شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#دولت#عربستان سعودی

الأخبار بررسی کرد؛

چرا سفر «حسان دیاب»به عراق لغو شد؟/پشت پرده فشارهای سعودی و حریری

چرا سفر «حسان دیاب»به عراق لغو شد؟/پشت پرده فشارهای سعودی و حریری

روزنامه «الأخبار» با انتشار مطلبی اعلام کرد که سلسله فشارهای «سعد الحریری» و عربستان سعودی به دولت بغداد عامل لغو سفر «حسان دیاب» به عراق بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی «الأخبار» امروز شنبه مطلبی را پیرامون لغو سفر «حسان دیاب» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان به عراق، منتشر کرد. این روزنامه لبنانی در مطلب خود آورده است: برخی طرف های داخلی و خارجی عامل لغو سفر دیاب به عراق بوده اند.

بر اساس این گزارش، روزنامه الاخبار همچنین عنوان کرده است: آنچه که در ظاهر شاهد آن بودیم، صدور بیانیه توسط دفتر نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان بود. در این بیانیه اعلام شد که سفر حسان دیاب به عراق توسط برادران عراقی لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

یکی از اهداف «دیاب» از سفر به عراق، تلاش برای حل‌وفصل بخشی از بحران اقتصادی لبنان بود؛ مسأله‌ای که به مذاق سعودی و حریری خوش نیامد در ادامه مطلب روزنامه الاخبار آمده است: هیأت لبنانی به ریاست حسان دیاب قرار بود به منظور امضای تفاهمنامه های اقتصادی و تجاری با طرف عراقی به بغداد سفر کند. طرف لبنانی به دنبال آن بود تا در جریان سفر به بغداد، یک توافق اولیه را برای دستیابی به ۵۰۰ هزار تُن نفت در برابر خدمات بهداشتی و پزشکی به عراق، به امضا برساند. این میزان نفت در مرحله بعد قرار بود به دو میلیون تُن افزایش یابد.

روزنامه مذکور همچنین عنوان کرده است: هیأت لبنانی می توانست از سفر خود به بغداد در زمینه های دیگر نیز بهره مند شود. به عنوان نمونه، هیأت لبنانی از رهگذر سفر مذکور می توانست بخشی از بحران اقتصادی و کمبود دلار در بانک مرکزی خود را جبران نماید. با این حال، مانع تراشی طرف های داخلی و خارجی مانع از انجام سفر حسان دیاب به عراق شد. به نظر می رسد که طرف های داخلی و خارجی نگران نتایج سفر مذکور بودند.

روزنامه الاخبار تأکید کرد: طبق اطلاعاتی که از منابع آگاه به دست آوردیم، طی روزهای اخیر عربستان سعودی و سعد الحریری فشارهای فراوانی را به دولت بغداد برای لغو سفر حسان دیاب به عراق، اعمال کردند. دولت بغداد نیز در نهایت تسلیم فشارهای مذکور شد و به طرف لبنانی اطلاع داد که در حال حاضر آمادگی میزبانی از او را ندارد.

عربستان سعودی هیچ تمایلی به برون‌رفت لبنان از بحران اقتصادی ندارد؛ کما اینکه حریری نیز در مسیر تأمین منافع ملی لبنان کارشکنی می‌کند در ادامه مطلب روزنامه الاخبار آمده است: مخالفت عربستان سعودی و سعد الحریری با سفر قریب الوقوع دیاب به عراق، دلایل مختلفی داشته است. واقعیت آن است که عربستان سعودی به هیچ وجه خواهان حل و فصل مشکلات کنونی لبنان به ویژه در عرصه اقتصادی نیست.

سعودیها ترجیح می دهند که لبنان همچنان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کند. به همین دلیل است که ریاض در مسیر سفر دیاب به عراق کارشکنی کرد.

الاخبار در ادامه خاطرنشان کرده است: از سوی دیگر، سعد الحریری، نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان نیز به هیچ وجه نمی خواهد حسان دیاب گام مثبتی را در راستای حل و فصل مشکلات این کشور بردارد. او عزم خود را جزم کرده است تا در برابر هرگونه توافقی که دولت پیشبرد امور قصد دارد آن را به منظور تأمین منافع ملی به امضا برساند، بایستد.