شهر خبر

نباید این‌گونه تصور شود که «ستاد ملی مقابله با کرونا» بی‌میل به «راهبرد ایمنی جمعی» نیست!

نباید این‌گونه تصور شود که «ستاد ملی مقابله با کرونا» بی‌میل به «راهبرد ایمنی جمعی» نیست!

نباید این‌گونه تصور شود که «ستاد ملی مقابله با کرونا» بی‌میل به «راهبرد ایمنی جمعی» نیست!
رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت گفت:‌‌ نباید این‌گونه تصور شود که «ستاد ملی مقابله با کرونا» به «ستاد ملی کرونا» تغییر نام داده و بی‌میل به «راهبرد ایمنی جمعی» نیست!

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر خلیل علی‌محمدزاده درباره «نقشه قرمز کرونایی ایران و پیک 4 کووید‌ـ‌19» اظهار کرد: در مقدمه باید عرض کنم کشوری که در مسیر پیشرفت  است باید مراحلی را طی کند، از جمله این مراحل و ابتدایی‌ترین آنها، «تحول فرهنگی» است.

وی ادامه داد: فرهنگ زیربناست؛ اگر سطح و محتوای فرهنگی ارتقا پیدا کند، یکی از دستاوردهای آن این است که همه تسلیم «نظر کارشناسی» می‌شوند.

این پزشک و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی مقام معظم رهبری پروتکل‌های بهداشتی را دقیقاً رعایت می‌کنند و می‌فرمایند «تابع نظر کارشناسی هستند»، چرا باید مدیریت وزارت بهداشت (در حالی که کادر درمان و بهداشت تا پای جان ایستاده‌اند)، مسئولیت ناکامی‌ها را نپذیرد؟ و مکرر بگوید: "ستاد ملی به نظرات ما بی‌توجه است و تصمیمات دیگری اتخاذ می‌کند"! مگر نه این است که اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا باید تابع «نظر کارشناسی» باشند؟!

وی افزود: طی این مدت، ستاد ملی بارها تصمیمی خلاف نظر اکثر عناصر علمی در دانشگاه‌ها و کارشناسان باتجربه اتخاذ کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت تصریح کرد: پیک چهارم کرونا در محدوده اسفند تا خرداد 1400 و از چند ماه قبل پیش‌بینی شده و راه‌حل آن نیز اعمال محدودیت‌های شدید در ترددهای نوروز بود؛ در صورت تداوم بی‌توجهی‌ها، هر اقدامی، حکم نوشدارو بعد از مرگ سهراب را خوهد داشت.

وی اضافه کرد: نباید این‌گونه تصور شود که «ستاد ملی مقابله با کرونا» به «ستاد ملی کرونا» تغییر نام داده و بی‌میل به «راهبرد ایمنی جمعی» نیست! در این صورت، پاسخگویی ازدیاد مرگ‌ومیرها با چه‌کسی یا سازمانی است؟ به این ترتیب و با این سبک مدیریت و تفاوت دیدگاه که در عملکردها مشهود است، متأسفانه همچنان شمارشگر پیک‌ها و نظاره‌گر شدت آنها خواهیم ماند؛ از قدیم گفته‌اند: «هر که باد بکارد، طوفان درو می‌کند.»

علی‌محمدزاده یادآور شد: ‌اپیدمی از آن مفاهیمی نیست که اگر «استراتژی‌های باری‌به‌هرجهت و تسکینی» اجرا کردیم، به نتیجه روشن و اثربخشی منجر شود؛ باید در این صحنه با جدیت و قوی‌تر عمل کنیم و سیاست فعال و تک‌صدایی داشته باشیم؛ این "تک‌صدا" هم جز «نظر کارشناسی» نیست و بخش‌های مختلف حاکمیت و مردم باید آن نظر را پذیرا باشند.

وی گفت: امید آنکه رییس جمهوری بتواند همان‌طور که اشاره کرده است دولت را «بدون کرونا و بدون تحریم» تحویل دهد و دولت آینده قادر باشد گام‌های بعدی را محکم‌تر بردارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم