شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سکه و ارز

تحلیلی بر بازار سکه و ارز

ناموازنه بودن قیمت اسکناس دلار و نرخ درهم در بازار ارز ریسک آربیتراژ دارد. در بازار سکه نیز روند حباب قیمت از بزرگ به کوچک معکوس است. هر چه قطع کوچک تر است حباب بزرگ می شود.

بانک و بیمه تحلیلی بر بازار سکه و ارز

اندازه نسبی حباب سکه با حرکت به سمت سکه‌های کوچکتر افزایش می‌یابد. یکی از دلایل این امر می‌تواند استقبال افراد با سطوح مالی پایین‌تر از طلا و به طور خاص سکه‌های کوچک باشد که افزایش تقاضای این سکه‌ها را موجب شده است.

در بازار ارز ایران نرخ درهم امارات یکی از مبنای کشف قیمت به حساب می آید و علامتی مهم برای معامله گران است. با توجه به نرخ برابری ثابت درهم به دلار، کافی قیمت ریالی درهم در بازار ارز داخل ضرب در نرخ ثابت آن شود تا قیمت دلار بر پایه درهم به دست آید در نیمه اول بازار امروز نرخ نسبی دلار به درهم در بازار داخل از نرخ ثابت جهانی آن پایین‌تر است، یعنی دلار در بازار داخل نسبت به درهم ارزان است و با توجه به کارکرد طبیعی بازار انتظار می‌رود تقاضای نسبی دلار افزایش و تقاضای نسبی درهم کاهش یابد.

قیمت بازاری و واقعی انواع سکه

سکه امامی در شروع معاملات روز یک شنبه با افزایش ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۱۰ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان معامله شد. با توجه به قیمت دلار و طلای جهانی، نرخ واقعی سکه امامی ۱۰ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان بدست می‌آید. پس قیمت سکه در بازار داخلی تا نیمه روز امروز ۲۳۵ هزار تومان معادل ۲.۳ درصد از قیمت واقعی آن بیشتر است.

قیمت نیم‌سکه نسبت به روز گذشته تغییر نداشت و ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت واقعی نیم سکه با محاسبات مشابه ۵ میلیون و ۹۴ هزار تومان به دست می‌آید. با این حساب قیمت نیم‌سکه در بازار داخل ۱۰۶ هزار تومان، معادل ۲۲ درصد از قیمت واقعی آن بیشتر است.

ربع سکه نیز تغییر قیمت محسوسی نداشت و ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. قیمت سکه ربع ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تومان است. در نتیجه ربع سکه حبابی به اندازه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، معادل ۵۵ درصد قیمت آن دارد.

قیمت سکه گرمی در روز یکشنبه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت واقعی آن یک میلیون و ۲۵۷ هزار تومان است. بنابراین سکه گرمی حبابی به اندازه ۹۴۳ هزار تومان معادل ۷۵ درصد دارد.

در بازار امروز نیز مثل سایر روزها اندازه نسبی حباب انواع سکه با حرکت از سکه امامی به سمت نیم، ربع سکه و سکه گرمی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. یکی از علل این امر می‌تواند افزایش تقاضای سکه‌های کوچک‌تر باشد. در سال گذشته طلا بازدهی بسیار خوبی داشت و افراد از طبقات مختلف به سمت آن جلب شدند و چون قیمت سکه بالا بود، استقبال از سکه‌های کوچکتر بیشتر اتفاق افتاد.

قیمت دلار و درهم

قیمت دلار در شروع معاملات روز یکشنبه ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود و نسبت به روز گذشته حدود ۲۰ تومان افزایش داشت. قیمت درهم امارات نیز ۶ هزار و ۸۴۸ تومان معامله شد. با توجه به اینکه نرخ برابری درهم و دلار معادل ۳.۶۷ و ثابت در نظر گرفته می‌شود، (درهم به دلار میخکوب شده است)، قیمت دلار از این طریق ۲۵ هزار و ۱۳۲ تومان محاسبه می‌شود.

یعنی از این منظر قیمت دلار پایین است و فعال بازار می‌تواند با خرید دلار در بازار داخلی، تبدیل کردن دلار به درهم در بازار منطقه و فروش درهم در بازار داخلی سود کند. این موقعیت نشان می دهد برای آنکه فرصت آربیتراژی از بین برود باید یکی از نرخ ها اصلاح شود یا قیمت اسکناس دلار تعدیل شود یا نرخ حواله درهم پایین بیاید.

منبع: اقتصاد نیوز