شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوبخت#دورهمی#نشست#های#نمایشی#آقای#بازنشستگان

نشست های نمایشی آقای نوبخت با بازنشستگان

ابراهیم سحرخیز
نشست های نمایشی آقای نوبخت با بازنشستگان

نشست های نمایشی و دورهمی های انتخاباتی نوبخت با یاران برگزیده جناب کمیجانی، با نام بازنشستگان تمام شدنی نیست.

گویا این نمایش جذاب و پر طرفدار قرار است هر پانزده روز یک بار، همراه با صدور بیانیه یا تکرار "لایو اینستاگرامی" رییس سازمان برنامه و بودجه همچنان اکران شود.
شریعتمداری وزیر رفاه دولت روحانی نیز هر از گاهی به میدان آمده با بلد کردن افزایش77 درصدی در میانگین دریافتی بازنشستگان، بدون پرداختن به آنچه در چهار سال گذشته بر سر ارزش پول ملی یا قدرت خرید مردم از جمله بازنشستگان رفته است چنان ظفرمندانه و با تبختر سخن می راند، گویی فراموش کرده است حقوق امروز بازنشستگان حتی قادر به پرکردن یک دوم توان خرید آنها در سال گذشته هم نیست.

یادشان رفته تنها دو روز پس از نشست رسانه ای سخنگوی دولت با خبرنگاران، برغم اصرار قاطعانه ایشان بر پایداری و ثبات قیمت ها تا پایان عمر دولت، ناگهان مرغ از قفس پریده، هوای پرواز به سرش می زند.

علی ربیعی ناچارشد در نرمشی منفعلانه، آن لطیفه معروف را بر زبان براند که بی شباهت به جوک های برنارد شاو ایرلندی نبود.
"اینکه می گوییم کالا ها گران نمی شود اما سریع گران می شود نشانه صداقت ماست"!!

البته این دومینو، تنها به مرغ و ماکیان محدود نشده، دیگر مایحتاج مردم از جمله  گوشت، لبنیات، حبوبات، نهاده های لازم برای ساخت مسکن، اجاره بها، خودروی بنجول داخلی یعنی پراید، خدمات پزشکی، دارو و امثال آن را نیز بسرعت در هم نوردید.

دولتی که در اقتصاد این چنین آسان، یک شبه، بند را بر آب داده، مردم را به فلاکت می اندازد بهتر است در چند ماه پایانی از عمر هشت ساله، خاموشی گزیده، آنان را به حال و روز خود واگذارد، تا ژنرال های پولدار اما پیر و خسته خود را برای همیشه از بازگشت دوباره یا ائتلاف با این و آن، نا امید ساخته، بازنشسته نماید تا مردم نیز نفسی کشیده هوای تازه را تجربه کنند.

این حضرات، اگر در مدرسه و  دانشگاه چند واحدی هم، آمار پاس کرده بودند دیگر به خود جرات نمی دادند هنگام توصیف پدیده ها، تنها با تکیه بر یک شاخص کمی گزینش شده، این چنین عوامانه یا تک بعدی به استقبال از تحلیل رویدادهای چندعاملی و پیچیده بروند. خلاصه جیب خالی بازنشستگان و پزعالی دولتمردان، یادآور همان ضرب المثل معروف" آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی" است.

بهتر بود بجای بزرگ جلوه دادن داستان همسان سازی یا رشد 77 درصدی در دریافتی بازنشستگان در سال 99، با اشاره به دیگر شاخص ها ازجمله میانگین، پراکندگی و تقارن در توزیع گفته می شد با تمام این هلپ و تلپ ها و آفتابه لگن ها، میانگین دریافتی بازنشستگان کشوری به زور به مرز 5میلیون و چهارصد هزار تومان رسیده است در حالی که شاخص عبور از  خط فقر در همین مدت از عدد ده میلیون تومان نیز فراتر رفته است.

کیست که نداند تنها دوماه مانده تا انتخابات، ترتیب دادن این دور همی های صنفی با چاشنی "تدوین لایحه دایمی نمودن همسان سازی حقوق بازنشستگان" با حضور برخی از لیدران حزب دولت ساخته "اعتدال و توسعه" پیش از آنکه به کام بازنشستگان باشد در پی آماده باش دادن به  هوادران برای روز موعود است.

قرار بود چنان رونقی در اقتصاد ایجاد کنید که مردم هرگز به این یارانه 45 هزار تومانی فکر نکنند اما شوربختانه چنان کارد را به استخوان رسانده اید که ده ها میلیون یارانه بگیر، برای دریافت آن لحظه شماری کرده، به تقلید از صف مرغ و گوشت، شب واریز شدن آن، پای خودپردازهای بانکی دخیل می بندند.

پایان/