شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#شب عید#کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

جولان هولناک کرونا در 12 استان کشور/ موج چهارم کرونا را خریدهای شب عید و دید و بازدیدها ایجاد کردند/ وجود ۲۵۷ شهر قرمز در کشور

به گزارش منیبان؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه استانها با موج سنگین ابتلا به کرونا مواجه هستند. اکثر بیمارستان‌ها شلوغ شده و تعداد مراجعان زیاد است. استانهایی هم داریم که تازه از موج قبلی رها شده بودند و دوباره درگیر موج جدید شدند.

او افزود: عوامل مختلفی در شکل گیری این موج جدیدی نقش داشته است. قبل از سال تحویل و از نیمه اسفند خریدهای شب عید و دید و بازدیدها، افت شاخص رعایت پروتکل‌ها که متاسفانه به زیر ۶۰ درصد سقوط کرد و عوامل مختلف دست به دست هم داد که این موج شکل گرفت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: از طرف دیگر دورهمی ها، عید دیدنی ها، رفتن به مهمانی ها و رستوران‌ها و تعدد مراسم عروسی و عزا از عوامل اصلی دیگری بود که باعث شکل گیری موج جدید کرونا بود. عامل مهم دیگر نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها وجود ویروس جهش یافته انگلیسی است که اکنون نوع غالب ویروس در ایران است. 

رئیسی گفت: در ۱۲ استان شیب بسیار تندی داریم که اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، لرستان مرکزی و قم از جمله این استانها هستند و باید به شدت مراقبت کرد تا بتوانیم از میزان خسارت کم کنیم. در برخی استانها که ۱۱ استان هستند، شیب تند است اما به تندی ۱۲ استان قبلی نیست اما وارد موج چهارم شده اند و شیب صعودی این استانها در حال تند شدن است و هفته های سختی را پیش رو داریم. ایلام البرز، آذربایجان غربی، سمنان، تهران خراسان رضوی، چهار محال و بختیاری و کرمان نیز شیب تندی دارند.

او ادامه داد: استانهایی هم داریم که موج جدید کرونا را به تازگی تجربه می‌کنند و تازه از موج قبلی گذشته بودند و فشار سنگینی را پشت سر گذاشتند. گیلان، مازندران، خوزستان به رغم اینکه در یکی دو ماهه به شدت درگیر بود اما بقیه شهرهای این استان ها به شدت درگیر هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت عنوان کرد: چهار استان در ابتدای موج جدید کرونا هستند و شاید با رعایت شدید پروتکل ها بتوانطوری عمل کرد که مانند بقیه استانها درگیر نشوند. یزد، کهگیلویه و بویر احمد، گلستان، سیستان و بلوچستان و به اضافه استان هرمزگان در این وضعیت هستند، در مجموع ۲۵۷ شهر قرمز ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی هستند.رعایت پروتکل ها به ۵۶ درصد رسیده که بسیار پایین است.

او ادامه داد: از امروز به مدت ۱۰ روز طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها بر اساس رنگ بندی شهرها در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال می شود. در شهرهای قرمز به جز گروه مشاغل یک که بسیار ضروری هستند بقیه مشاغل تعطیل است. در شهرهای نارنجی فقط مشاغل گروه یک و دو می توانند فعالیت کنند، در شهرهای زرد، مشاغل گروه یک، دو و سه می توانند فعالیت کنند و در شهرهای آبی، مشاغل گروه چهار تعطیل است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: حتما در این مرحله از اپیدمی مهمترین کار این پرهیز از حضور در جمع است. در جایی که فضای سربسته است و تهویه نامناسب دارد احتمال انتقال بیماری بسیار بالاست برای مثال ثابت شده که رستوران‌ها به خصوص در صورت نشستن در رستوران و غذا خوردن از مراکز مهم انتقال بیماری است مانند مهمانی ها و دورهمی هایی که در خانواده ها شکل می گیرد.

رئیسی در پایان تاکید کرد: موارد زیادی داریم که یک نفر با علایم خفیف در یک مهمانی بیش از ۲۰ نفر یا ۳۰ نفر را مبتلا کرده است. امیدواریم با رعایت پروتکل ها بتوانیم از میزان خسارت، ابتلا و مرگ و میر در کشور کم کنیم. این تجربه را در آبان و آذر داشتیم و با تعطیل سراسری بر اساس مدیریت هوشمند توانستیم وضعیت را کنترل کنیم البته که در سایر کشورها هم همین طور است و موج جدید همه کشورها را درگیر می‌کند امیدواریم  بنابراین باید با رعایت پروتکل‌ها سلامت همه را در کشور حفظ کنیم.