به گزارش برنا؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اهمیت زیادی به مساله روئیت هلال ماه می دهند به گونه ای که کمیته استهلال با متخصصانی برگزیده و دستگاه های مجهز هلال ماه را رصد می کنند که این امر نشان می دهد که معظم له، با جدیت تمام رؤیت هلال ماه را بررسی می کنند.

علمای اهل سنت خراسان شمالی در این بیانیه افزودند: در خصوص روئیت هلال ماه در بین همه مذاهب اسلامی اختلافاتی جزئی وجود دارد، و در این میان حکم حاکم راهکار مهمی است که رفع اختلاف است و برای همه مذاهب قابل قبول است.

در این بیانیه آمده است: در واقع بحث روئیت ماه ممکن است در بسیاری از نقاط گفته شود ولی برای ثبوت این روئیت حتما باید حاکم شرع ما، رهبر معظم انقلاب دستور دهند؛ زیراکه تنها منبع رسمی و قابل اعتماد در اعلان و آغاز ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر، دفتر معظم له است.

روحانیون اهل سنت خراسان شمالی اظهار داشتند: بنابراین ما ائمه جمعه و جماعت مساجد، مدیران و مدرسین مدارس علمیه اهل سنت  استان تاکید می کنیم که براساس احساسات قومی و مذهبی نباید حرفی که مورد قبول نظام اسلامی نیست بیان شود و در این راستا با صراحت اعلام می کنیم در فقه اسلامی، اولی الامر و حاکم اسلامی باید روئیت ماه را تایید و آغاز ماه مبارک رمضان را اعلام کنند.

بیش از ۱۰ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی را ترکمن های اهل سنت تشکل می دهند که در شهرستان های راز و جرگلان، مانه و سملقان و بجنورد سکونت دارند.

 عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرده است که هلال ماه رمضان در غروب روز سه شنبه ۲۴ فروردین رؤیت می‌شود.