شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا

مرحله حساس لبنان در ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی/ ادامه تلاش‌های آمریکا در کسب امتیاز برای تل‌آویو


مرحله حساس لبنان در ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی/ ادامه تلاش‌های آمریکا در کسب امتیاز برای تل‌آویو

اصلاح نقشه مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی مهم‌ترین مسئله حاکمیتی لبنانی‌ها طی روزهای آینده محسوب می‌شود که مستلزم هوشیاری است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، مقامات لبنانی قصد دارند طی هفته جاری درباره اصلاح مرزهای دریایی جنوب با فلسطین اشغالی تصمیم‌گیری کند. اکنون آنچه که در دست بررسی قرار گرفته پیشنهادی است که از طرف ارتش لبنان در پایان سال 2019 ارائه شد و در آن به درخواست اصلاح مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی و افزوده شدن هزار و 430 کیلومتر مربع به مساحت لبنان پرداخته شده است.

در حال حاضر این پیشنهاد اصلاحیه که باید تصویب گردد با معضلات زیادی روبرو شده است. در این میان فشارهای آمریکایی و تهدیداتی از جانب این کشور وجود دارد که به گوش بسیاری رسیده و درباره انجام هرگونه اصلاح در نقشه مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی هشدار می دهد ؛ آن هم در حالی که این اصلاحیه هنوز به شکل رسمی آماده نشده است.

قبل از پیشنهاد ارتش لبنان برای اصلاح نقشه مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی در پاییز سال 2019 ، لبنان اعلام کرده بود که به حقوق خود در منطقه مورد مناقشه با رژیم صهیونیستی پایبند است.

در این شرایط نیروهای سیاسی لبنان باید تصمیم خود را بگیرند و در این موضوع مهم با ارتش همکاری کنند؛ چرا که مسئله ترسیم مرزهای دریایی با دشمن صهیونیستی قبل از هر چیزی یک موضوع حاکمیتی است و تنها صرفاً به شخص خاصی مربوط نمی‌شود.

نکته خطرناک اینجاست که هر انتخاب اشتباهی عواقب سنگینی خواهد داشت، عدم انجام اصلاحات و عدم پایبندی به حقوق کامل لبنان در ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی به معنای چشم پوشی از حقوق لبنانی‌ها در برابر دشمن اسرائیلی است. گزینه بعدی امضای دستور اصلاحیه در نقشه مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی و ارسال آن به سازمان ملل است که زمینه یک درگیری میان لبنان و دشمن صهیونیستی را به وجود می آورد.

«دوروثی شیا» سفیر آمریکا در لبنان اخیراً با مطرح کردن صحبت‌های اغراق آمیز گفت که تل آویو پروژه اکتشاف را در میادین گازی «کاریش» و «72 » در ژوئن آینده آغاز خواهد کرد، حتی اگر لبنان نقشه مرزهای خود را اصلاح کند. وی همچنین تاکید کرد انجام اصلاحات در نقشه مرزهای دریایی لبنان و اسرائیل به معنای پایان مذاکرات است.

این صحبت‌های سفیر واشنگتن نشان می‌دهد که لبنانی‌ها باید با همه قدرت برای مقابله با دشمن آماده شوند. در این شرایط بیش از هر زمان دیگری نیرو های اصلی سیاسی لبنان موظف هستند تا با برگزاری یک جلسه حساس برای تصویب اصلاحیه در خصوص نقشه مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی تصمیم‌گیری و طرح جدیدی را برای مرزها ترسیم کنند. همچنین لبنانی‌ها موظف هستند از این طرح دفاع کنند نه اینکه آن را صرفاً به عنوان یک کارت در مذاکرات غیر مستقیم با دشمن مورد استفاده قرار دهند.

روز گذشته «فؤاد سنیوره» نخست وزیر اسبق لبنان با هشدار نسبت به طولانی شدن مذاکرات ترسیم خطوط مرزی با رژیم صهیونیستی گفت که ادامه این روند کشور را از دستیابی به منابع ثروت خود محروم می‌کند.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان با رژیم صهیونیستی به سرپرستی و میانجیگری آمریکا و زیر چتر سازمان ملل پس از برگزاری چهار جلسه در مقر سازمان ملل در« راس الناقوره » دورترین نقطه واقع در جنوب غرب لبنان هم اکنون متوقف مانده است زیرا هیئت لبنانی علاوه بر 860 کیلومتر مورد اختلاف میان دو طرف اعلام کرده که به حق خود در 1430 کیلومتر اضافه نیز پایبند است؛ موضوعی که خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

قرار بود پنجمین دور از این مذاکرات دوم دسامبر (12 آذر 99) برگزار شود اما بنا به دلایلی لغو شد و این امر به تاخیر افتاد.

انتهای پیام/