به گزارش برنا؛ حسام‌الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با بیان اینکه سال گذشته بودجه اجرایی شدن سند حدود ۱۵۰ میلیون تومان بود، گفت: این بودجه برای  جلسات سیاستگذاری، نظام شاخص‌گذاری، تعیین تولیت، تعیین ذینفعان، تحلیل اقدامات، نوشتن برنامه عملیاتی و نگارش برنامه‌های رصد و نظارت صرف می‌شود.

او با تاکید براینکه این بودجه برای انجام اقدامات منجر به اجرایی شدن سند هزینه می‌شود، گفت: مقدمات کار این سند که نیاز به بودجه نداشته، انجام شده است و اقداماتی در راستای عملیاتی شدن سند احصا شده است. به محض آنکه مشکلاتی که برای تشکیل جلسات اتاق فکر و پیگیری اجرایی سند به خاطر کرونا پدیده آمده است، برطرف شود این سند عملیاتی خواهد شد. جلسات نیز به‌صورت حضوری و مجازی پیگیری خواهد شد.

به گفته رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، سند ملی سالمندان دارای ۶ هدف اصلی شامل ارتقای سطح فرهنگی جامعه در زمینه پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه و حمایت های اجتماعی، توسعه زیرساخت های مورد نیاز امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان است.

علامه افزود: سند ملی سالمندان به بحث هایی مانند معیشت و امنیت درآمد سالمندان از منابع عمومی می پردازد و بر اساس این سند لازم است وظایف دستگاه ها در رابطه با سالمندی در بودجه های آینده، دیده شوند.

 سند ملی سالمندان کشور با امضای معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور که به نوعی تضمین کننده و حامی اجرای این سند ازنظر منابع مالی و برنامه‌ای است و همچنین با امضای رییس شورای ملی سالمندان کشور - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد.

ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان از اهداف سند ملی سالمندان است.

منبع:ایرنا