به گزارش برنا، دکتر روحانی، رئیس جمهور، در مراسم آیین بهره برداری از دستاوردهای صنعت هسته ای در سال روز ملی فناوری هسته ای گفت: بسیار خوشحالم که افتتاح امروز با افتتاح های دیگر متفاوت است. این فناوری از دیدگاه جهانیان حساس است اگر به اعتقادات و اخلاق کشور توجه کنند نباید حساسیت داشته باشند. چون خودشان از این فناوری به جهات دیگر استفاده کردند ما را هم در ردیف و سلسله خود قرار می دهند. ایران از اول اهدافش روشن بوده و از این فناوری در بخش های مختلف کشور استفاده و بهره برداری می شود. اگر این تفکر در ذهن آنها نبود این مشکلات عبور می کردیم «کافر همه را به کیش خود پندارد.»  هنوز هم داریم با دنیا حرف می زنیم تا دست از اقدامات غیرقانونی خود بردارند زیرا آنها تفکری دارند و بر مبنای آن برای خودشان دردسر و نگرانی درست می کنند. همه فعالیت های هسته ای ما صلح آمیز بوده و برای اهداف غیرنظامی است.

بخشی از اظهارات رئیس جمهور به شرح زیر است:

ما دنبال اهداف صلح آمیز در این زمینه هستیم. دو اقدام مهم در زمینه هسته ای در دولت تدبیر و امید انجام دادیم. قبل از تشکیل دولت یازدهم فعالیت ما در غنی سازی از دید آنها (غربی ها) غیرقانونی بود هرچند بی جهت بود، 6 الی 7 قطعنامه علیه ما صادر کرده بودند تا غنی سازی را کامل متوقف کنیم، با تلاش های صورت گرفته قطعنامه ها به زباله دان تاریخ رفت و فعالیت ایران از سال 94 قانونی شد. یکی از آثار برجام این بود که صنعت و فناوری هسته ای را به طور کامل قانونی کرد و حق ملت ایران را باز ستاند. نکته دوم اینکه این فناوری را توسعه دادیم به دروغ گفتند در برجام پولها را گرفتند و تحریم فلزات و بیمه را برداشتند ولی در عوض فناوری را تقدیم خارجی ها کردند و معامله کردند؛ این یک دروغ عظیم و بزرگ بود. مردم می دانستند اما فقط اقلیتی شک داشتند مجلس یازدهم مصوبه ای گذراند و تکالیفی را برای سازمان انرژی اتمی مشخص کرد، این تکالیف نشان داد که این حرف دروغ است. وقتی به سازمان انرژی می گویند زنجیره IR6 می خواهیم بلافاصله این اتفاق می افتد.

یکی از افتخارات دولت توسعه فناوری در زمینه هسته ای است.

عهد ما با دنیا NPT بود. دولت ها در این معاهده متعهد می شوند که فعالیت آنها صرفا صلح آمیز باشد، دوم اینکه فعالیت صلح آمیز انجام دهند به اضافه اینکه دنیا و آژانس به آن کشور کمک کند این یکی از مطالبات ماست. آیا شما در بخش ایزوتوپ پایدار، سانتریفیوژ که صلح آمیز هست کمکی به ما کردید؟ آژانس که فقط برای بازدید و گزارش نیست یکی از کارهای آژانس کمک و حمایت است این طلب ما از جهان، آژانس و کشورهای جهان است. شما بدهکار ما هستید؛ طلبکار ما نیستید. ما کشوری هستیم که در زمینه غنی سازی روی پای خود ایستادیم. در اداره راکتور بوشهر که برق تولید می کند روی پای خود ایستاده ایم انشاالله در ساخت نیروگاه های پر قدرت هم روی پای خود می ایستیم.

133 دستاورد بزرگ از پارسال به امسال داشتیم از همه تشکر می کنم، ملت ما هم قدردان هستند.