شهر خبر

سردردهای هورمونی را بشناسیم

سردردهای هورمونی را بشناسیم

سردردهای هورمونی را بشناسیم
استروژن یکی از هورمون هایی است که بیشتر با سردرد ارتباط دارد. به همین دلیل ممکن است هنگام نزدیک شدن قاعدگی سردرد ظاهر شود. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر به مطالعه این مطلب ادامه دهید!

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، سردرد علامت شایع بیماری های مختلف است و عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل آن است. تقریباً هر بیماری می تواند از طریق این نوع درد آشکار شود ، چه سرماخوردگی و چه مشکل بینایی. 

بسیاری از افراد آن را نادیده می گیرند ، اما عدم تعادل هورمونی می تواند بسیاری از ناراحتی ها را به خصوص در زنان ایجاد کند. این به این دلیل است که هورمون های آنها در طول چرخه قاعدگی که حدود 28 روز طول می کشد نوسان دارند.

 مهمترین هورمونها در زنان استروژن و پروژسترون است.

رابطه بین هورمون ها و سردردها

دانشمندان با مطالعات مختلف توانسته اند ثابت کنند که برخی از سردردها در زنان بیشتر از مردان است. به طور خاص ، زنان بیشتر در معرض میگرن و سردردهای تنشی هستند.

میگرن سردردهای شدید ضربان دار است که معمولاً در یک طرف جمجمه احساس می شود. این درد ممکن است همراه با علائم دیگری مانند حساسیت به نور و حالت تهوع باشد.

 سردردهای تنشی سردرد گسترده تری ایجاد می کنندو تمایز آن از میگرن ممکن است دشوار باشد ، اما تفاوت هایی وجود دارد. به عنوان مثال ، میگرن اغلب با ورزش بدتر می شود ، در حالی که سردردهای تنشی چنین نیستند.

این واقعیت که هر دو نوع درد در زنان بیشتر است ، به این مطلب اشاره دارد که یک جز  هورمونی در این میان وجود دارد.

جالب اینجاست که بیشتر این نوع درد دقیقاً قبل از پریود ظاهر می شوند. این به دلیل افت سطح استروژن در پایان چرخه قاعدگی است.

هورمون ها و سردردها

 درست است که اکثر زنان این سردردها را  قبل از قاعدگی تجربه می کنند ، اما تغییرات زیادی وجود دارد. در بعضی موارد ، سردرد چند روز قبل ظاهر می شود و در کل دوره غالب است.

این نیز با توجه به سن زنان متفاوت است و با نزدیک شدن به یائسگی میزان سردرد افزایش می یابد، زیرا در این مرحله سطح استروژن به طور قابل توجهی نوسان می کند.

شدت این علامت می تواند کاملاً ناتوان کننده باشد. توجه داشته باشید که تغییرات هورمونی اغلب علائم دیگری نیز ایجاد می کنند مانند شکم درد و تغییرات خلقی. به همین دلیل ، شما باید کاری که می توانید انجام دهید تا در صورت ابتلا به آنها ناراحتی کمتری احساس کنید.

چگونه این سردردها را درمان کنیم

درمان هایی برای سردردهای مرتبط با هورمون وجود دارد. که در واقع ، بسیار موثرند. به خاطر داشته باشید که آنها باید متناسب با هر زن و نیازهای فردی وی تنظیم شوند. بعضی از آنها عبارتند از:

استفاده از یخ در منطقه و انجام تمرینات آرام سازی

مسکن ها  خاص ترین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) هستند. به عنوان مثال ، آنها می توانند ایبوپروفن را به طور پیشگیرانه قبل از درد مصرف کنند.

پیشگیری از بارداری هورمونی

این موارد به خانم ها کمک می کند تا نوسانات هورمونی وشدت سردرد را کاهش دهند یا باعث کم شدن آنها شوند. پیشگیری از بارداری که بیشتر از همه استفاده میشود به صورت قرص،برچسب وحلقه های واژن است.

با این حال ، اثر ضد بارداری به زن بستگی دارد و برای بسیاری از آنها موثرنیست. از دیگر اقدامات توصیه شده می توان به جلوگیری از استرس ، کافئین اضافی و استعمال دخانیات اشاره کرد ، زیرا این موارد درد را بدتر می کنند.

در نتیجه سردردها به ویژه در خانم ها با هورمون ها رابطه زیادی دارند. این واقعیت که غلظت استروژن در دوره قاعدگی متفاوت است قطعاً به این علامت پیوند خورده است. هر زنی به روش خود سردرد را تجربه می کند. علاوه بر این ، همه به همان درمان پاسخ نمی دهند. به همین دلیل بهتر است که با یک دکتر مشورت کنید و آگاه باشید که هیچ دارویی نمی تواند همه موارد را درمان کند.

ترجمه گلنوش محب علی