شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

در گفت‌وگوی کارشناس بازار سرمایه با گسترش نیوز بررسی شد:

مهم ترین علت ریزش بورس در ۱۴۰۰

شاخص بورس همچنان بر مدار نزولی است و امروز هم با افت چهار ‌هزار و ۸۵۷ واحدی به خانه یک میلیون و ۲۲۶ هزار واحد رسید.

بورس مهم ترین علت ریزش بورس در ۱۴۰۰

این افت در حالی است که کارشناس بازار سرمایه مقصر اصلی ریزش شاخص در سال جدید را سیاست‌های پولی-بانکی دولت می‌داند.

 عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با گسترش نیوز گفت: مهم‌ترین عاملی که باعث سیر نزولی شاخص شده، بالا بودن نرخ بهره سپرده بانکی است که مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در آنها می‌کند.

عباسعلی حقانی نسب

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: سیاست‌های پولی-بانکی، عملکرد دولت، بانک مرکزی و سیستم بانکی به خصوص در خصوص نرخ بهره، تاثیر مستقیمی بر بورس و شاخص گذاشته و باعث کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری و خروج سرمایه‌گذاری از بورس شده است.

حقانی نسب ادامه داد: در حالی امروز بالا بودن نرخ بهره بانکی فشار زیادی بر بازار سرمایه دارد که دولت و مسئولان می‌توانستند با سیاست‌های درست، سرمایه و سپرده‌های بانکی را به سمت بازار سرمایه هدایت کنند. به گونه‌ای که با آیین نامه یا دستورالعمل بانک‌ها، سپرده‌های شان را با خرید یونیت‌های صندوق‌ها و اوراق با درآمد ثابت، وارد بازار سرمایه می‌کردند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علیرغم این که رقم بدهی بالای دو میلیون میلیارد تومانی در کشور وجود دارد و می‌شد با نقدینگی ارزان و از طریق سپرده‌های بانکی آن را جبران کرد، اما دولت در راستای کنترل تورم، نرخ بهره بانکی را همچنان بالا نگه داشته است و فشار زیادی را متوجه بازار سرمایه می‌کند.

حقانی نسب با اشاره به تشدید سیاست‌های کنترلی تورم در سال انتهایی دولت‌ها، توضیح داد: متاسفانه همواره در سال انتهایی دولت ها، آنها از ابزارهای بانکی مانند نرخ بهره برای کنترل تورم و مانع تراشی بر سر تورم استفاده می‌کنند، در حالی که این مانع باعث ریزش بورس می‌شود.

نرخ بهره بانکی باید کاهش یابد

وی تنها راه خروج از وضعیت فعلی را کاهش نرخ بهره بانکی دانست و گفت: تنها راه این است که نرخ بهره کاهش پیدا کند تا امکان مبادله ۸۸ درصد از بازار بدهی با نرخ پایین  به وجود بیاید.

حقانی نسب مصوبات ریاست جدید سازمان و شورای‌عالی بورس را از دیگر عوامل موثر در ریزش بازار سرمایه دانست و گفت: مصوبات جدید بر ضد منافع بازار سرمایه بوده است و در افت شاخص و قفل شدن بازار سرمایه در این شرایط نقش دارد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین اصرار دولت بر فروش اوراق و تامین کسری بودجه خود از بازار سرمایه را عامل موثر در ریزش شاخص به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد دانست و به جلب توجه و سرمایه داران به رمز ارزها اشاره کرد و گفت: با توجه به تقویت بازار ارزهای دیجیتال و با بازدهی بالای این بازار، عملا بسیاری از سرمایه‌گذاران به  سرمایه‌ بر روی رمز ارزها اقبال پیدا کرده‌اند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز