شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب

روایت بانوان اندیمشکی از رختشویی در «حوض خون»


روایت بانوان اندیمشکی از رختشویی در «حوض خون»

کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس به قلم فاطمه‌سادات میرعالی توسط انتشارات راه یار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کتاب «حوض خون»؛ روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دفاع مقدس که تدوین و نگارش آن برعهده فاطمه‌سادات میرعالی بوده است، به همت انتشارات راه یار منتشر و راهی بازار نشر شد.

«حوض خون»، خاطرات و روایت‌های 64 تن از بانوان اندیمشکی درباره فعالیتشان در بخش رختشویی البسه رزمندگان دفاع مقدس است که فاطمه‌سادات میرعالی، زهرا بختور، سمانه نیکدل، سمیه تتر، نسرین تتر، مهناز الفتی‌پور، آمنه لهراسبی و نرگس میردورقی تحقیق آن را برعهده داشته‌اند.

فاطمه‌سادات میرعالی که علاوه بر تحقیق، تدوین کتاب را هم برعهده داشته است، در بخشی از مقدمه خود درباره راویان کتاب این‌طور نوشته است: «اولِ مصاحبه‌‌ها درد و زجر‌‌شان توی ذهنم پررنگ‌‌ بود، اما انتهای مصاحبه وقتی متوجه می‌‌شدم هنوز حاضر هستند پای انقلاب جان بدهند، وقتی تلاش می‌‌کردند راهی برای شستن لباس‌‌های رزمندگان جبهۀ مقاومت پیدا کنند و بعضی از‌‌ آن‌‌ها از من می‌‌پرسیدند «راهی سراغ نداری بریم سوریه لباس رزمنده‌‌ها رو بشوریم؟»، معادلات ذهنم دربارۀ اینکه افرادی زجرکشیده هستند به هم می‌‌خورد. خانم‌‌های رخت‌شویی با وجود همۀ سختی‌‌ها و دردهایی که دیده‌‌اند و از نزدیک تکه‌‌های بدن شهدا را لمس کرده‌‌اند، روح زینبی دارند و با بیان تمام تلخی‌‌ها، از شستن لباس رزمنده‌‌ها به‌‌زیبایی یاد می‌‌کنند. اگر غیر از این بود، اکنون با وجود ناتوانی، باز پای ثابت فعالیت‌‌های انقلاب نبودند.»

در پشت جلد نیز که بخشی از کتاب آمده است، می‌خوانیم: «زیر نور لامپ حوض‌‌های پر از خون را دیدم. هر روز آن صحنه‌‌ها را می‌‌دیدم. ولی آن ‌‌بار، توی تاریکی و سکوت شب، خیلی عجیب و دردناک بود. سرخی خون زیر نور لامپ برق می‌‌زد. نمی‌‌خواستم باورش کنم. چند بار چشم‌‌هایم را بازوبسته کردم. به‌‌جای آب تلألؤ خون را می‌‌دیدم. جگرم سوخت. دیدم ننه‌‌غلام و زهرا هم مثل من روی حوض خون ماتشان برده.»

همچنین در بخش ضمیمه کتاب، تصویر راویان کتاب به همراه تصاویری از فعالیت‌های این بانوان اندیمشکی در دفاع مقدس، شهدای منتسب به آنها و همچنین بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک به عنوان محل رختشویی البسه رزمندگان آمده است.

کتاب «حوض خون» که حاصل همکاری دفتر تاریخ شفاهی اندیمشک و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است، در 504صفحه، شمارگان هزار نسخه و با قیمت 70هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

علاقه‌مندان علاوه بر کتابفروشی‌ها، می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر @raheyarpub و سایت vaketab.ir نسبت به سفارش کتاب اقدام کنند. همچنین در صورت نیاز می‌‎توانند با شماره 02142795454 تماس بگیرند.

انتهای پیام/