شهر خبر

کارخانه تولید اورانیوم فلزی راه‌اندازی می شود/ توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی


کارخانه تولید اورانیوم فلزی راه‌اندازی می شود/ توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مربوط به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که این موضوع صورت گرفته است.

ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه در کمیسیون بر روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نظارت‌های کافی را داریم، گفت: در این راستا به صورت مداوم اطلاعات نحوه اجرای قانون را دریافت می‌کنیم، البته بازدیدهای میدانی نیز از سایت های هسته‌ای کشور داشته و خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم از سوی دولت در حال اجرا شدن است، ادامه داد: ماده 1 این قانون درباره غنی‌سازی 20 درصد بود که انجام شده و اخبار و گزارشات نیز وجود دارد که نسل جدید سانتریفیوژها نیز نصب شده است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: سانتریفیوژهای نسل جدید به مانند ir2m  در برخی از سایت های هسته ای نصب و گاز رسانی به آنها صورت گرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: گام بعدی در این قانون این است که پنج ماه پس از تصویب و لازم الاجرا شدن این قانون باید کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان راه‌اندازی شود.

عمویی عنوان کرد: ماده 6 قانون مربوط به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که این موضوع صورت گرفته و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اطلاع داده شده که نمی تواند بازرسی هایی بر اساس پروتکل الحاقی داشته باشد.

وی اظهار داشت: مجلس بر اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها مصر است و به دقت بر جزئیات اجرای آن نظارت دارد.

انتهای پیام/