شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشست وین

بازتاب گسترده نشست وین در رسانه های غربی

کدخبر: 404575
اقتصاد نیوز : خبرگزاری د پ آ آلمان با عنوان «خوش‌بینی محتاطانه» اخبار مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته را پوشش داد و به نقل از وزیر امور خارجه آلمان گفت‌وگوهای اخیر را سازنده خواند و با این وجود نسبت به جشن زودهنگام هشدار داد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه‌شنبه در وین از سر گرفته شده بود، در روز جمعه (۲۰ فروردین) برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم» و «هسته‌ای» مهم‌ترین دستور کار این نشست بود.

روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از دیپلمات‌ها در مورد ادامه دور دوم از نشست کمیسیون مشترک برجام نوشت که گروه‌های تخصصی تحریم‌ها و غنی‌سازی اورانیوم پیشرفت کرده و دیپلمات‌های ارشد دخیل در این گفتگوها توافق کردند که اقدامات اولیه در دو گروه کاری که برای بازگرداندن ایالات‌متحده و ایران به توافق هسته‌ای برجام انجام می‌شود در هفته آینده نیز ادامه یابد.

اگرچه تاکنون هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و ایالات‌متحده صورت نگرفته، اما دیگر اعضای توافق‌نامه برجام از جمله انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه تحت ریاست اتحادیه اروپا، درگیر نوعی دیپلماسی میانجیگری بین آنها هستند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، یک کارگروه بر چگونگی لغو تحریم‌های شدید اقتصادی که ایالات‌متحده علیه ایران اعمال کرده و با شرایط توافق هسته‌ای مغایرت دارد، متمرکز شده و کارگروه دیگر بر این موضوع متمرکز است که چگونه ایران می‌تواند به محدودیت‌های اورانیوم غنی شده و تولید سانتریفیوژهای با توجه به شرایط برجام بازگردد.

خبرگزاری د پ آ آلمان با عنوان «خوش‌بینی محتاطانه» اخبار مذاکرات هسته‌ای هفته گذشته را پوشش داد و به نقل از وزیر امور خارجه آلمان گفت‌وگوهای اخیر را سازنده خواند و با این وجود نسبت به جشن زودهنگام هشدار داد.

هایکو ماس گفت: تمامی طرف‌ها نشان داده‌اند که آماده‌اند تا با همکاری صمیمانه به هدف مشترک اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران دست یابند. این کار آسانی نیست. تازه در ابتدای مذاکرات فشرده‌ایم.

وزیر امور خارجه آلمان افزود که گفت‌وگوها دربرگیرنده مسائلی بسیار پیچیده بود و دستیابی به راه حل نیازمند وجود اراده مصالحه از جانب تمامی طرف‌هاست.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از مذاکرات وین به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی که نام وی را فاش نساخت، نوشت: با توجه به پیچیدگی‌های فنی جنبه‌های هسته‌ای و ریزه‌کاری‌های حقوقی برداشتن تحریم‌ها، بسیار خوش‌بینانه است که ظرف دو سه هفته آینده به توافقی دست یابیم.

برخی از دیپلمات‌های اروپایی امیدوارند که توافق پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران حاصل شود وگرنه ممکن است گفت‌وگوها تا اواخر سال میلادی جاری به تعویق افتد.

به نوشته رویترز، محدودیت‌های هسته‌ای ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا محور اصلی اختلاف‌های تهران و واشنگتن را در مذاکرات وین تشکیل می‌دهد و هر دو کشور موضع سرسختانه‌ای در مذاکرات وین در مورد نحوه ازسرگیری پایبندی کامل به برجام در پیش گرفتند.

در حالیکه واشنگتن ابراز آمادگی کرده که تحریم‌های ناسازگار با برجام را بردارد، تهران خواهان برداشته شدن تمام تحریم‌هایی است که در دوره دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده‌اند.

تارنمای بخش انگلیسی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز با اشاره به گفته‌هایند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که از آمادگی این کشور برای برداشتن تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام سخن گفته بود نوشت: ممکن است ایران و آمریکا بر سر معنی «ناسازگار» دچار اختلاف شوند. واشنگتن ممکن است آماده برداشتن تمامی تحریم‌های مورد نظر مسئولان ایرانی نباشند.

دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ تحریم‌هایی را ذیل موضوع نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم علیه اشخاص حقیقی و حقوقی‌ای که پیشتر تحریم شده بودند وضع کرد و با این اقدام خود تلاش کرد تا بازگشت جو بایدن به برجام را دشوار سازد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: واشنگتن در گفت‌وگوهای وین ایده‌های «بسیار جدی» در مورد چگونگی احیای توافق هسته‌ای به ایران ارائه داد و منتظر است تهران نیز از خود جدیت نشان دهد.

این مقام ناشناس دولت آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد: تیم ایالات‌متحده ایده بسیار جدی مطرح کرده و برای بازگشت به تعهدات برجامی خود جدیت نشان داده است، اگر ایران نیز به تعهدات خود بازگردد.

مقام آمریکایی افزود، ایالات‌متحده منتظر «پاسخ متقابل» ایران است.

وی همچنین مدعی شد، ما نشانه‌هایی از آن را دیدیم اما مطمئناً کافی نیست. هنوز این سؤال مطرح است که آیا ایران تمایل دارد رویکردی را انجام دهد که ایالات‌متحده اتخاذ کرده تا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند.

نشریه فرانسوی لوفیگارو نوشت: ایران قصد دارد لغو تحریم‌های آمریکا را با انجام صادرات نفت و انجام معاملات بانکی بین‌المللی راستی آزمایی نماید.

لوفیگارو ضمن اشاره به نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین تصریح کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته که آماده است تا از تصمیم رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، «دونالد ترامپ»، عقب‌نشینی کند، اما اختلافات همچنان ادامه دارد.

این روزنامه افزود: مطابق موضع رسمی ایران که در ماه فوریه از سوی رهبر معظم ایران اعلام شده است، ایران تنها هنگامی که راستی آزمایی کند «تمام تحریم‌ها»، «واقعاً برداشته شده‌اند»، به تعهدات خود در سال ۲۰۱۵ باز خواهد گشت.

روزنامه ال پاییس اسپانیا نیز در مقاله‌ای با اشاره به برگزاری دو دور نشست اعضای کمیسیون برجام در وین نوشت: دیپلماسی و چندجانبه گرایی در حال بازگشت است و باید برای احیای برجام عجله کرد.

ال پاییس ادامه داد: به اندازه‌ای زمان باقی مانده که دیپلمات‌های واشنگتن و اروپا توافق هسته‌ای امضا شده از سوی اوباما که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده را احیا کنند.

ال پاییس افزود: دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد. مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی کنونی همان‌هایی هستند که در سال ۲۰۱۳ و با به روی کار آمدن حسن روحانی، توافق را امضا کردند.

به نوشته این روزنامه اسپانیایی، دیپلماسی و چند جانبه گرایی در حال بازگشت هستند. با بازگشت چین و روسیه به همان کشتی‌ای که اروپا و آمریکا در آن قرار دارند، فاجعه تشدید یک جنگ سرد جدید منتفی می‌گردد.