شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گرد و غبار

زمین سالانه میزبان بیش از ۵۲۰۰ تن گرد و غبار فرازمینی است

زمین سالانه میزبان بیش از ۵۲۰۰ تن گرد و غبار فرازمینی است

ایسنا/خراسان رضوی هر ساله سیاره ما با گرد و غبار ناشی از ستاره‌های دنباله‌دار و سیارک‌ها روبرو می‌شود. همچنین این ذرات گرد و غبار بین سیاره‌ای از جو ما عبور کرده و به ستاره‌های دیگر شلیک می‌شوند. برخی از آنها نیز به‌صورت میکرو شهاب سنگ‌ها به زمین می‌رسند.

به نقل از ساینس، برنامه بین‌المللی که نزدیک ۲۰ سال توسط دانشمندان موسسه CNRS، دانشگاه Paris-Saclay  و موزه ملی تاریخ طبیعی با حمایت موسسه قطبی فرانسه انجام شده، تعیین کرده که سالانه ۵۲۰۰ تن از این گرد و غبارها به زمین می‌رسند.

ریز شهاب سنگ‌ها همیشه روی سیاره ما فروریختند. این ذرات گرد و غبار سیاره‌ای حاصل از ستاره‌های دنباله‌دار یا سیارک‌ها، ذراتی از چند دهم تا صدم میلی‌متر هستند که از جو عبور کرده و به سطح زمین رسیده‌اند.

برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل این میکرو شهاب سنگ‌ها، ۶ عملیات تحت هدایت ژان دوپرات، محقق CNRS طی دو دهه گذشته در نزدیکی ایستگاه کنکوردیا-ایتالیا (گنبد C)، واقع در ۱۱۰۰ کیلومتری ساحل Adélie Land  در قلب قطب جنوب انجام شده است. علت انتخاب این منطقه کم بودن میزان تجمع برف و نبود غبارهای زمینی است که یک مکان ایده‌آل برای جمع‌آوری فراهم کرده است.

دراین تحقیقات به اندازه کافی ذرات فرازمینی (اندازه ۳۰ تا ۲۰۰ میکرومتر) جمع‌آوری شده است تا ریزش سالانه آنها اندازه‌گیری شود که مربوط به جرم جمع‌شده در زمین در هر متر مربع در سال است.

اگر این نتایج در کل سیاره اعمال شود، کل ریزش سالانه ریز شهاب سنگ‌ها ۵۲۰۰ تن در سال است. این منبع اصلی مواد فرازمینی در سیاره ماست که بسیار بیشتر از اجسام بزرگتر مانند شهاب سنگ‌ها  است که ریزش آنها کمتر از ۱۰ تن در سال است.

مقایسه ریزش میکرو شهاب سنگ‌ها با پیش‌بینی‌های نظری تایید می‌کند که بیشتر ریز شهاب سنگ‌ها از ستاره‌های دنباله‌دار (۸۰درصد) و بقیه از سیارک‌ها می‌آیند.

این اطلاعات ارزشمندی برای درک بهتر نقش این ذرات گرد و غبار بین سیاره‌ای در تامین آب و مولکول‌های کربن در زمین جوان است.

شایان ذکر است که این مطالعه از ۱۵ آوریل در نشریه Earth & Planetary Science Letters در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام