شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال گذشته

خاموشی:

صددرصد اهداف ثبتی سازمان اوقاف در سال ۹۹ محقق شد/قنوات وقفی کشور را احیا می‌کنیم

صددرصد اهداف ثبتی سازمان اوقاف در سال ۹۹ محقق شد/قنوات وقفی کشور را احیا می‌کنیم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از احیای قنوات وقفی کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته توانستیم به اهداف ثبتی در کلان کشور برسیم و صد درصد این برنامه‌ها محقق شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی در نشست با امنای موقوفات و منتخب اصحاب وقف استان گلستان با اشاره به آنکه در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم، اظهار کرد:  پیامبر مکرم اسلام (ص) در در آخرین جمعه ماه شعبان و در آستانه حلول ماه مبارک رمضان برای مسلمانان خطبه خواند و فرمود:  (رمضان) ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده اید و از شایستگان کرامت الهی قرار داده شده‌اید، نفسهای‌تان در آن تسبیح است و خوابتان در آن عبادت و عملتان در آن پذیرفته و دعایتان در آن مورد اجابت است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه  ادامه داد: در فراز دیگری در خصوص ماه مبارک رمضان پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمودند «شیاطین را می‌بندند شما به حالات خودتان در روزهای اول ماه مبارک رمضان توجه کنید».

خاموشی یادآور شد: در دعای قنوت نماز عید فطر نیز می‌خوانیم: بهترین چیزی را که بندگان صالح خدا از او طلب می‌کنند، به ما عطا کن، و از آنچه که بندگان مخلص خدا، به خدا پناه می‌برند، ما نیز به خدا پناه می‌بریم. آنچه که شما خواسته‌اید، رضای خداست، تقرّب به خداست، توفیق عمل برای خدا و توفیق عبودیّت الهی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به رشد ارقام منابع استحصالی در اوقاف اشاره کرد و گفت: رشد منابع خوبی را در اوقاف و امور خیریه استان گلستان شاهد هستیم ولی برای ما قانع کننده نیست. باید معوقات را دریافت کنیم و رژیم اجاره داری را تغییر دهیم و برای مثال زمین موقوفه زراعی بیش از ۱۰ هکتار اجاره داده نشود و خود امین می‌تواند با مدیریت خوب و اقدامات تخصصی  درآمد بیشتری از این اراضی کسب کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: در اجاره داری موقوفات می توانیم در خصوص مکان های تجاری و مسکونی و خدماتی به صورت تخصصی عمل کنیم و تفاوت‌هایی در این موقوفات قائل شویم و این تفاوت‌ها ضرب آهنگ ورود ما را در کل کشور بالا برده است.

حجت‌الاسلام خاموشی ابراز کرد: در گذشته فاصله معناداری از اجارات معوقه تا اجارات تنظیم شده داشتیم ولی این فاصله را در سازمان اوقاف و امور خیریه کاهش دادیم. در دل هزینه‌ها برای موقوفات به موضوع اجرای نیات واقفان توجه شده و باید به صحت اجرای نیات تکیه کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین یادآور شد: در سال گذشته اعلام کردیم که ۵۰ درصد از درآمدهای اجاره از موقوفات باید برای حفظ عین موقوفات صرف شود و این به معنای آن است که اراضی موقوفه رها نشود و اگر چاه آبی دارد احیا شود و اگر ساختمانی است نباید مندرس شود و باید به وضعیت آن رسیدگی شود.

حجت‌الاسلام خاموشی افزود: اعتقاد دارم در تاسیساتی مثل بیمارستان و کارخانه‌های صنعتی و موقوفاتی از این دست باید در هنگام افتتاح اتاق تحقیق و توسعه شکل بگیرد و برای صرف هزینه ۵۰ درصدی برای حفظ عین موقوفه اقدام شود و از نظر ما این رقم به عنوان ضرورت اولیه حفظ وقف به شمار می‌رود.

وی گفت: وقف باید ابتدا حفظ شود و سپس باید به فکر افزایش درآمدهای آن باشیم، گاهی برای حفظ موقوفه باید در دعاوی حقوقی هزینه کنیم و یا باید سند تک برگی برای موقوفه تهیه شود و اسناد کاداستر و سند بنچاقی را باید  تبدیل به سند تک برگی کنیم که این موارد مستلزم هزینه است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در سال گذشته توانستیم به اهداف ثبتی در کلان کشور برسیم و صددرصد این برنامه‌ها محقق شده است و این به واسطه پیگیری استان‌ها و امین‌هایی است که به کمک سازمان اوقاف آمدند.

حجت الاسلام خاموشی بابیان اینکه برای حفظ موقوفات باید ابتدا هزینه کنیم، تاکید کرد: اگر موقوفه‌ای دیوار ندارد به آن تعدی می‌شود و نیاز است؛ دیوار کشی کنیم. باید حد موقوفات مشخص شود تا مورد تعدی و دست‌اندازی قرار نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: قنوات زیادی در برخی استان‌ها داریم که قنوات وقفی هستند و برای  ده‌ها و یا صدها سال مورد استفاده قرار گرفته و باید برای احیا و حفظ قنات‌ها هزینه کنیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: چون در طول سال ها هزینه ای از محل درآمد قنوات برای حفظ قنوات نشده از منابع دیگری به این منظور عمل کردیم و این مهم هزینه‌های زیادی در بر دارد ولی احیای قنوات بسیار حائز اهمیت است و گامی در جهت تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام خاموشی گفت: «تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها» شعاری است که مقام معظم رهبری برای سال مطرح کردند و کارکرد وقف نیز این مهم است و وقف می‌تواند مخاطب مستقیم این شعار باشد چون دارای زیرساخت و عرصه است و این زیرساخت‌ها باید در خدمت تولید و رفع موانع به کار گرفته شود و  سپس پشتیبانی از تولید داشته باشیم تا بتوانیم رقم تولید را بالا ببریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: امین یکی از موقوفات در سطح کشور عنوان می کند که ۲۰ هکتار عرصه موقوفه را به کشت انگور اختصاص داده و  در سه سال آینده درآمد این موقوفه به ۱۵ میلیارد تومان می رسد و قطعا اگر هزینه‌های لازم برای ایجاد استخر و کشت نهال و یا مطالعات لازم برای اجرای این پروژه به صورت عملی انجام نمی‌شد این اتفاق نمی‌افتد.

وی ابراز کرد: در یکی از استان‌ها بیان شد که یکی از موقوفات سه میلیارد تومان درآمد داشت و در بازه سه ساله درآمد آن به ۲۲ میلیارد تومان رسیده است و پیشنهاد ما این است که برای بهینه سازی مجموعه و باغات هزینه کنیم تا درآمدهای آن افزایش یابد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: قطعا واقفان همه تذکر به حفظ وقف دارند و لذا  تملک اعیانی موقوفات را از دستور کار خارج کردیم و برخی بیان می کردند که اگر تملک اعیانی وقف را نداشته باشیم وقف می‌خوابد ولی دیدیم که نه تنها اینگونه نشد بلکه وقف ارزش پیدا کرد و اعتماد مردم را توانستیم جلب کنیم.

حجت الاسلام خاموشی در ادامه تاکید کرد: اگر وقف با این نگاه جلو پیش برود موقوفاتی داریم که می تواند به کمک صنایع زمین گیر برود و نمونه آن در یکی از دامداری‌هایی است که به همت وقف در استان گلستان احیاء شد و مفتخر هستیم که یک بار از هزاران بار بر زمین مانده را توانستیم برداریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: در مانده اعتبارات سال گذشته استان‌ها دیگر به سرجمع نگاه نمی‌کنیم و اعتبارات مازاد را در اختیار استان قرار می‌دهیم و استان با تفاهم‌نامه مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند این اعتبارات را  در پروژه‌های مختلف صرف کند تا چرخ وقف سرعت بگیرد و قدرت پیدا کند.

حجت‌الاسلام خاموشی به ماده پنج وقف اشاره کرد و گفت: در سطح استان گلستان رقباتی داریم که کسر مشاعی هستند و تقاضا داریم بلوک بندی در مرکز جدی گرفته شود و تعداد امین‌ها در سطح استان افزایش یابد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: اراده قانون گذار بر این است که جریان وقف صف و ستاد داشته باشد و توسط مردم یا امین‌های مختلفی مدیریت شود و نظارت آن برعهده اوقاف باشد.

حجت‌الاسلام خاموشی همچنین تصریح کرد: در بحث امین در سازمان اوقاف و امور خیریه  به جد وارد شدیم و در روز گذشته در استان خراسان شمالی دو گزارش از سوی امین (هیئت امنا موقوفات) ارائه شد که به همت این امینان وقف‌های جدیدی شکل گرفته  شده و اجارات موقوفات به روز شده است و امین دیگری در این استان نیز بیان کرد که چه دعاوی و مشکلات را از پیش روی موقوفات برداشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امین های موقوفات در اشتغال، رسیدگی تخصصی و به کارگیری دیگران در موقوفات و بهره گیری از ظرفیت محلات ورود پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: به اعتقاد بنده سازمان اوقاف در استان‌ها می‌تواند روز به روز و سال به سال منابع خود را تقویت کند و این منابع را در اختیار نظام فکری وقف و نظام اداری قرار دهد.

انتهای پیام