خیابان ها آمدند.

پزشکیان مدعی شد: هیچ جای دنیا آن طور که ما سوبسید می دهیم سوبسید نمی دهد چرا که گندم را از کشاورز ۴۰۰۰ تومان می دهیم و آن طرف مرزهای ما ۱۰ هزار تومان خریداری می شود. در ماجرای مبارزه با فساد هم همین است. ما تخم مرغ دزدها را می گیریم نه شترمرغ دزدها. ما با آدم های گردن کلفت زد و بند می کنیم و ادای مبارزه با فساد را درمی آوریم. هر وقت نوبت مسئولان می شود بدون ایستادن در صف غذا و دارو تهیه می کنند یا بدون نوبت عمل پزشکی انجام می دهند. ایده من برای اداره کشور این است که اگر هست برای همه باشد و اگر نیست برای هیچ کسی نباشد.

نماینده مردم تبریز در مجلس در خصوص اتفاقی که در سال ۹۹ در بازار سرمایه برای مردم افتاد، گفت: من نمی توانم در مورد مدیریت بورس پاسخ های کارشناسی بدهم اما تا این حد می دانم که اگر جلوی کسری بودجه دولت گرفته شود وضعیت بازار سرمایه بهبود پیدا می کند. دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت و این مسئله منجر به چاپ پول و در نهایت تورم شد. برنامه ام برای بازار بورس در وهله اول شنیدن سخن کارشناسان طبق شواهد علمی و تصمیم گیری کارشناسانه در مورد این بازار است.

وی افزود: در خصوص ماجرای ارز نیز مخالف هر نوع ارز غیر آزاد هستم. ما در کشور تورم داشتیم و در عین حال دلار ثابت بود. این وضعیت یعنی هر کسی دلار می گرفت رانت ایجاد می کرد. ما به مسئله برابری ارز و ریال توجه نکردیم.

پزشکیان در خصوص یارانه ها گفت: اگر یارانه ها حذف شود و بازار آزاد شود و سوبسیدها به دهک های پایین تعلق گیرد مشکلات اقتصادی حل خواهد شد. مسئله اداره کشور شبیه فوتبال و مربی خوبی مثل کی روش، مثلا ما می دانیم که تاثیرگذاری فلان مربی از دیگری بالاتر است یا کسی موفق تر است که نتیجه مناسب تری گرفته است. اگر هر کسی هم اکنون به شما نسخه ای برای بورس ارائه کند حرف بی خود گفته است. برنامه ام پیدا کردن کارشناسان خوب برای مشکلات است.

پزشکیان در پاسخ به این انتقاد که شما برنامه انتخاباتی ندارید، گفت: شما در این کشور هیچ حزب یا جریانی را پیدا نمی کنید که برنامه ای برای آموزش، بهداشت، اقتصاد و سیاست خارجی داشته باشد. چرا که اساسا در کشور حزب نداریم یا ساختارهای موجود اجازه فعالیت احزاب را نمی دهد. در کشورهای پیشرفته که ساختار حزبی دارند معمولا دو یا سه نفر شاخص کاندید می شوند و در انتخابات شرکت می کنند اما در کشور ما ده ها نفر کاندید شدند و هیچ برنامه ای ندارند. من هم برنامه ای از پیش تعیین شده ندارم، اما تضمین می دهم که هیچ گاه از من چیزی نخواهید شنید که بتوانید به من بگویید به آن عمل نکرده اید. من دبه نمی کنم. بر اساس شواهد علمی عمل می کنم.

نایب رئیس دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در پاسخ به منتقدان خصوصی سازی گفت: این عزیزان باید به صورت علمی ثابت کنند که در کجای دنیا جمع کردن بساط خصوصی سازی موفق بوده است. بنده هم در مواردی به خصوصی سازی معتقد نیستم. مثلا اعتقاد دارم که حوزه بهداشت و درمان غیر قابل واگذاری به بازار است اما در بقیه حوزه ها بازار آزاد را قبول دارم.

پزشکیان خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: نامزدها باید بگویند که می خواهند ما را شبیه کدام کشور کنند. باید بگویند که فلان تصمیم بر اساس کدام شواهد است و چه تجربه موفقی هول آن وجود دارد. وقتی این اتفاق نمی افتد نتیجه اش این می شود که همه کسانی که در ایران به دنبال منصب مدیریتی بودند می خواستند مشکلات را حل کنند اما نکردند.

پزشکیان در خصوص برنامه اش برای سیاست خارجی گفت: به نظرم مسائل خارجی عرصه چانه زنی است. نمی توانیم بگوییم باید اینگونه باشد یا نباشد. سیاست خارجی معامله است. در عین حال موضع من در سیاست خارجی موضع رهبری است. همزمان به حرف حضرت علی (ع) اعتقاد دارم که صلحی که دشمنت تو را به آن دعوت کند را باید پذیرفت. در عین حال در دوران پساصلح باید مواظب دشمن باشیم. اگر رهبری بگوید مذاکره نمی کنیم من حرف ایشان را اجرا می کنم. معتقدم که مملکت باید توسط یک نفر اداره شود چرا که برآیند نیروهای متقابل مساوی عدم تحرک است.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم در خصوص سند همکاری ایران و چین گفت: سیاست معامله با شرق سیاستی  درست است. آمریکا و اسرائیل هم از این موضوع ناراحت هستند. من نمی دانم چرا این سند غیر شفاف است اما به نظرم می رسد که مصلحت این بوده است، اعتقاد دارم که در شرایطی که افشای بعضی مسائل باعث سو استفاده دشمنان شود می توانیم شفاف نباشیم.

پزشکیان در خصوص برجام اظهار کرد: دولت دوازدهم بر اساس همه منویات رهبری پیش رفت اما نه کاملا.

نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم در خصوص شعار «لغو همه تحریم ها و بازگشت به همه تعهدات» گفت: به نظرم این شعار عملی نیست. چرا که آمریکا به منابع کشورهای دنیا نیاز دارد؛ در عین حال اگر شعار فوق برای رهبری است باید آن را انجام دهیم. من در مورد برجام نظری ندارم اما FATF را قبول دارم. اگر ما FATF را بپذیریم و با کشورهای منطقه تعامل کنیم آمریکا نمی تواند ما را تحریم کند. چرا که دیگر یک کشور نیستیم چندین کشوریم.

پزشکیان از ارتباط ایران با کره جنوبی انتقاد کرد و گفت: ما با کره جنوبی تعامل نداشتیم. برای آنها بازار فراهم کردیم. بازارهای ایران سرشار از اجناس کره ای است. در عین حال کره ای ها پول ما را بر نمی گردانند.

پزشکیان در خصوص ضرورت تصویب FATF در ایران گفت: هم اکنون اگر FATF را امضا نکنیم نمی توانیم با چینی ها مبادله بانکی داشته باشیم. حتی دیپلماسی منطقه ای هم بدون تصویب FATF به درد نمی خورد. چرا که آمریکا با بردن یک قطعنامه به سازمان ملل می تواند ما را فلج کند و تجربه نشان داده همه کشورها آن را امضا می کنند. حتی کشورهای منطقه و مخصوصا عراق که جان خود را برایش می دهیم. من متوجه بعضی مواضع نیستم. در مجلس دهم از آقای جلیلی سوال کردم که شما بگویید اگر برجام نباشد چه کار می کنید؟ و اگر برجام بد است چرا از آن خارج نمی شویم؟

پزشکیان در ادامه سخنرانی خود مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را کمتر از مشارکت در انتخابات دوره قبل دانست و در بیان راهکاری برای افزایش مشارکت گفت: به نظرم شورای نگهبان باید کاری کند که مشارکت افزایش یابد. نمی دانم شورای نگهبان صلاحیت مرا تایید یا رد می کند اما به نظرم یکی از ابزارهای افزایش مشارکت که مطالبه رهبری نیز هست در دست شورای نگهبان است.

پزشکیان تاکید کرد: هنوز برنامه ای برای کابینه خود ندارد و شعارش «صداقت، عدالت و انصاف» است.