شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#رئیسه مجلس#مجلس یازدهم
مجلس باید جلوی هزینه‌های غیرقانونی هیات رئیسه را بگیرد /  در روند رسیدگی به بودجه 1400، تخلف هیات رئیسه آشکار بود
جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

مجلس باید جلوی هزینه‌های غیرقانونی هیات رئیسه را بگیرد / در روند رسیدگی به بودجه 1400، تخلف هیات رئیسه آشکار بود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: روش هیات رئیسه مجلس یازدهم غیرقانونی است، بسیاری از اقداماتی که توسط هیات رئیسه انجام می‌گیرد با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به آیین‌نامه همراه است، مجلس باید جلوی هزینه های غیرقانونی هیات رئیسه را بگیرد زیرا در غیر این صورت مجلس دچار مشکلات و گرفتاری‌هایی خواهد شد.

اعتمادآنلاین| جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد هیات رئیسه مجلس یازدهم گفت: طرح‌های دو فوریتی حق نمایندگان است و کسی نمی‌تواند این حق را از آن‌ها سلب کند، در روند رسیدگی به بودجه 1400، تخلف هیات رئیسه آشکار بود. مجلس محل قانون‌گذاری و اجرای قانون و آیین‌نامه است نباید تخلفی صورت بگیرد، رئیس و اعضای هیات رئیسه تفاوتی با سایر نمایندگان ندارند، گزینشی عمل‌ کردن و به حاشیه راندن مجلس و صرفا یک تیم را به متن آوردن، کار درستی نیست. 

 

به گزارش برنا، او ادامه‌داد: روش هیات رئیسه مجلس یازدهم غیر قانونی است، بسیاری از اقداماتی که توسط هیات رئیسه انجام می‌گیرد با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به آیین نامه همراه است، مجلس باید جلوی هزینه‌های غیرقانونی هئیت رئیسه را بگیرد زیرا در غیر این صورت مجلس دچار مشکلات و گرفتاری‌هایی خواهد شد.

 

نماینده مردم ‌رشت در پاسخ به این سوال که در ابتدای آغاز به کار مجلس و شکل‌گیری کمیسیون ها شاهد زمزمه های مبنی بر استیضاح هیات رئیسه مجلس بودیم آیا با توجه به انتقادهای کنونی ممکن است چنین اتفاقی‌مجدد رقم بخورد، مطرح کرد: نمایندگان اگر همچنان بی‌اعتنایی هیات رئیسه به اخطارها و تذکرها را شاهد باشند قطعا استیضاح یک روش محکم‌تری جهت حذف خودکامگی تعدادی در مجلس است؛ استیضاح یک روشی است که می‌تواند هیات رئیسه را یا از کار برکنار کند و یا وادار به عمل به قوانین داخل مجلس کند.

 

او افزود: در روند رسیدگی به بودجه به همراه تعدادی از نمایندگان پیشنهاداتی را مطرح کردیم که رای می‌آورد ولی پس از دو ساعت هیات رئیسه خلاف آیین نامه عمل کرد و گفت نیاز به دو سوم آرا دارد در حالی که آن‌چه که در مجلس رای بیاورد، هیچ شخصی در کشور نمی تواند آن را لغو کند الا خود مجلس.

 

کوچکی‌ نژاد گفت: متاسفانه شاهد تخلفاتی از سوی هیات رئیسه هستیم مجلس یک روند درست را در قانون گذاری طی نمی‌کند. شاهد تبعیض‌هایی از سوی هیات‌ رئیسه هستیم که عوارضی را برای مجلس به همراه دارد. هیات رئیسه باید روند کنونی خود را اصلاح کند. عمری به پایان کار این هیات رئیسه باقی نمانده‌است.

 

نماینده مردم گیلان افزود: هیچ جلسه‌ای تاکنون برگزار نکرده‌اند که شنونده انتقادات باشند، حتی پیرامون استیضاح‌هایی که به هیات رئیسه تقدیم‌شده هم جلسه‌ای برگزار نشده‌است و با لابی‌گیری‌هایی مواجه شدیم. هیات رئیسه مایل به برگزاری جلسه نیست.