چگونگی دریافت وام سهام عدالت

وام سهام عدالت با هدف افزایش نقدینگی سهامداران عدالت ارائه می شود تا سهامداران بدون نیاز به فروش سهام عدالت خود بتوانند پول و وجه نقد مورد نیاز خود را برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود تهیه کنند. وام سهام عدالت در قالب کارت های اعتباری به سهامداران اعطا می شود. وام سهام عدالت به ازاری هر برگه سهام عدالت یک میلیونی مبلغ 14 میلیون تومان خواهد بود. برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانک ها نیست. 

یکی از مزایای وام سهام عدالت این است که برای اخذ آن نیازی به ضامن ندارید و خود برگه سهام عدالت پشتوانه ضمانت این وام است. در ادامه جزئیات بیشتر از شرایط و نحوه دریافت وام سهام عدالت را مورد بررسی قرار دادیم.

سهامداران عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند، تنها در صورتی می توانند کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنند که تمام سهام عدالتشان را نزد خود نگه داشته اند و در صورت حتی فروش یک سهم از پرتفوی خود دیگر نمی توانند کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنند. 

مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را تشریح کرد.

 سمیه محمدی  با بیان اینکه رونمایی از کارت اعتباری سهام عدالت توسط مراجع بالادستی صورت گرفته است، اظهار کرد: برخی بانکها زیرساختها راپیاده سازی و برخی پیاده سازی نکردند. تا قبل از ایام نوروز دو بانک ملی و تجارت زیرساختهای لازم را پیاده سازی کرده بودند و تا دو هفته مانده به سال نو بیش از ۳۰۰۰ درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم یا روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، به سمت شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق آن انجام شد.

نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

 

وی ادامه داد: در اعطای کارت اعتباری سهام عدالت نکاتی وجود دارد که سهامداران باید دقت کنند. نخست آنکه، سهام دارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند. نکته دیگر اینکه اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند.

شرط مهم و لازم برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه فرایند تسهیلات کمی زمان‌بر است، گفت:  این فرایند در بانک های ملی و تجارت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز نیست سهامدار مراجعه حضوری داشته باشد. البته سهامدار حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.

کارت اعتباری سهام عدالت را از کجا دریافت کنیم؟

محمدی ادامه داد: کارت اعتباری هم فیزیکی نیست بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. برای مثال فردی که از بانک ملی کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کرده است، می‌تواند به فروشگاه طرف قرارداد بانک ملی مراجعه و خرید کند. فردی که بانک تجارت را انتخاب کرده است هم می‌تواند به هر فروشگاهی مراجعه کند.

کدام بانک ها کارت اعتباری سهام عدالت صادر می کنند؟

وی به این سوال که آیا فقط دو بانک مذکور کارت اعتباری سهام عدالت را صادر می‌کنند؟ پاسخ داد: با مابقی بانکها هم تفاهم نامه منعقد شده است. کار حساس و زمان‌بر است و بانکها باید جوانب و ریسک‌ها را بسنجند که همین موضوع سرعت کار را کند می‌کند. حدود ۱۰ بانک کار را به صورت موازی پیش می‌برند و مشمولان هم بین بانک‌ها حق انتخاب دارند. البته افرادی که روش مستقیم را برگزیده‌اند باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کنند.

مبلغ کارت های اعتباری سهام عدالت 

به گفته مدیر پروژه کارت های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی، به طور کلی ۶۰ درصد دارایی سهامداران قابل معامله است و بانک بر مبنای همین ۶۰ درصد کارت اعتباری صادر می‌کند.

 

مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت

محمدی تاکید کرد که شماره موبایل فرد خواهان کارت اعتباری باید با نام خود فرد مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی که در بانک ثبت کرده است باید کامل و جامع باشد. شماره تلفن ۱۵۶۹ نیز به طور شبانه روزی پاسخگوی سوالات مشمولان است.

زمان بازپرداخت کارت اعتباری سهام عدالت/ ضامن مورد نیاز 

بر اساس این گزارش، آغاز پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت از ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد. مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات سه ساله است و هیچگونه مدرک یا ضامنی غیر از مدارک هویتی نیاز نیست و سهام عدالت ضامن این وام  خواهد شد.

بت نام اینترنتی برای وام خرد بدون حضور به شعب بانک

مهدی نعمتی مدیر روابط عمومی شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره فرایند اخد کارت اعتباری کالا توسط سهامداران عدالت گفت: دارندگان کارت سهام عدالت (آنهایی که سهامشان را نفروخته اند) به راحتی می توانند بدون حضور در بانک و به صورت اینترنتی اقدام به ثبت نام دریافت کارت اعتباری کنند و از مزایای این طرح به خوبی استفاده کنند.

زیرساخت های فنی فرایند ارایه کارت اعتباری خرید کالا برای خیلی از بانک ها فراهم شده است و قرار است به زودی بانک های صادرات، آینده، کارآفرین و پاسارگاد نیز به جرگه بانک های ارایه دهنده کارت اعتباری سهام عدالت به مشمولان بپیوندند

وی با بیان اینکه فعلا ۲ بانک ملی و تجارت اقدام به ارایه کارت اعتباری سهام عدالت به مشمولان کرده اند، اظهارداشت: زیرساخت های فنی فرایند ارایه کارت اعتباری خرید کالا برای خیلی از بانک های فراهم شده است و قرار است و به زودی بانک های صادرات، آینده، کارآفرین و پاسارگاد نیز به جرگه بانک های ارایه دهنده کارت اعتباری سهام عدالت به مشمولان می پیوندند.

۳ تا ۵ روزه می توان کارت اعتباری خرید کالا گرفت

این مقام مسئول به فرایند چگونگی ثبت نام و دریافت کارت اعتباری اشاره کرد و افزود: مشمولان از طریق اپلیکیشن‌های بانک به راحتی می توانند اقدام به ثبت نام و درخواست وام یا کارت اعتباری کنند، طوری که از زمان ثبت نام تا دریافت کارت اعتباری پس از استعلام ۳ تا ۵ روز زمان می برد.  

چنانچه گیرنده وام سهام عدالت اقدام به دریافت کارت اعتباری و یا وام کند و آن منابع را کمتر از یک ماه بکار گرفته و دوباره به بانک برگرداند سودی به آن تعلق نمی گیرد اما در صورت استفاده از آن بیش از یک ماه مشمول پرداخت سود ۱۸ درصدی بانک خواهد شد

وی ادامه داد: چنانچه گیرنده وام سهام عدالت اقدام به دریافت کارت اعتباری و یا وام کند و آن منابع را کمتر از یک ماه بکار گرفته و دوباره به بانک برگرداند سودی به آن تعلق نمی گیرد اما در صورت استفاده از آن بیش از یک ماه مشمول پرداخت سود ۱۸ درصدی بانک خواهد شد.

نعمتی درباره اینکه گفته می شود آن دسته از مشمولان سهام عدالتی که می خواهند برای دریافت کارت اعتباری اقدام به ثبت نام کنند حتما باید کارت ملی جدید داشته باشند، سرنوشت افراد که هنوز کارت ملی آنها تعویض نشده است در این زمینه چه خواهد شد گفت: این افراد باید از شماره سریال برگه ای که از ثبت احوال برای تحویل و یا ثبت نام تعویض کارت گرفته اند می توانند استفاده کنند.

مشمولان سهام عدالت برای دیافت کارت اعتباری باید در بانک های تعریف شده حساب باز کنند

سئوال خیلی از سهامداران عدالت این است که آیا برای ثبت نام کارت اعتبار سهام عدالت باید در بانک های ملی و تجارت که هم اکنون درحال خدمات رسانی به سهامداران عدالت برای دربافت کارت اعتباری هستند باید حساب باز کنند؟ باید گفت که افراد باید در هر یک از این ۲ بانک، حساب داشته باشند و از طریق اپلیکیشن‌های بانک اقدام به ثبت نام کنند، اما نکته‌ای که سهامداران باید به آن توجه کنند این است که حتما باید کارت ملی جدید داشته باشند.  

همچنین محمدی مدیر پروژه کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این خصوص گفت: همه سهامداران عدالت، که روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده اند می‌توانند از کارت اعتباری سهام عدالت استفاده کنند این درحالی است که این افراد  باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کنند و احراز هویت شوند و بعد در بانک ثبت نام کنند. با این وجود مشمولان سهام عدالت، که شرایط عمومی دریافت تسهیلات را در بانک‌ها دارند، می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد. این افراد باید قبل از ورود به سامانه بانک، حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند

به گفته وی یکی از شرایط دریافت تسهیلات سهام عدالت این است که سهام فرد نباید توقیف شده باشد. این افراد باید قبل از ورود به سامانه بانک، حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند. حال با توجه به زمان معاملاتی بورس، افرادی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند حتما در روزهای کاری و در ساعت ۸ صبح تا ۱۶ اقدام به ثبت نام کنند تا فرایند توثیق سهام، سریعتر انجام شود.

محمدی همچنین درباره محاسبه مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت گفت: بطور مثال امروز ارزش ۶۰ درصد سهام عدالت ۶ میلیون تومان است و بانک ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت را کارت اعتباری می‌دهد.

سهام ارزشمند عدالت خود را مفت نفروشید

اسماعیل غلامی، معاون پیشین سازمان خصوصی سازی  گفت: ارزش سهام عدالت خیلی بالاست چرا که این سهام جزو سهام شرکتهای بزرگ سودآوری هستند که سهامداران آن می توانند در آینده از این سهام به خوبی استفاده کنند در چنین شرایطی سهامداران عدالت نباید اقدام به فروش سهامشان کنند چرا که خریداران این نوع سهام چون به خوبی می دانند سهام عدالت سودوری بالای در آینده دارد بنابراین آن را ارزان می خرند و دست سهامداران را از بازار سودآور بورس که در صورت رونق بخشی به خوبی متحول می شود را به نفع خود کوتاه می کنند.

بنا به این گزارش، هدف از اعطای کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت، افزایش نقدینگی سهامداران بود. بر این اساس شرکت سپرده گذاری مرکزی از سوی شورای عالی بورس و بانک مرکزی، فرایند اعطای توثیق سهام عدالت را انجام می‌دهد. تاکنون بیش از ۶ هزار درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت به شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق شد. در حال حاضر ۲ بانک ملی و تجارت زیرساخت های لازم را انجام داده اند بطوریکه بانک ملی اسفند ماه ۹۹ و بانک تجارت از ۷ فروردین ۱۴۰۰ اقدام به پرداخت تسهیلات به سهامداران کرده اند.

آیا وام سهام عدالت پول نقد است؟

ثبت نام برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت به صورت غیرحضوری و با مراجعه به سامانه بانکی انجام می‌شود؛ برای روش ثبت نام و دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، هر دو گروه دارندگان سهام، یعنی گروه مدیریت مستقیم و گروه مدیریت غیرمستقیم می‌توانند با مراجعه به درگاه‌های بانکی معرفی شده و ثبت‌نام در سامانه سجام نسبت به درخواست کارت اعتباری اقدام کنند.

گفتنی است که مهم‌ترین ویژگی این کارت‌ها آن است که سهام عدالت ضامن این وام خواهد بود. و دیگر نیاز به ضامن نیست؛ نرخ سودی که برای این کارت‌های اعتباری در نظر گرفته شده، ۱۸ درصد است و در صورتی که متقاضیان طی یک ماه تسهیلات دریافت شده را پرداخت کند، کارمزد به تسهیلات آنان اضافه نخواهد شد.

 

وام سهام عدالت، نیاز به ضامن ندارد

از خرداد سال ۹۹ آزادسازی سهام عدالت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام و ۶۰ درصد سهام آزاد و قابل معامله شد؛ موضوعی که تقریباً با استقبال روبرو شد؛ اکنون با تحقق این خبر، سهامداران می‌توانند سهام خود را در ضمانت بانک گذاشته و کارت اعتباری دریافت کنند؛ به عبارتی وثیقه‌ای که افراد برای دریافت وام‌های معمول نیاز دارند برای دریافت این وام، لازم نیست زیرا سهامداران عدالت می‌توانند با وثیقه کردن برگه‌های سهام خود، این تسهیلات را دریافت کنند.

این اقدام بر اساس اظهارات سمیه محمدی، مدیر پروژه کارت اعتباری شرکت سمات، با هدف ایجاد مشوق برای نگهداری اوراق سهام عدالت و همچنین ارائه تسهیلات به کسانی که این برگه‌ها را نگه‌داری می‌کنند، ایجاد شده است.

در این خصوص علی ردانی، کارشناس بانک تجارت اظهار می‌کند: دریافت وام سهام عدالت از طریق سامانه‌های بانکی تجارت و ملی امکان‌پذیر است؛ مدارک مورد نیاز بارگذاری شناسنامه و کارت ملی است که بلافاصله اگر سیم‌کارت به نام افراد باشد شماره تائید پیامک می‌شود؛ لازم به ذکر است که این شماره باید در سامانه ثبت شود.

وی ادامه می‌دهد: مرحله بعد آن است که سامانه مذکور به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مرتبط می‌شود و مراحل بعدی صدور کارت اعتباری برای سهامدار عدالت به انجام می‌رسد.

این کارشناس تصریح می‌کند: لازم است متقاضیان وام سهام عدالت به چند نکته توجه داشته باشند؛ نخست آنکه تمام فرایند ثبت نام و دریافت سهام به‌طور غیرحضوری است و به هیچ‌وجه مراجعه حضوری پذیرفته نمی‌شود؛ مورد دیگر آنکه صدور این کارت پس از طی روال مذکور ثبت نام، در کم‌ترین زمان انجام خواهد گرفت.

ردانی می‌گوید: مورد بعدی که اهمیت بسیار زیادی دارد زمان بازپرداخت سهام است که ۳ سال به طول می‌انجامد؛ از آنجا که تسهیلات بدون ضامن پرداخت می‌شود، اگر متقاضی، بازپرداخت اقساط خود را انجام ندهد سهام عدالت او که پشتوانه کارت اعتباری است به فروش گذاشته می‌شود که آگاهی از این موضوع اهمیت بالایی برای فرد درخواست کننده دارد.

کارت اعتباری سهام عدالت، نقد نمی‌شود

مورد قابل تأمل دیگر در رابطه با کارت‌های اعتباری سهام عدالت، میزان استقبال از دریافت چنین تسهیلاتی است؛ با توجه به بازپرداخت سنگینی این وام و الزام به خرید از فروشگاه‌های خاص، آیا سهامداران دریافت چنین وامی را می‌پذیرند؟

محمدرضا شهنام پور، کارشناس خبره اقتصادی اظهار می‌کند: ارائه کارت اعتباری سهام عدالت به همه بانک‌ها اطلاع‌رسانی شده است و ۱۰ بانک اعلام آمادگی کرده‌اند و در حال عملیاتی کردن این روند هستند.

وی ادامه می‌دهد: در ابتدا از طریق سایت بانک‌های تجارت و ملی ۵۰ درصد از ارزش سهام عدالت، به عنوان کارت اعتباری ارائه می‌شود و به مرور سایت مابقی بانک‌ها نیز برای ارائه این تسهیلات بازگشایی خواهد شد.

وام سهام عدالت

 

این کارشناس یادآور می‌شود: سهامداران باید برای دریافت این کارت‌های اعتباری به بانکی مراجعه کنند که شماره شبای خود را اعلام کرده‌اند؛ همچنین درخواست کارت اعتباری به صورت الکترونیکی به همراه مدارک ارسال می‌شود و پس از آن کارت برای سهامداران صادر خواهد شد؛ لازم به ذکر است که بازپرداخت این تسهیلات ۳۶ ماهه و با سود ۱۸ درصد است.

شهنام پور اظهار می‌کند: ویژگی این وام آن است که سهامداران عدالت می‌توانند با وثیقه کردن برگه‌های سهام خود این تسهیلات را دریافت کنند نیازی به ضامن‌های دیگر نیست؛ نکته قابل توجه آن است که درخواست کننده با دریافت این کارت، قادر به خرید کالای تولید داخل از فروشگاه‌های مشخص شده خواهد بود و به هیچ وجه تبدیل به پول نقد نخواهد شد.

وی در رابطه با میزان استقبال از دریافت کارت‌های سهام عدالت می‌گوید: چنین کارت‌هایی قابلیت نقد شوندگی ندارد؛ این وام قدرت خرید شخص دریافت کننده را بالا می‌برد اما در حالت عادی به نظر می‌رسد چندان استقبالی از آن نشود.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: فرد متقاضی باید به این موضوع توجه کند که دریافت این وام تا چه میزان برای او به صرفه است و آیا قدرت بازپرداخت این وام را خواهد داشت یا خیر و سپس اقدام به دریافت آن نماید.

روش فروش سهام عدالت تغییر می‌کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تدابیری برای تغییر روش فروش سهام عدالت خبر داده است.

محمد علی دهقان دهنوی در گفتگو با صداوسیما اعلام کرده است: به دنبال روش هایی هستیم که هم فشار فروش به بازار سرمایه وارد نشود و هم نقدشوندگی بورس مد نظر نهاد ناظر است.

به گفته او، این سازمان در حال طراحی روش‌هایی است که به صورت غیرمستقیم امکان نقدپذیری سهام عدالت وجود داشته باشد تا به بازار هم آسیب وارد نکند.

در اردیبهشت سال گذشته فرایند آزادسازی سهام عدالت در دو روش مستقیم و غیرمستقیم آغاز شد و از هفته اول خرداد به حدود ۱۹ میلیون نفری که روش مستقیم را انتخاب کردند این امکان داده شد که تا سقف ۳۰ درصد از سهامشان را بفروشند.

اما فروش سهام عدالت با پستی و بلندی‌های بسیاری و به کندی انجام میشد، در روز ۱۸ مرداد گذشته ۳۰ درصد دوم هم آغاز شد، اما چند روز پس از این آزادسازی در حالی که شاخص کل بورس از سطح دو میلیون واحد گذشت مسیر نزولی شاخص آغاز شد. این شاخص در ماه‌های تا کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی هم پایین آمد.

بسیاری از فعالان بازار علت ریزش بورس را فروش آبشاری سهام عدالت می‌دانستند. از اواخر مرداد تاکنون عملا فروش سهام عدالت متوقف شده و سهامداران بسیاری حتی نتوانسته‌اند ۳۰ درصد اول سهامشان را نقد کنند بسیاری نیز ناامید شدند و درخواست فروش خود را لغو کردند.

با توجه به این که تغییر روش فروش خواسته بسیاری از سهامداران است و حالا رئیس سازمان بورس صراحتا به آن اشاره کرده باید دید با نزدیک شدن به یک سالگی آزادسازی سهام عدالت برای حل مشکل سهامداران تصمیمی گرفته می‌شود یا خیر؟

 

 

اگر هنوز سود سهام عدالت را دریافت نکرده‌اید، بخوانید

فرایند واریز سود سال ۱۳۹۸ سهام عدالت به حساب مشمولان این سهام پنجشنبه ۲۸ اسفندماه صورت گرفت و سود هر دو گروه، یعنی مشمولانی که روش مستقیم و مشمولانی که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند از طریق سمات پرداخت شد.

 

در این راستا، میزان سود مشمولان که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۵۳۲ هزار تومان است، حدود ۲۰۰ هزار تومان و مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن ها یک میلیون تومان است، حدود ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین مشمولانی که ارزش اولیه سهام آن‌ها ۴۹۲ و ۴۵۲ هزار تومان است نیز به ترتیب ۱۸۲ هزار و ۹۰۰ و ۱۶۸ هزار تومان سود دریافت می‌کنند. بدیهی است همه این افراد نصف مبلغ مذکور را دریافت کرده اند.

بر این اساس طبق اطلاعیه ای که سازمان بورس و اوراق بهادار در روز ۲۸ اسفند منتشر کرد، در مرحله نخست توزیع سود سهام عدالت به میزان ۵۰ درصد، در هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم به ۴۳ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۶۱۸ نفر از سهام‌داران که پیشتر اطلاعات خود را در سامانه سجام ثبت کرده بودند، انجام شد.

در این میان افرادی هستند که سود به حساب آنها واریز نشده است. این افراد برای دریافت سود باید از طریق ثبت نام در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir شماره حساب خود را اعلام یا از طریق مراجعه به سایت www.sahamedalat.ir مشخصات حساب خود را تکمیل کنند. همچنین در این سایت می‌توانند در صورت نیاز شماره شبای خود را اصلاح کنند. زمانی که افراد وارد سامانه مذکور می شوند، باید کد ملی خود را وارد کنند. بعد از آن پیامکی حاوی یک کد به شماره موبایل کاربر ارسال می‌شود که با وارد کردن این کد می‌توانند وارد پروفایل شوند و روی گزینه “مشاهده و ویرایش پروفایل” کلیک و سپس نسبت به اصلاح شماره شبای ثبت شده خود اقدام کنند.

مشمولان سهام عدالت همچنین می‌توانند با تماس با شماره ۱۵۶۹سوالات خود را در زمینه توزیع سود سهام عدالت و نحوه ثبت نام در سامانه های تعیین شده برای دریافت مشخصات بپرسند.

کارت اعتباری سهام عدالت به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سمیه محمدی، مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی با بیان اینکه رونمایی از کارت اعتباری سهام عدالت توسط مراجع بالادستی صورت گرفته است، اظهار کرد: برخی بانک‌ها زیرساخت‌ها راپیاده سازی و برخی پیاده سازی نکردند. تا قبل از ایام نوروز دو بانک ملی و تجارت زیرساخت‌های لازم را پیاده سازی کرده بودند و تا دو هفته مانده به سال نو بیش از ۳۰۰۰ درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم یا روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، به سمت شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق آن انجام شد.

وی ادامه داد: در اعطای کارت اعتباری سهام عدالت نکاتی وجود دارد که سهامداران باید دقت کنند. نخست آنکه، سهام دارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند. نکته دیگر اینکه اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند.

مدیر پروژه کارتهای اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه فرایند تسهیلات کمی زمان‌بر است، گفت: این فرایند در بانک های ملی و تجارت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز نیست سهامدار مراجعه حضوری داشته باشد. البته سهامدار حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.

محمدی ادامه داد: کارت اعتباری هم فیزیکی نیست بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. برای مثال فردی که از بانک ملی کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کرده است، می‌تواند به فروشگاه طرف قرارداد بانک ملی مراجعه و خرید کند. فردی که بانک تجارت را انتخاب کرده است هم می‌تواند به هر فروشگاهی مراجعه کند.

وی به این سوال که آیا فقط دو بانک مذکور کارت اعتباری سهام عدالت را صادر می‌کنند؟ پاسخ داد: با مابقی بانکها هم تفاهم نامه منعقد شده است. کار حساس و زمان‌بر است و بانکها باید جوانب و ریسک‌ها را بسنجند که همین موضوع سرعت کار را کند می‌کند. حدود ۱۰ بانک کار را به صورت موازی پیش می‌برند و مشمولان هم بین بانک‌ها حق انتخاب دارند. البته افرادی که روش مستقیم را برگزیده‌اند باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کنند.

به گفته مدیر پروژه کارت های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی ، به طور کلی ۶۰ درصد دارایی سهامداران قابل معامله است و بانک بر مبنای همین ۶۰ درصد کارت اعتباری صادر می‌کند.

محمدی تاکید کرد که شماره موبایل فرد خواهان کارت اعتباری باید با نام خود فرد مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی که در بانک ثبت کرده است باید کامل و جامع باشد. شماره تلفن ۱۵۶۹ نیز به طور شبانه روزی پاسخگوی سوالات مشمولان است.

بر اساس این گزارش، آغاز پرداخت وام به مشمولان سهام عدالت از ۲۵ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شد. مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات سه ساله است و هیچگونه مدرک یا ضامنی غیر از مدارک هویتی نیاز نیست و سهام عدالت ضامن این وام خواهد شد.