شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#انتخابات#رئیسی#آیت الله

صندوقچه انتخابات/6

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

انتخابات

متکی:به زودی نامه ای از طرف آیت الله موحدی کرمانی برای تعدادی از نامزدها نوشته و ارسال خواهد شد و از آنها دعوت می شود تا خلاصه برنامه و رئوس مورد نظر خود در انتخابات را اعلام کنند.

سرویس سیاست مشرق - سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. در ستون «صندوقچه انتخابات» به بررسی روزانه اخبار و حواشی انتخاباتی و رصد رسانه‌های داخلی و بررسی رسانه‌های معاند می‌پردازیم.

********

- سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند

روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «همه با هم» نوشت:«سید حسن خمینی مرکز توجه سیاستمداران اصلاح طلب قرار گرفته و از او درخواست شده است که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزد شود. او روز گذشته گفت امروز هیچ امری واجب تر از بازگشت به این شعار امام که گفت «همه با هم» نیست. ایران خیلی بزرگ است و در حد دو یا سه نفر نیست».

همچنین روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «بساط تنگ نظری باید برچیده شود» به نقل از سید حسن خمینی نوشت:«اگر خود مردم تصمیم به مبارزه و مقابله بگیرند در صف می‌ایستند و حتی فقر را هم تحمل می‌کنند. الان هم اصلا مهم نیست چه کسی رئیس جمهور می‌شود؛ بلکه مهم این است که این مردم او را رئیس جمهور کنند. اتفاقا فقط کسی که مردم او را رئیس جمهور کنند می‌تواند به خوبی مقابل آمریکا بایستد و عزتمندانه منافع ملی را تأمین کند».

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

سید حسن خمینی در ادامه گفت:«به نظر من تردید نباید کنیم و باید به گذشته خودمان افتخار کنیم و می‌کنیم. به وضع موجودمان باید معترض باشیم و هستیم، البته باید هم به آینده امیدوار باشیم و همت کنیم».

خبرگزاری فارس نیز در مطلبی نوشت:«مجمع ایثارگران اصلاح طلب به دبیرکلی جواد امام، اخیراً دیداری با سید حسن خمینی تولیت آستان مطهر امام راحل دیداری صورت داده است و طی شنیده‌های خبرنگار فارس سید حسن خمینی در این دیدار برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری 1400 قول مساعد را در صورت لزوم داده است».

- رهامی: یک خاتمی با نگاه نوتر هستم

«محسن رهامی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ثبت نام خواهد کرد، در مصاحبه با خبرآنلاین گفت:«اگر تایید صلاحیت شوم، یک روحانی با حرف های جدیدتر یا یک خاتمی با یک نگاه نوتر در مسائل حقوقی و اجتماعی هستم. یک خاتمی که در عین حال تکنوکرات است، در دانشگاه های داخل و خارج کشور سالها کار کرده، یک وکیل مدافع حرفه ای حقوق شهروندی و مدافع آزادی های اساسی مردم با سابقه بیش از ۳۰ سال در داخل و خارج از کشور هستم. شاید خیلی از افراد این سوابق را نداشته باشند».

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

رهامی در ادامه گفت:«مدل پیشنهادی بنده در ایران مدل کار چینی ها و کره‌ای ها است، روش ماهاتیر محمد در مالزی است. چینی ها از سرمایه گذاران خارجی دعوت کردند و بازگشت سرمایه و سود آن را تضمین کردند تا با سرمایه گذاری آنان اقتصادشان جان بگیرد و در حال حاضر خودشان در حال تبدیل شدن به اقتصاد اول دنیا هستند. کشور ما کشوری ۴ فصل بوده و در تمام فصول قابلیت تولید و کار دارد. نفت، گاز، منابع و معادن بسیاری داریم».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد:«نمی توان دور کشور حصار و دیوار کشید و بدون تعامل جهانی مشکلات را به تنهایی حل کرد. برای بهبود اوضاع اقتصادی، تلاش خود را می کنم تا یک گشایش سیاسی داشته و مانند چین، هندوستان، ژاپن، ویتنام و مالزی با دنیا ارتباط صحیح برقرار کنیم. ژاپن با توجه به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، بدترین نوع جنگ را با آمریکا داشت؛ ولی جنگ قواعد خود را و صلح هم قواعد خودش را دارد».

- روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «رئیسی به پاستور نزدیک می شود» نوشت:«به نظر می‌رسد کاندیداتوری سیدابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 جدی‌تر از هر زمان در فضای سیاسی-رسانه‌ای کشور مطرح است. تکلیف شورای وحدت اصولگرایان که از ماه‌ها پیش روشن شده بود و منوچهر متکی، سخنگوی این شورا بارها اعلام کرده که اولویت آنان رییسی است و قصد دارند از او حمایت کنند».

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«طی روزهای اخیر هم شایعاتی درباره خداحافظی رییسی با قوه قضاییه و همچنین انتصاب جانشین او منتشر شد که اگرچه بلافاصله تکذیب شد اما برخی ناظران همچنان می‌گویند این اخبار و شایعات زمینه‌ساز حضور رییسی هستند».

- دهقان: حق نداریم برای جلب رای، حرف‌هایی بزنیم که می‌دانیم واقعیت ندارد

«حسین دهقان» که پیش از این اعلام کرده بود که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام خواهد کرد، در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که «اشاره کردید به اختیارات رئیس‌جمهور در کشور ما و محدودیت‌هایش شناخت کافی دارید. خیلی‌ها می‌گویند رئیس‌جمهور هیچ‌کاره است و دستش بسته است. شما با این محدودیت‌ها آشنایی دارید» گفت:«بله من می‌گویم کسی که خودش را در معرض رأی مردم قرار می‌دهد، چند کار را نباید انجام دهد».

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

وی افزود:«دنبال فریب‌کاری و تظاهر نباشد. دنبال ارائه ایده آل ها و آرمان‌هایی که خودش هم می‌داند امکان‌پذیر نیست‌، نباشد. با مردم خیلی صریح و روشن صحبت کند، با آنها ارتباط بگیرد، اعتمادشان را جلب کرده و با آنها کار کند. وقتی من انتظاراتی را مطرح می‌کنم که می‌دانم امکان‌پذیر نیست، یک شکاف انتظاراتی ایجاد می‌کنم که هیچ‌وقت قابل پرکردن نیست. خب مردم این وسط مأیوس، عصبانی، ناامید می‌شوند و به انزوا می‌روند که: پس رأی ما چه تأثیری دارد».

دهقان در ادامه گفت:«تأکید می‌کنم ما حق نداریم به خاطر اینکه نظر مردم را جلب کنیم، حرف‌هایی بزنیم که می‌دانیم واقعیت ندارد. من معتقدم رئیس‌جمهور اختیارات کافی را برای اداره کشور دارد. می‌تواند تأثیرگذار بر روند امور باشد. رئیس‌جمهور کافی است اول مسئله را خوب بشناسد، دوم راه‌حل علمی و واقع‌گرایانه نسبت به آن مسئله با توجه به محدودیت‌های خودش داشته باشد و سوم قدرت هماهنگ‌کنندگی و اجماع‌سازی داشته باشد».

- رئیسی و قالیباف دو چهره اصلی اصولگرایان

«مجتبی شاکری» دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حضور سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد چهره‌هایی که در عرصه انتخابات از جبهه اصولگرایان حضور خواهند یافت سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، سعید محمد، سعید جلیلی و محسن رضایی هستند و مردم به برخی از این افراد اقبال بیشتری دارند، چرا که به تناسب موقعیت‌هایی که داشتند در فساد ستیزی، پرچم داری عدالت و ... خودشان را به خوبی نشان داده اند، اما باید اجازه دهیم به زمان ثبت نام نزدیک‌تر شویم تا ببینیم کسانی که مستقیما اعلام نکرده‌اند آیا وارد عرصه می‌شوند یا خیر؟».

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

شاکری در ادامه گفت:«رقبای ما به دنبال این هستند که گزینه مناسب خود را معرفی کنند، جریان اصلاح طلب که به وجود آورنده دولت یازدهم و دوازدهم است نمی‌تواند از مشکلاتی که در حال حاضر در کشور در حوزه‌های مختلف ایجاد شده شانه خالی کند، ناکارآمدی‌هایی که دولت در زمینه معیشت مردم، بیکاری و... داشته اصلا قابل چشم پوشی نیست، هر چند که نامزدهای این جبهه تلاش می‌کنند که ناکارآمدی دولت به پای اصلاح طلبان نوشته نشود».

- رسولی: جهانگیری و عارف تایید صلاحیت می شوند

«حسن رسولی» عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر از کاندیداهای بالقوه کسی را مدنظر دارید که قابلیت تصدی این سمت را داشته باشد و بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، گفت:«به نظر من دست ما خالی نیست و امروز کاندیداهایی که بتوانند از کانال شورای نگهبان عبور کنند به صورت واضح و مشخص آقای دکتر عارف و آقای جهانگیری هستند و این اشخاص از افرادی هستند که قابلیت عبور از صافی شورای نگهبان را دارند نوشت».

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

رسولی در ادامه گفت:«در بین سایر کسانی که اعلام داوطلبی کرده‌اند نیز من همین پیش‌بینی را دارم چرا که معتقدم در جریان انتخابات ریاست جمهوری همانند ادوار گذشته، شورای نگهبان به نمایندگی از کلیت نظام گشاده‌دستانه‌تر از انتخابات مجلس شورای اسلامی برخورد خواهد کرد و در سبد نامزدهای انتخاباتی پیش‌بینی من این است که ما کمافسابق از هردو سلیقه سیاسی کشور نمایندگانی داشته باشیم، البته این که نمایندگان تا چه میزانی بتوانند آرا مردم را کسب کنند بستگی به تغییر و تحولات احتمالی مثبت در جامعه دارد».

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

- ارسال نامه از طرف آیت الله موحدی کرمانی برای رئیسی،قالیباف و رضایی

«منوچهر متکی» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در مصاحبه با خبرگزاری برنا گفت:«در بیستمین جلسه هیات عالی شورای وحدت تعدادی از نامزدها را مصوب کردیم تا گفتگو با آنها آغاز شود. به زودی نامه ای از طرف آیت الله موحدی کرمانی برای تعدادی از نامزدها نوشته و ارسال خواهد شد و از آنها دعوت می شود تا خلاصه برنامه و رئوس مورد نظر خود در انتخابات و همچنین افراد کلیدی مورد نظر برای کابینه را اعلام کنند تا سپس برای گفتگو تنظیم وقت شود».

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

سیدحسن خمینی:بگذاریم مردم رئیس جمهور را تعیین کنند/ روزنامه حامی دولت: رئیسی به پاستور نزدیک می شود

متکی در ادامه گفت:«این نامه ها برای تعدادی از نامزدها از جمله آقایان رییسی، رضایی و قالیباف و تعداد دیگری از نامزدها ارسال خواهد شد. نامه ها به افرادی که در معرض نامزدی انتخابات هستند نوشته می شود و طبیعی است هر یک از مخاطبینی که در پاسخ اعلام کند، نامزد نیست مورد اصرار برای گفتگو نخواهد بود».