شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#بیروت#اتحادیه عرب#سایه

مانور تازه آمریکا با مهره‌های عربی در لبنان/ پشت پرده ورود اتحادیه عرب و مصر به خط بحران بیروت


مانور تازه آمریکا با مهره‌های عربی در لبنان/ پشت پرده ورود اتحادیه عرب و مصر به خط بحران بیروت

صحنه سیاسی لبنان در سایه ناتوانی مسئولان این کشور برای تشکیل دولتی مستقل، تبدیل به میدان سوءاستفاده محور غربی با مهره‌های عربی شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه البناء، در حال حاضر چندین طرف خارجی تلاش می‌کنند تا از طریق نفوذ تاریخیشان در لبنان نظام سیاسی این کشور را مطابق خواسته‌های خودشان شکل دهند.

در این میان دو کشور فرانسه و ایالات متحده با استفاده از مهره‌های داخلی خود در لبنان از گذشته تاکنون نفوذ بالایی در این کشور داشته‌اند؛ اما هیچ یک از آنها موفق به تثبیت مواضع و اهداف خود در لبنان نشدند. در دوره اخیر نیز با توجه به تداوم بحران سیاسی لبنان که ناشی از ناتوانی لبنانی‌ها در تشکیل دولتی ثابت و پایدار است، پاریس و واشنگتن اقدام به ایفای نقش تاریخی خود در این کشور و مداخله در امور داخلی آن کردند.

از چند ماه گذشته تاکنون هیچ یک از برنامه‌های آمریکا و فرانسه در صحنه سیاسی لبنان عملی نشد، البته بحران تشکیل دولت در این کشور همچنان ادامه دارد. در حالی که محور غربی به رهبری پاریس و واشنگتن و با سیاست معروف «چماق و هویج» موفق به اجرای پروژه‌های خود در لبنان و تشکیل دولتی بر اساس تمایل غربی‌ها نشد، این محور اخیراً تصمیم گرفت به طور مستقیم یک محور عربی را وارد صحنه سیاسی لبنان کند.

بر این اساس سفر اخیر «حسام زکی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب و نیز «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر به بیروت و دیدار با مقامات لبنانی در همین راستا صورت گرفت. در واقع ائتلاف فرانسوی- آمریکایی تصمیم گرفته برنامه‌ای که محور غربی قادر به اجرای آن در لبنانی نیست را با ابزار عربی اجرا کند.

آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها معتقدند لبنان در هر صورت یک کشور عربی است، بنابراین غرب می‌تواند با استفاده از یک محور عربی لبنان را به گونه‌ای بازآفرینی کند که تابع سیاست‌های غرب باشد.

در این زمینه تلاش‌های سه جانبه اتحادیه عرب و مصر و ائتلاف آمریکایی -فرانسوی برای برقراری آشتی میان «سعد حریری» نخست وزیر مکلف لبنان به عنوان مهمترین هم پیمان غربی‌ها در این کشور با «میشل عون» رئیس جمهور و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان که ائتلاف هایی با سوریه و جمهوری اسلامی ایران دارند نیز در راستای همین اهداف غرب است.

اما هدف از همه این تلاش‌ها آن است که نیروهای سیاسی لبنان به شکل یکپارچه زیر چتر محور غربی و در موضع مخالف با شرق قرار بگیرند.

اما درباره اینکه فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها واقعا به دنبال یک راه جهت حل بحران سیاسی لبنان هستند یا نه کارشناسان معتقدند هدف کلی محور غربی در لبنان این است که ارتباط این کشور با سه طرف را قطع کند: روسیه و ایران و سوریه.

اما به گفته تحلیلگران، بدون شک این چشم انداز غربی‌ها عملی نخواهد شد؛ چراکه با توجه به پیوند عمیق میان لبنان با سوریه و ایران و روسیه امکان جدا کردن آنها تقریبا محال است. به ویژه اینکه این طرف‌ها پیروزی‌های مشترک زیادی در نبردهای میدانی علیه تروریسم به دست آورده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها در تلاش‌اند تا مانع پیشروی سوریه در شرق فرات شوند تا بدین ترتیب جلوی همکاری نیروهای سوری با نیروهای عراقی در منطقه مرزی البوکمال را بگیرند. همین سناریوی آمریکا درباره روابط ایران و حزب الله لبنان نیز وجود دارد؛ اما واشنگتن تاکنون موفق به جدا کردن هیچ یک از این طرف ها از یکدیگر نشده است.

شواهد حاکی از آن است که فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها واقعاً به دنبال یک راه حل صحیح برای بحران لبنان نیستند و آنها در واقع نقش‌های تحریک آمیزی جهت سوء استفاده از اوضاع لبنان با هدف تضعیف نقش ایران و سوریه و در مقابل، تامین منافع رژیم صهیونیستی در لبنان ایفا می‌کنند. در این میان ورود اتحادیه عرب و مصر به خط بحران سیاسی لبنان ضمن تلاش‌های غرب برای تحقق این اهداف قرار می گیرد.

بر همین اساس ناظران معتقدند که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با کاهش نفوذ روسیه و ایران و سوریه، منطقه را برای همیشه تحت کنترل خود داشته باشند.

در پایان شواهد حاکی از آن است که هرج و مرج سیاسی طولانی‌مدت در لبنان که ناشی از ناتوانی نیروهای سیاسی داخلی در این کشور است، تحت نظارت ایالات متحده و فرانسه ادامه پیدا کرده است. این در حالی است که ایران و سوریه دو نیروی مثبت در لبنان محسوب می‌شود که در تلاش برای کمک به این کشور جهت حل چالش‌های سیاسی و اقتصادی و به ویژه کاهش رنج و درد ملت آن هستند.

اما این جای تاسف دارد که برخی طرف‌های داخلی لبنان نیز کنار فرانسه و آمریکا در سایه خصومت محور غربی علیه محور مقاومت، تن به هرج و مرج سیاسی و پیامدهای بیشمار آن در کشورشان داده‌اند.

انتهای پیام/