شهر خبر

پژوهش های باستان شناسی در غار شوپری شروع شدند

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، پژوهش های باستان شناسی در غار شوپری شروع شدند.

داستان چیست؟

مهدی ایزدی، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: مطالعات غار شوپری در چارچوب پروژه پژوهشی مطالعات پارینه سنگی در گذرگاه نیمروز دریای کاسپی به سرپرستی دکتر الهام قصیدیان از پژوهشگاه موزه نئاندرتال آلمان و بنیاد پژوهش های پارینه سنگی دیارمهر و با همکاری دکتر حسین رمضان پور آغاز شد.

وی با بیان اینکه غار شوپری در جریان بررسی های باستان شناسی سال 1397 در چارچوب طرح پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی کشور شناسایی شده بود، افزود: از آنجایی که این غار از جنبه های مختلف فرهنگی و طبیعی بسیار بااهمیت بوده و متأسفانه در طول سالیان اخیر به دست افراد سودجو مورد تخریب قرار گرفته و با رایزنی های انجام شده با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و با حمایت مالی و فنی بنیاد پژوهش های پارینه سنگی دیار مهر و موزه نئاندرتال، مطالعات به منظور تکمیل پرونده این اثر جهت ثبت آن در لیست آثار ملی آغاز شده است.

معاون میراث فرهنگی از اقدام گروهی از متخصصان داخلی جهت تهیه نقشه غار در واپسین روزهای سال گذشته خبر داد و گفت : فرآیند مستندسازی این غار شامل نقشه برداری دقیق آن با کمک دستگاه توتال استیشن صورت گرفته است.

ایزدی اظهار داشت: با توجه به ساختار درونی غار، دالان های افقی عمیق که برای تخمین عمق آنها نیاز به تجهیزات غارنوردی است و همچنین حجم بسیار فراوان نهشته های رسوبی، این غار احتمالا از قدمت چند میلیون ساله برخوردار است.

وی گفت: داده های باستانی ارزشمند این غار که در بررسی های مقدماتی آن در سال 1397 بدست آمد، از اولویت های پژوهشی پروژه گذرگاه نیمروز دریای کاسپی است که امیدواریم در آینده ای نزدیک با همکاری پژوهشکده باستان شناسی کشور صورت گیرد.

پژوهش های باستان شناسی در غار شوپری شروع شدند