شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#درباره انتخابات

کمیسیون انتخابات افغانستان: اجماعی درباره انتخابات زودهنگام وجود ندارد


کمیسیون انتخابات افغانستان: اجماعی درباره انتخابات زودهنگام وجود ندارد

در حالی که پیشنهاد انتخابات زودهنگام طرح اشرف غنی برای صلح است اما رئیس کمیسیون انتخابات این کشور می‌گوید که برای برگزاری چنین انتخاباتی اجماع ملی و بین‌المللی وجود ندارد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «اورنگ زیب» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان اظهارداشت که براساس قانون اساسی کشور، این نهاد تنها مرجع برگزاری انتخابات است و در شرایط کنونی برای برگزاری انتخابات زودهنگام اجماع ملی و بین‌المللی وجود ندارد.

وی افزود که این کمیسیون آماده است تا انتخابات به تعویق افتاده پارلمانی ولایت غزنی را برگزار کند و در این روند به طور آزمایشی از شناسنامه‌های الکترونیکی استفاده خواهد شد.

پیش از این نیز «نعیم اصغری» سرپرست بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان موسوم به «فیفا» برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری را از نگاه فنی و زمانی غیرممکن دانسته بود.

اصغری همچنین تاکید کرده بود که دولت افغانستان از نگاه اعتبار نیز توانایی برگزاری این انتخابات را ندارد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در برابر طرح حکومت مشارکتی و در آستانه نشست استانبول، برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور را پیشنهاد کرده است.

رویترز درباره این طرح نوشته بود، اشرف غنی در نظر دارد که از سازمان ملل بخواهد تا بر انتخابات زودهنگام در افغانستان نظارت کند. اما این طرح بخشی از سناریوی او برای باقی ماندن در قدرت است.

انتخابات زودهنگام در آستانه نشست صلح استانبول بیش از آن که راه حل باشد، تلاشی برای به بن‌بست کشاندن این نشست و یک تاکتیک سیاسی است زیرا در شرایط کنونی با مدیریت اشرف غنی پذیرفتنی نیست و همچنین از لحاظ فنی و شرایط لازم زمینه برگزاری آن نیز در افغانستان وجود ندارد.

انتهای پیام/.