شهر خبر

یک مقام دولتی در آستانه جدایی از دولت!+جزییات

به گزارش منیبان، این رسانه آمریکایی اقدام سفیر سابق آمریکا در مکزیک راعجیب توصیف کرد اما نوشت یکی از مقام های دولت بایدن گفته بود این کناره گیری از قبل برنامه ریزی شده بود.

خروج جاکوبسن از دولت بایدن در حالی انجام می گیرد که این دولت با سطح بی سابقه ای از تلاش ها برای عبور مرزی دست و پنجه نرم می کند و کاخ سفید نیروهای جدیدی را همچون کامالا هریس معاون رئیس جمهوری  برای مدیریت افزایش عبور مهاجران از مرز آمریکا تعیین کرده است.

جاکوبسن سفیر سابق آمریکا در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود که موافقت کرد به عنوان هماهنگ کننده مرزی در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری بایدن به دولت او ملحق شود. این دوره اواخر ماه جاری میلادی به پایان می رسد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای ضمن اعلام برکناری سزار مرزی آمریکا نوشت: سفیر روبرتا جاکوبسن به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور و هماهنگ کننده مرزهای جنوب غربی در شورای امنیت ملی کمک ارزشمندی به دولت بایدن- هریس کرده است.

کاخ سفید به شکل فزاینده ای بر تلاش برای کاستن از مهاجرت از سوی سه کشور السالوادور، گواتمالا وهندوراس و ریشه کنی مهاجرت از مرز مکزیک به آمریکا تاکید دارد.

بایدن وعده داده ۴ میلیارد دلار به این منطقه برای کاهش فساد، جلوگیری از خشونت، کاهش فقر و گسترش فرصت های توسعه اقتصادی اختصاص دهد.

ماه گذشته رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که هریس، معاونش، نقش پیشتازی را در تلاش های کنترل مرزی ایفا خواهد کرد؛ اقدامی که به گفته مقام های کاخ سفید الگوگرفته از نقش بایدن به عنوان معاون اوباما است و اهمیتی را که دولت او برای مسائل مهاجرتی قائل است نشان می دهد.

جاکوبسن در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت مسئولیت جدید هریس تاثیری در تصمیم او برای کناره گیری از پست خود نداشته است.  

بایدن همچنین به تازگی ریکاردو زونیگا را به عنوان نماینده ویژه در سه کشور ثالث شمالی (السالوادور، گواتمالا وهندوراس) منصوب کرد که  بر اساس آنچه که در بیانه وزارت خارجه آمریکا درباره این انتصاب آمده است بهبود اوضاع در آمریکای مرکزی را هدف قرار می دهد.

مساله مهاجرت موضوع تازه ای در آمریکا نیست و در دولت «دونالد ترامپ»، وی با اتخاذ تصمیم های سختگیرانه در این حوزه ساخت دیوار مرزی با مکزیک را آغاز کرد. اما با روی کار آمدن دولت بایدن وی با صدور چندین فرمان اجرایی از جمله توقف ساخت این دیوار مرزی، مواضعی کاملا متفاوت با رئیس جمهوری پیشین در پیش گرفت. فرمان مهاجرتی بایدن که گفته می شد در روزهای نخست انتظاراتی را در پناهجویان به امید آسانتر شدن شرایط مهاجرت به وجود آورده و بسیاری را از کشورهای آمریکای لاتین روانه مرزهای آمریکا کرده بود، اکنون ظاهرا به نقطه ضعف و بهانه انتقاد از  دولت تازه کار بایدن تبدیل شده است.